TopGear stapt net uit de nieuwe, elektrische Skoda Enyaq iV. In ons komende nummer lees je het complete testverslag; hier nu alvast de highlights.
Testobject: Skoda Enyaq iV
Uitvoering: 1st Edition
Locatie: midden-Nederland
Weersomstandigheden: Koud, winderig, wat regen – lente, noemen ze dat…
Enyaq?
Tsja… De naam komt, zeggen ze bij Skoda, uit het Iers, waarin ‘Enya’ iets betekent als ‘bron van leven’. Wij zouden het, gezien het gejengel van de gelijknamige zangeres, liever op ‘bron van ergernis’ houden, maar goed: ieder z’n ding. Zo zijn we ook wel weer.
En wat is die Skoda Enyaq iV dan wel?
Kort en goed: het is de Volkswagen ID.4 van Skoda. De techniek is in hoge mate hetzelfde, het concept ook. Hij is zelfs iets groter dan de ID.4. Hij is dan ook bijna net zo groot als de absurd ruime Kodiaq.
Zou je niet zeggen, dat ie zo groot is
Nee, hij oogt vooral op foto’s kleiner – dat zegt ook iets over de kracht van het design. Daarbij valt de Skoda Enyaq iV, zeker voor het soort auto dat hij is, bij ons behoorlijk prettig op het netvlies – we kennen ze een stuk lelijker. Daar hebben ze dus niet voor niets net de Red Dot Award voor gekregen, een nogal prestigieuze designprijs.
Kom je ver met die Skoda Enyaq iV?
Hangt ervan af welk accupakket je neemt. Je hebt nu de keuze uit een 62-kWh- en een 82-kWh-accupakket, goed voor een WLTP-range van respectievelijk 400 en 520 kilometer. De eerste heeft 180 pk en 310 Nm, de tweede 204 pk en eveneens 310 Nm. Ze krijgen later gezelschap van een versie met een 50 kWh-batterij, die 149 pk heeft en 310 kilometer ver moet kunnen komen. Er komt trouwens ook een RS-versie met 300 pk en vierwielaandrijving.
Hoe rijdt ie?
Prima. Hij is buitengewoon comfortabel en enorm stil. Nee, niet alleen omdat ie elektrisch is – ook geluiden van buiten blijven gewoon lekker buiten. De stoelen zijn prima, de zitpositie ook, de ruimte is overal overweldigend en er zijn natuurlijk allerlei kleine slimmigheidjes qua opbergruimtes en -handigheidjes, ingebouwde paraplu’s et cetera. Hard gaat het allemaal niet, maar dat kan ook niet als je 2.100 kilo weegt en 200 pk hebt. Je komt gewoon lekker mee, het stuurt goed, helt niet idioot over – allemaal dik in orde.
Irritaties?
Een paar. Het schermpje met de meters meet maar 5,3 inch en dat is wel érg klein. Het grote touchscreen is erg mooi, maar het reageert niet altijd even vlot en niet alles is even makkelijk te vinden. De recente VAG-ziekte van ‘veel te veel in dat scherm proppen’ heeft nu dus ook een Tsjechische variant opgelopen. Airco een tandje warmer? Moet je dat scherm in. Het is nog niet zo erg als bij VW, geen irritante touchpads op het stuur bijvoorbeeld. Maar verder: niets dan lof. Een extra pluim voor het bijzonder fraaie en slimme head-updisplay. Dat laat altijd precies zien wat je wilt zien, en laat bijvoorbeeld steeds grotere pijlen zien naarmate je dichter bij je afslag komt. Da’s een optie die je wilt.
Dus..?
Hoewel de prijzen op ongeveer gelijk niveau liggen, heeft de Skoda Enyaq iV genoeg eigenheid om hem te verkiezen boven de Volkswagen ID.4. Hij is wat meer ‘down to earth’ dan zijn broer en nog ruimer ook – hij zou het nog wel eens goed kunnen gaan doen.
Geronimo heeft op 20 april 2021 geschreven:
Wat een achterlijke opmerking over Enya.Heeft die vent verstand van muziek of van auto’s.
A heeft op 15 april 2021 geschreven:
Lekker positief geschreven weer. Wat heeft je opmerking over Enya nu voor toegevoegde waarde bij een auto review. Jammer dit…
Piet Jansen heeft op 15 april 2021 geschreven:
Jullie vergelijken deze Enyaq met een ID4 maar ik denk dat dit vooral de auto gaat zijn die de laatste paar kopers bij Tesla gaat weghalen. Waarom zou je een Tesla 3 nog willen hebben als je voor minder geld veel meer auto kan krijgen? En dan heb ik het nog niet eens over de droevige bouwkwaliteit van die Amerikanen.