Met de Up GTI wist Volkswagen met niet al te veel vermogen een heerlijke balans te vinden. De lollige postzegel bewees dat je zonder een paar honderd paardenkrachten niet per definitie een hopeloze kneus bent. Iemand vergat dat gelukkig aan Darkside Developments in Engeland te melden. Dus ondernamen zij de enige logische stap: ze lepelden een 2.0 TDI en vierwielaandrijving in een grijze Skoda Citigo. Jippie.
Op dit moment produceert de Citigo 289 pk, maar tuner Darkside Developments verwacht de turbodruk op te kunnen schroeven zodat de diesel 365 pk en 610 Nm produceert. Op 1.160 kilo dus. Prestaties? We doen een gokje: indrukwekkend.
De motor werd binnenstebuiten gekeerd en met een hoop sterke en dure onderdeeltjes opgebouwd. Een Haldex-koppeling verdeelt het vermogen, dat via een sequentiële bak naar de as gaat, over voor- en achterwielen. Een rolkooi houdt je knar op je romp, mocht het fout gaan.
De Skoda Citigo met 2.0 TDI mag zich nu bewijzen als circuitspeeltje, maar voorop pronkt gewoon een kenteken. Dus voor een half tankje diesel (wat kan dat nou verbruiken op 1.100 kilo?) rij je gewoon naar de Nürburgring. Doe je een paar rondes. Tap je wat goedkope Duitse diesel. En boek je ‘m weer terug. Een gat in de markt: een leuk én verstandig circuitspeeltje.
Reacties