
Dit is de Smart Nummer Eén. Of nee, de Smart Number One. Nog steeds fout? Jazeker, Smart heeft een auto ‘Hashtag One’ genoemd. Heel hip, maar voor je online marketing doeleinden lijkt het ons ontzettend lastig, want als je ‘#smart#1’ op Instagram post, krijg je twee losse hashtags. En op Twitter kunnen losse nummers geen hashtags zijn. Wij zullen het wel niet snappen.
De Smart #1 is een volledig elektrische auto met vijf deuren. Hij is 4,27 meter lang en 1,82 meter breed. Handig: de achterbank is te verschuiven, net als bij de eerste Twingo. Het vermogen is een aardige 272 pk en het koppel is 343 Nm. De topsnelheid is 180 km/u, wat voor een elektrische auto prima in orde is. Het bereik ligt op ruim 400 kilometer.
Het gewicht en de accu van de Smart #1
De accu meet 66 kWh en in 30 minuten kun je hem van 30 naar 80 procent volladen. Het totale gewicht is 2.270 kilo en de bagageruimte meet 273 tot 411 liter. Je kunt je Smart #1 eenvoudig delen met vrienden en familie. In de app maak je een digitale sleutel aan die voor een bepaalde periode geldig is. Daarnaast is er een slimme assistent.
Meer dan ooit herkennen we de invloeden van vadertje Mercedes bij de Smart #1. Het vloeiende dashboard, de vorm van het vakje op de middenconsole en de luchtroosters lijken zo van het hoofdbedrijf te komen. Ook durven we te zeggen dat we in de achterkant wat elementen van de Mercedes GLB herkennen.
Meer van TopGear


Smart #1 review: Hoe rijdt de eerste nieuwe auto van het nieuwe Smart?

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen

De Smart #5 is zwaarder en groter dan een Audi Q5

Smart #1 Brabus krijgt een bodykit en andere extra’s van … Brabus

Smart #3 review: Smart is de weg kwijt, en dat is zo erg nog niet

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Eindelijk een volwassen auto! Maar 2270 kilo holy moly!