
Een half Chinees merk met Duitse roots dat groot werd in het bouwen van kleine stadsautootjes werkt samen met een tuner van auto’s die duurder zijn dan twee gemiddelde jaarsalarissen. Het blijft een vreemde combinatie: Smart en Brabus. Ook in het nieuwe elektrische tijdperk van Smart blijft Brabus aan als partner. De Smart #1 Brabus was er al eventjes, maar nu heeft Brabus er extra spulletjes voor.
Motorisch laat de Mercedes-tuner het elektropakket voor wat het is. Er is ook geen turbo die je even makkelijk kunt wisselen of waarvan je de druk kunt verhogen op zo’n elektromotor. De twee elektromotoren produceren nog steeds 428 pk en 543 Nm. De sterkste Smart ooit is ook nog eens de snelste met een 0-naar-100-tijd van 3,9 seconden.
De aanpassingen aan de Smart #1 Brabus
Aan de buitenkant voorziet Brabus de speciale Smart van een nieuwe voorbumper met winglets aan de buitenkanten en luchtinlaten. De nieuwe voorkant moet de #1 niet alleen bozer laten kijken, maar er ook voor zorgen dat de neus minder snel omhoog komt bij hoge snelheden. Achterop is er een nieuwe dakspoiler en zijn er andere inzetstukken voor de achterbumper.
De wielen zijn 19-inch Monoblock Z-velgen of optioneel bij de ‘Platinum Edition’ 21 inch met sportief rubber van Hankook eromheen. Dankzij Brabus-veren kan de Smart ook nog met 35 millimeter verlaagd worden. Om het uiterlijk helemaal af te maken, kun je Brabus-ventieldopjes bestellen á 50,64 euro per kwartet.
Vanbinnen gaat het Brabus-feestje verder. De gebruikelijke plekken zoals de vloermatten, hoofdsteunen en het stuur zijn voorzien van een Brabus-logo. Ook de mat in de kofferbak en de pedalen zijn te herkennen als Brabus-onderdeel. In de dorpel is natuurlijk ook ‘Brabus’ te lezen, wat ook in het donker kan dankzij de verlichte letters.
Wat kost de bodykit voor de Smart #1 Brabus?
Veruit het meeste ben je kwijt als je per se de Platinum-wielen wilt. Die vier velgen kosten bijna 9.500 euro. Dat is meer dan de prijs van het hele pakket met de normale velgen bij elkaar. Met de standaard Brabus-velgen kost het pakket bijna 8.000 euro. Inclusief speciale wielen ben je bijna 15.000 euro armer. En dan moet je nog de auto kopen van minimaal 50.400 euro (47.995 euro in België).
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Smart #1 Brabus krijgt een bodykit en andere extra’s van … Brabus”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Smart #1 spreek je uit als ’Hashtag One’

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen

De Smart #5 is zwaarder en groter dan een Audi Q5

Smart #3 review: Smart is de weg kwijt, en dat is zo erg nog niet

Smart #3: 1e rij-indruk

Nieuw: de Smart #3, met een #frons

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Duitsers verbeteren ‘Britse’ Rolls-Royce

Zoveel kost 1.000 pk en fabrieksgarantie voor een praktische Mercedes

Populairste Volvo van Nederland wordt aanzienlijk goedkoper

Voor minder dan 36.000 euro heb je nu al een nieuwe ‘camper’ met fabrieksgarantie

De nieuwste Opel rijdt 1.115 kilometer ver, maar het is geen diesel

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme: gelukkig nog steeds knalhard plastic in het interieur (review)

Door een ‘geheim’ trucje wordt de meest gestolen auto ineens nooit meer gestolen

Zelfs het grootste automerk ter wereld vindt zijn eigen elektrische auto’s niet goed genoeg

Duurste Toyota van het moment kan nog duurder gemaakt worden

Deze Honda was ooit total-loss, maar is nu de snelste Integra ter wereld

Vond jij de Jaguar commercial niet leuk? Dan ga je dit wel prachtig vinden

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Ik wil mijn auto verlagen: op welke manieren kan dat allemaal?

Is chiptuning slecht voor je auto? En wordt je auto er écht zuiniger van?

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

De Nürburgring gaat op bepaalde dagen auto’s verbieden (en dat is een goede keuze)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Hoe noemen ze dat ook al weer? Al draagt een aap een gouden ring, het blijft een lelijk Chinees ding.