
Dit is de Smart Nummer Eén. Of nee, de Smart Number One. Nog steeds fout? Jazeker, Smart heeft een auto ‘Hashtag One’ genoemd. Heel hip, maar voor je online marketing doeleinden lijkt het ons ontzettend lastig, want als je ‘#smart#1’ op Instagram post, krijg je twee losse hashtags. En op Twitter kunnen losse nummers geen hashtags zijn. Wij zullen het wel niet snappen.
De Smart #1 is een volledig elektrische auto met vijf deuren. Hij is 4,27 meter lang en 1,82 meter breed. Handig: de achterbank is te verschuiven, net als bij de eerste Twingo. Het vermogen is een aardige 272 pk en het koppel is 343 Nm. De topsnelheid is 180 km/u, wat voor een elektrische auto prima in orde is. Het bereik ligt op ruim 400 kilometer.
Het gewicht en de accu van de Smart #1
De accu meet 66 kWh en in 30 minuten kun je hem van 30 naar 80 procent volladen. Het totale gewicht is 2.270 kilo en de bagageruimte meet 273 tot 411 liter. Je kunt je Smart #1 eenvoudig delen met vrienden en familie. In de app maak je een digitale sleutel aan die voor een bepaalde periode geldig is. Daarnaast is er een slimme assistent.
Meer dan ooit herkennen we de invloeden van vadertje Mercedes bij de Smart #1. Het vloeiende dashboard, de vorm van het vakje op de middenconsole en de luchtroosters lijken zo van het hoofdbedrijf te komen. Ook durven we te zeggen dat we in de achterkant wat elementen van de Mercedes GLB herkennen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Smart #1 review: Hoe rijdt de eerste nieuwe auto van het nieuwe Smart?

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen

De Smart #5 is zwaarder en groter dan een Audi Q5

Smart #1 Brabus krijgt een bodykit en andere extra’s van … Brabus

Smart #3 review: Smart is de weg kwijt, en dat is zo erg nog niet

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

Eindelijk een volwassen auto! Maar 2270 kilo holy moly!