
Dit is de Smart Nummer Eén. Of nee, de Smart Number One. Nog steeds fout? Jazeker, Smart heeft een auto ‘Hashtag One’ genoemd. Heel hip, maar voor je online marketing doeleinden lijkt het ons ontzettend lastig, want als je ‘#smart#1’ op Instagram post, krijg je twee losse hashtags. En op Twitter kunnen losse nummers geen hashtags zijn. Wij zullen het wel niet snappen.
De Smart #1 is een volledig elektrische auto met vijf deuren. Hij is 4,27 meter lang en 1,82 meter breed. Handig: de achterbank is te verschuiven, net als bij de eerste Twingo. Het vermogen is een aardige 272 pk en het koppel is 343 Nm. De topsnelheid is 180 km/u, wat voor een elektrische auto prima in orde is. Het bereik ligt op ruim 400 kilometer.
Het gewicht en de accu van de Smart #1
De accu meet 66 kWh en in 30 minuten kun je hem van 30 naar 80 procent volladen. Het totale gewicht is 2.270 kilo en de bagageruimte meet 273 tot 411 liter. Je kunt je Smart #1 eenvoudig delen met vrienden en familie. In de app maak je een digitale sleutel aan die voor een bepaalde periode geldig is. Daarnaast is er een slimme assistent.
Meer dan ooit herkennen we de invloeden van vadertje Mercedes bij de Smart #1. Het vloeiende dashboard, de vorm van het vakje op de middenconsole en de luchtroosters lijken zo van het hoofdbedrijf te komen. Ook durven we te zeggen dat we in de achterkant wat elementen van de Mercedes GLB herkennen.
Meer van TopGear


Smart #1 review: Hoe rijdt de eerste nieuwe auto van het nieuwe Smart?

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen

De Smart #5 is zwaarder en groter dan een Audi Q5

Smart #1 Brabus krijgt een bodykit en andere extra’s van … Brabus

Smart #3 review: Smart is de weg kwijt, en dat is zo erg nog niet

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

Eindelijk een volwassen auto! Maar 2270 kilo holy moly!