
Skoda heeft een opgewaardeerde versie, van de opgewaardeerde versie van de Enyaq gepresenteerd. Wat al de snelst accelererende Skoda ooit was, is dat nu nog steeds. De Skoda Enyaq RS schiet nu 1 seconde sneller naar snelwegtempo: de 0-100-tijd is nu 5,5 seconden. Snelheden van een oude M3 in een familie-SUV, dat is best oké.
In Nederland kun je alleen de Coupé-versie krijgen van deze Enyaq RS, en in België kun je wel beide carrosserievormen krijgen. Skoda zegt dat de seconde snelheidswinst gevonden is in het opnieuw kalibreren van de twee elektromotoren – één per as. Daarmee is het vermogen geklommen met 41 pk naar 340 pk. Daarmee houdt de Enyaq RS zijn titel vast als krachtigste productie-Skoda ooit.
Ook meer actieradius voor de snellere Enyaq
Skoda heeft de Enyaq RS niet alleen sneller en sterker gemaakt. De laadtijden en de actieradius zijn eveneens verbeterd. In de coupéversie kom je nu 547 kilometer ver, de SUV gaat tot 540 kilometer. De batterij is nog steeds 77 kWh groot, maar opladen gaat nu met 175 kW in plaats van 135 kW. Daarom kan opladen van 10 naar 80 procent met een snellader nu in 28 minuten in plaats van 36 minuten.
Nog wat andere aanpassingen aan de Enyaq vind je in het interieur. Zo zijn er meer rijassistenten, meer USB-C-poorten, meer, eh, zonwering áchter. Het infotainment is blijkbaar ook aangepakt. Skoda belooft dat de schermen makkelijker te bedienen zijn. Ook zijn er wat nieuwe graphics en animaties voor het bestuursdisplay.
Prijzen van de Skoda Enyaq RS
Vanaf oktober kun je Nederland de Skda Enyaq RS Coupé bestellen. Je betaalt hier 63.690 euro voor voor de snelste Skoda. In België, waar dus wel beide formaten kunt kopen, kost de SUV 68.420 euro en de coupé 71.360 euro. Ter vergelijking: de goedkoopste Enyaq kost in Nederland 44.990 euro en in België 49.495 euro.
Meer van TopGear


Skoda Enyaq iV RS is eindelijk 316 kilo lichter, maar er is een addertje onder het gras

Stel rijdt (grotendeels gratis!) met een EV van Nederland helemaal naar Zuid-Afrika

Het wereldrecord driften op ijs is voor … de Skoda Enyaq?

Deze Skoda Enyaq 4x4electric gaat van Nederland naar Zuid-Afrika en terug rijden

Skoda Enyaq Coupé RS iV: hoe rijdt de eerste elektrische RS van Skoda?

De ANWB tipt een wel heel bijzondere auto als meest waardevaste aankoop

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

Officieel: dit wordt de nieuwe volledig elektrische (!) auto van de politie

De nieuwste Skoda Superb is nu nog beter dan de VW Passat, op één cruciaal ding na

Is de Skoda Elroq de EV waarop heel zakelijk-rijdend Nederland wacht? (review)

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

De nieuwste Skoda Superb is nu nog beter dan de VW Passat, op één cruciaal ding na

Is de Skoda Elroq de EV waarop heel zakelijk-rijdend Nederland wacht? (review)

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit zijn 6 voordelige manieren om zo’n snelle Skoda RS te rijden

Skoda Kylaq: kleine crossover met benzinemotor voor 8.726 euro (ja, nieuw)

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel
