
Dit is de Smart Nummer Eén. Of nee, de Smart Number One. Nog steeds fout? Jazeker, Smart heeft een auto ‘Hashtag One’ genoemd. Heel hip, maar voor je online marketing doeleinden lijkt het ons ontzettend lastig, want als je ‘#smart#1’ op Instagram post, krijg je twee losse hashtags. En op Twitter kunnen losse nummers geen hashtags zijn. Wij zullen het wel niet snappen.
De Smart #1 is een volledig elektrische auto met vijf deuren. Hij is 4,27 meter lang en 1,82 meter breed. Handig: de achterbank is te verschuiven, net als bij de eerste Twingo. Het vermogen is een aardige 272 pk en het koppel is 343 Nm. De topsnelheid is 180 km/u, wat voor een elektrische auto prima in orde is. Het bereik ligt op ruim 400 kilometer.
Het gewicht en de accu van de Smart #1
De accu meet 66 kWh en in 30 minuten kun je hem van 30 naar 80 procent volladen. Het totale gewicht is 2.270 kilo en de bagageruimte meet 273 tot 411 liter. Je kunt je Smart #1 eenvoudig delen met vrienden en familie. In de app maak je een digitale sleutel aan die voor een bepaalde periode geldig is. Daarnaast is er een slimme assistent.
Meer dan ooit herkennen we de invloeden van vadertje Mercedes bij de Smart #1. Het vloeiende dashboard, de vorm van het vakje op de middenconsole en de luchtroosters lijken zo van het hoofdbedrijf te komen. Ook durven we te zeggen dat we in de achterkant wat elementen van de Mercedes GLB herkennen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Smart #1 review: Hoe rijdt de eerste nieuwe auto van het nieuwe Smart?

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen

De Smart #5 is zwaarder en groter dan een Audi Q5

Smart #1 Brabus krijgt een bodykit en andere extra’s van … Brabus

Smart #3 review: Smart is de weg kwijt, en dat is zo erg nog niet

Smart #3: 1e rij-indruk

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Nissan ziet het niet meer zitten met hun populairste model

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

Populairste Volvo van Nederland wordt aanzienlijk goedkoper

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Eindelijk een volwassen auto! Maar 2270 kilo holy moly!