Het nadeel van sommige snelle elektrische auto’s is dat het traditionele sportieve topmodel vaak ontbreekt. In plaats daarvan is er vaak een uitvoering met toevallig meer vermogen dan de rest. Maar wat je écht wilt, zijn bredere banden, dikkere bumpers, grotere spoorbreedte, uitgeklopte wielkasten. Daarom vinden we een BMW M2 toffer dan een gechipte M240i. Bij de Skoda Enyaq iV RS is dat ten dele waar. Die is ietsje dikker, maar het mag van ons wel iets meer zijn, zoals met deze Skoda Enyaq iV RS Race.

Dat is een hele mond vol voor de meest extreme Enyaq tot nu toe. Voordat je te enthousiast wordt, het is een studiemodel voor een raceauto. De kans is dus vrij klein dat jouw buurman nog zo’n gevaarte gaat leasen. Dat gezegd hebbende zijn juist dit soort auto’s een voorbode voor dat wat komen gaat. En in dit geval kan het weleens heel erg gaaf worden.

Belangrijkste wapenfeit van de Skoda Enyaq iV RS Race

Het belangrijkste wapenfeit geven we al weg in de opruiende kop van dit artikel. De Skoda Enyaq iV RS Race is maar liefst 316 kilo lichter dan het standaardmodel. Daarvoor moet je wel (heel erg) veel luxe inleveren. Het is niet zo dat alleen de achterbank eruit is, het complete interieur is gestript. Wel bijzonder is dat het grote scherm mocht blijven in het midden. Die grote pookknop is niet omdat de Enyaq blij is om je te zien, maar is de hydraulische handrem.

Skoda Enyiaq iV RS Race (2024) wit zijkant achter schuin links circuit

De sportstoelen zijn vervangen door racekuipen. Verder is er een brandblusser, rolkooi en reservewiel aanwezig. De pedalen komen uit de Fabie-rallyauto. In technisch opzicht is het gewoon een Enyaq iV RS, dus heeft ie twee elektromotoren die gezamenlijk 340 pk leveren. Dankzij het lagere gewicht is de RS Race wel sneller, waardoor je de 0-100 km/u-sprint in minder dan vijf seconden kunt afraffelen.

Dikke bodykit is hartstikke duurzaam

De Skoda Enyaq iV RS Race (die naam klinkt vooralsnog niet heel erg catchy) is ontwikkeld in samenwerking met BComp. Dat bedrijf is verantwoordelijk voor de dikke bodykit van dit apparaat. Niets ten nadele van de gewone Enyaq RS die in de showrooms staat, maar dít is toch wat je wil bij een auto met de naam ‘RS’? De bumpers, wielkasten, skirts, deuren: dat is allemaal van duurzame biocomposiet-materialen van BComp gemaakt.

Lees ook: Het wereldrecord driften op ijs is voor … de Skoda Enyaq?

Tenslotte heeft Skoda ervoor gezorgd dat deze auto ook nog eens prettiger rijdt. Zo is er eens schroefset aanwezig (van KW aan de kleuren te zien) en een setje keramische remschijven. Daarnaast is de besturing aangepast. Over productieplannen is – uiteraard – nog niets bekend, maar van ons mag dit model als inspiratie dienen voor een nog dikkere Enyaq iV RS. En anders een race- of rallycompetitie waarin die mee kan doen. Geeft zo’n auto toch wat meer streetcred bij de McDonald’s-parking.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)