
Met de Up GTI wist Volkswagen met niet al te veel vermogen een heerlijke balans te vinden. De lollige postzegel bewees dat je zonder een paar honderd paardenkrachten niet per definitie een hopeloze kneus bent. Iemand vergat dat gelukkig aan Darkside Developments in Engeland te melden. Dus ondernamen zij de enige logische stap: ze lepelden een 2.0 TDI en vierwielaandrijving in een grijze Skoda Citigo. Jippie.
Op dit moment produceert de Citigo 289 pk, maar tuner Darkside Developments verwacht de turbodruk op te kunnen schroeven zodat de diesel 365 pk en 610 Nm produceert. Op 1.160 kilo dus. Prestaties? We doen een gokje: indrukwekkend.
De motor werd binnenstebuiten gekeerd en met een hoop sterke en dure onderdeeltjes opgebouwd. Een Haldex-koppeling verdeelt het vermogen, dat via een sequentiële bak naar de as gaat, over voor- en achterwielen. Een rolkooi houdt je knar op je romp, mocht het fout gaan.
De Skoda Citigo met 2.0 TDI mag zich nu bewijzen als circuitspeeltje, maar voorop pronkt gewoon een kenteken. Dus voor een half tankje diesel (wat kan dat nou verbruiken op 1.100 kilo?) rij je gewoon naar de Nürburgring. Doe je een paar rondes. Tap je wat goedkope Duitse diesel. En boek je ‘m weer terug. Een gat in de markt: een leuk én verstandig circuitspeeltje.
Video: Skoda Citigo met 2.0 TDI en 4WD
Meer van TopGear


Skoda Citigo-e iV Style

Skoda Citigo-e: 1e rij-indruk

Vernieuwde Skoda Citigo is harig stukje fruit

Formule 60+: i10, Citigo en Sandero

De 100 coolste: nummer 55 tot 41

De Skoda Enyaq Cargo is de perfecte tweezitter voor de Nederlandse binnensteden

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Een auto om mee op vakantie te gaan voor 6.000 euro: dit zijn de leukste opties

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

In Nederland kopen we meer EV’s, maar Tesla’s laten we liggen

De Skoda Enyaq Cargo is de perfecte tweezitter voor de Nederlandse binnensteden

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

De nieuwste Skoda Superb is nu nog beter dan de VW Passat, op één cruciaal ding na

Is de Skoda Elroq de EV waarop heel zakelijk-rijdend Nederland wacht? (review)

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Dit zijn de goedkoopste auto’s van Nederland (die minder dan 20.000 euro kosten)

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Helemaal zelfstandig rijdende vrachtwagens lopen tegen een grappig probleem aan in de VS

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Pas op: op deze dag is de volgende week de beruchte Flitsmarathon in Nederland (én de rest van Europa)

In deze Europese vakantiestreken zijn flitspalen vanaf nu uitgeschakeld – dit is waarom

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?
