
Zitten jullie allemaal aan de achter het bureau met koffie, Spa rood en een verse gevulde koek van de sales-afdeling? Mooi. Dan kunnen wij jullie informeren dat er wederom een nieuw automerk is bijgekomen. Ja, alweer. Het is dit keer iets anders dan een Chinees merk dat uitwisselbare elektrische crossovers maakt. Nee, dit is de elektrische auto van Jeff Bezos. Het gaat om de Slate Truck en het klinkt als een 1 april-grap, maar is het niet (het is 25 april, namelijk)
Slate is natuurlijk een anagram voor ‘Tesla’. Of dat bewust is of niet, vermelden ze niet, maar dat kan bijna niet anders. Slate is een elektrisch automerk van die andere welvarende CEO. Nu is Bezos niet de CEO van Slate en zal hij niet daar met ijzeren vuist regeren. Dat mag Chris Barman doen (wij kenden hem ook niet). Bezos is de financiële kracht erachter. Dat is wel lekker als start-up, dat een van de rijkste mensen ter wereld de tekorten kan komen aanvullen.
Het speeltje van Bezos is heel anders dan die van Musk
Die financiële zekerheid is belangrijker dan dat Bezos nu óók een automotive speeltje heeft. En om eerlijk te zijn, zijn wij wel enthousiast. De Slate Truck is namelijk een pick-up truck. En ja, hij is ook elektrisch. De insteek is echter heel erg interessant. Waar de Tesla Cybertruck er nogal maf uitziet en de Ford F-150 Lightning en GMC Hummer extreem groot en lomp zijn, is de Slate Truck relatief compact, eenvoudig en sober. Dat zorgt ervoor dat deze heel erg goedkoop is: omgerekend minder dan 20.000 euro.

Dat krijgen ze mede voor elkaar om de techniek eenvoudig te houden. Zo is er slechts één elektrische motor. Deze is geplaatst op de achteras en levert 204 pk en 400 Nm. Daarmee kun je in 8 seconden naar de 100 km/u sprinten en een topsnelheid halen van 150 km/u. Het accupakket is relatief compact: 52,4 kWh. Daarmee haal je ongeveer 240 kilometer. Optioneel kun je dit vergroten naar 84,3 kWh-accupakket en kun je 386 kilometer halen. Toegegeven, het is niet een bijzonder efficiënte aandrijflijn.
De lage prijs van de Slate Truck komt wel ergens vandaan (en dat is helemaal niet erg)
Dat was ook niet het doel, de Slate Truck moet vooral goedkoop zijn. Dure elektrische auto’s en dure elektrische pick-ups zijn er al zat. Zie het een beetje als een elektrische alternatief op de Ford Maverick, alhoewel de Slate Truck nog een maatje kleiner is. Daarnaast is de Slate ook nog eens een stuk simpeler. In het interieur zien we gewoon slingers om de ramen te openen. Maar het wordt nog veel beter. Er is geen infotainmentsysteem, maar je koppelt gewoon je smartphone aan de speakers.
Lees ook: Dít is de auto van Jeff Bezos
Of je monteert je eigen bluetooth speakers, dat is ook mogelijk. Waar we ook blij van worden is de aanwezigheid van draaiknoppen voor de klimaatbediening en gewoon stengels achter het stuurwiel. Oh, en gewoon een minimaal schermpje met de nodige informatie. Meer heb je niet nodig, toch? De auto is nog niet voor de Nederlandse markt bedoeld, maar we hopen dat de frisse manier van denken wordt overgenomen door andere merken.
Zoals met alle producten van de miljardairs is ook deze auto bedoeld om geld mee te verdienen. Bezos kennende zal hij niet in een Amerikaanse “wagen voor het Volk” gekozen hebben. Er moeten immers dollars verdiend worden. Wil je een eenvoudige, maar bruikbare auto met fatsoenlijke stoelen, elektronica, infotainment hebben dan kom je op een fors hoger bedrag uit dan de standaard plastic wagen van 20.000. Die prijs is met Amerikaanse kortingen. Die gelden niet in Europa. Al met al is dit weer een wassen neus en zal deze wagen aanzienlijk duurder zijn in Europa om te kopen. Daarom zullen verstandige autokopers zich wel bedenken er ooit een aan te schaffen. Ik zou er nooit aan beginnen.
Prijs is haalbaar voor zzp een goedkope bak boven op met imperial en ne kan overal komen top
Ligt eraan wat je doet, er rijden zat open bakkies rond in Nederland. (Busjes, pickups etc)
Maak je geen illusies. Bezos is al net zo’n parasiet als Musk. Zie de reactie van Bezos Style.
Eindelijk. Er zijn nogal wat mensen die een goed bruikbare en – rijdende auto willen zònder allerlei electronische rimram. Déze zal dat waarschijnlijk niet zijn voor Europa (zoals anderen hier al schrijven: amerikaanse bouwkwalitiet en Europese belastingen), maar ik sluit me van harte aan bij de slotconclusie van het artikel: “…hopen dat de frisse manier van denken wordt overgenomen door andere merken”.
Uitermate geschikt voor Nerderland. Zelfs een ZZP-er heeft er niets aan. En waarschijnlijk heeft het net als de andere Amerikaanse auto’s dezelfde eigenschap: kwalitatief uitermate teleurstellend.
Ik heb mijn aarzelingen. Wat het gewend bent geef je niet makkelijk af.
Slingers aan de ramen hmmm. Bedenkelijk
Eigen sound system. Perfect. Ik zou er wel een groter toets scherm bij doen.
Zo te zien een 3 zitter. Voor wie bedoeld.
Open bak. Als je in Nederland en scheet laat dan wordt ie al gejat… Ik ga het niet doen,, denk ik
@Moravia:
Zelfs met 10% invoerheffing en daarna nog 21% BTW en EV BPM er op blijf je nog onder de 27,5k.
Nog een premium erop voor het transport en Europese garantie moet vanaf 30k haalbaar zijn.
@ Jaap Jeff Bezos heeft zelfs al Europees gekocht, want zijn jacht de Koru is gebouwd bij Oceanco in Alblasserdam. Als Bezos de prijzen laag kan houden net zoals met Amazon Prime en niet gaat doordraaien zoals Elon de flapdrol, dan kan dit nog een succesverhaal worden.
Helemaal goed! Back to basic!
Tja. Moravia zegt het al: 20.000 en dan nog BPM en nog meer belastingen.
Zal helemaal niet goedkoop zijn. Enne, nog extra invoerrechten?
Dus toch maar, koop Europese waar?
Als dit bedrijf net zo bestuurd wordt als Amazon dan zullen die lage prijzen waarschijnlijk komen door het uitbuiten van personeel en het ontwijken van belastingen.
20,000 en dan BPM en Belastingen en dan zit hij op 40,000.
Het grote probleem zit in die paar dielers waar je steeds naar toe moet voor de verplichte onderhoudsbeurten..ivm garantie. Deze zit niet om de hoek.
Eindelijk,eentje zonder tralala..
Hopelijk kunnen we deze snel aankopen
Mvg. Sven
1x per jaar je haardhout in vervoeren.
Ja maar wat moet je met zo’n open bak in dit land.
Dat ziet er goed uit. Hopen dat deze aan de EU regels kan voldoen en als de drommel hier naartoe sturen!
Mag dat nog, in deze roerige tijden?