We hoeven je niet uit te leggen wat hier aan de hand is. Mercedes heeft doorgekregen dat compacte SUV’s met stoere looks aardig lucratief kunnen zijn. Ze hadden natuurlijk al de GLA rondrijden, en die doet het qua verkopen nog altijd heel aardig. Maar echt offroad-achtig ruig is ie niet; het is toch meer een soort hatchback op platformzolen. Niets mis mee verder, maar er moest méér te halen zijn in de verticaal ambitieuze hoek van het c-segment. Daarom is hier nu de nieuwe Mercedes GLB. En als je het ons vraagt, is het een knappe creatie. Naast de A-klasse hatchback en limousine, de CLA en CLA Shooting Brake, de B-klasse en de GLA is dit alweer de zevende variatie op Mercedes’ compacte thema. Maar je zou het op het eerste gezicht niet in ’m herkennen. En op het tweede gezicht ook niet. De Mercedes GLB heeft een heel eigen voorkomen, een eigen stijl, en is niet snel visueel te linken aan zijn platformgenoten.

De Mercedes GLB is niet klein

Wat deze compacte SUV ook niet is, is compact. Tenminste, niet als we Mercedes’ eigen modellen als maatstaf nemen. Met een lengte van 4,63 meter is de GLB namelijk slechts 2 centimeter korter dan de GLC. Oftewel: een auto die zijn basis deelt met de A-klasse is praktisch even groot als eentje die op het C-klasse-fundament staat. Dat is al eerder gebeurd – zet een nieuwe CLA en een C maar eens naast elkaar – maar je zou toch zeggen dat de oorspronkelijke bedoeling van de Mercedes GLB was om een gaatje aan de bescheiden kant van het gamma te vullen. Een wonderlijke gang van zaken. Ter illustratie: een BMW X1 is zo’n 20 centimeter korter. Toch lijkt Mercedes ervan overtuigd dat de GLB en GLC elkaar niet in de weg zullen zitten. Niet in de laatste plaats omdat de GLB optioneel met twee wegklapbare extra stoelen is uit te rusten. Met net geen 2,83 meter heeft hij de langste wielbasis van alle A-klasse-derivaten. En dankzij een verschuifbare achterbank kun je met z’n vijven bijzonder ruim en comfortabel zitten. Met z’n zevenen wordt het wat minder comfortabel, maar het past in ieder geval. Mercedes zegt er overigens eerlijk bij dat de derde zitrij niet is bedoeld voor passagiers die langer zijn dan 1,68 meter. Dat is vriendelijk van ze, en voor zover wij kunnen beoordelen vrij realistisch.

De Mercedes GLB heeft veel weg van de G-klasse

Mercedes noemt de G-klasse (die overigens ook maar 3 centimeter langer is) niet letterlijk als inspiratiebron voor de GLB. Maar als je het ons vraagt, drukte de oer-Geländewagen zijn stempel hier sterker op het design dan bij andere Benz-SUV’s. Zaken als de scherpe tekeningen, de rechtopstaande neus en de net niet ronde wielkasten zijn voor een belangrijk deel te danken aan Mercedes’ nieuwe ontwerptaal, met weinig vouwen en tierelantijnen. Toch krijg je zelfs als je achter het stuur zit een beetje het G-idee. De voorruit staat vrij rechtop, de motorkap toont machtig en er is genoeg hoofdruimte voor de Gekke Hoedenmaker. Opvallend zijn ook de deuren van de Mercedes GLB. Die reiken volledig tot de onderkant van de carrosserie en zijn daardoor enorm. Door de dorpels effectief af te dekken, wordt voorkomen dat je vieze broekspijpen krijgt als je uitstapt na het modderen. Door de hoge raamlijn voel je je binnenin prettig ingekapseld, terwijl het zicht naar buiten (afgezien van de dikke a-stijlen) uitstekend is. Stap achterin met de bank in de achterste stand en je weet letterlijk niet waar je blijft. De beenruimte is hier op z’n zachtst gezegd riant.

Het interieur

Het dashboard met z’n digitale gimmicks kennen we inmiddels. De twee brede schermen die je vanaf het stuur kunt bedienen, de ‘hé Mercedes’-spraakherkenning die soms exact en soms totaal niet snapt wat je bedoelt, de overweldigende hoeveelheid functies en mogelijkheden die je na wat studeren toch vrij snel doorkrijgt. Het komt allemaal regelrecht uit andere recente Mercedessen. Wat anders is – en sterk afhankelijk van de uitvoering – is de ambiance. De Edition 1-versie op de foto’s heeft houtaccenten en een grof leerpatroon op de deuren dat teruggrijpt naar de onverslijtbare, über-Duitse stoelen van de jaren-zeventig diesel-Benzen. We voelen ons warmpjes op ons gemak. Er heerst een berenvelletjes-, houtvuurtjes-, grote-mok-choco-achtige gezelligheid: robuust en authentiek. In een andere variant die we rijden, waarin alles zwart en zakelijk is, zitten we simpelweg in een donker hol. Met een handbediende, maar wel verwarmde en gekoelde passagiersstoel. Alleen bij Mercedes. Over uitrusting gesproken: wat krijg je als je, voor het niet misselijke bedrag van 50.422 euro in Nederland (38.115 euro in België), een kale GLB aanschaft? Nou, dan kom je uit bij de GLB 200 (in België is de 180 d nog iets goedkoper) met voorwielaandrijving. Je hebt dan geen navigatie of keyless go, geen derde zitrij of verschuifbare bank. Wel krijg je een paar rijhulpjes, een chic stuur met knopjes, de twee MBUX-schermen en een 1,3-liter turbo-viercilinder met 163 pk en 250 Nm. Ook is er standaard een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Daar zijn wij in dit geval niet zo blij mee. De motor en transmissie zijn niet echt de beste vrienden. Vooral niet bij het optrekken op lichte hellingen of als je vlot wilt invoegen in druk verkeer. Er zit een storende vertraging in het gaspedaal en de koppeling lijkt haast in fasen aan te grijpen. Daardoor heb je een soort elastieken connectie met de auto die vervreemdend en onnatuurlijk aanvoelt. Eenmaal op gang is alles koek en ei, maar hoeveel stop & go-verkeer kom jij doorgaans op een dag tegen?

De prijs van de Mercedes GLB 250

Beter wordt het met de GLB 250, al moet die dan ook meteen ruim 62 mille kosten (46 mille in België). Daarvoor krijg je vierwielaandrijving, een acht- in plaats van een zeventraps DCT en een 224 pk sterke 2,0-liter motor. 100 Nm extra trekkracht ten opzichte van de GLB 200 en een wegrijkoppeling op de achteras helpen je soepeler en effectiever van je plek. Ook de motor zelf reageert levendiger en zorgt voor een fijne dynamiek. Goed, het vermogen wordt nogal vlak geleverd waardoor je het aantal pk’s niet snel zou raden. Maar de 2.0 presteert solide en blijft qua geluid mooi op de achtergrond. De cijfers die hij laat noteren, stemmen tevreden: 6,9 seconden van 0 naar 100 km/u, een top van 236 km/u en een opgegeven gemiddeld verbruik van 7,4 l/100 km. De Edition 1-uitvoering, die ruim 10 mille extra kost (eigenlijk 5.633 euro, maar je moet er van alles verplicht bij nemen), voorziet vooral in optische extra’s als sfeerverlichting, dat gave leer en 20-inch velgen met rare oranje randjes – maar ook in een paar nuttige. Een head-up display bijvoorbeeld, de verschuifbare bank en ‘high-performance’ led-koplampen (jazeker). Ook krijg je augmented reality voor je navigatie, dat pijlen en straatnaamborden in videobeelden projecteert. Maar de beste optie waarmee je je GLB kunt uitrusten, is het instelbare onderstel. Wij zijn fan van de Mercedes-aanpak op dit gebied: niet van die nauwelijks merkbare verschillen, maar een regelrechte transformatie tussen Comfort en Sport. Van responsief op krappe weggetjes (de vrij directe besturing verzwaart mee) tot ontspannen wiegend op de snelweg. Het geeft de Mercedes GLB een breed en bruikbaar karakter.

Haldex-koppeling

Wat betreft de vierwielaandrijving: deze gebruikt een Haldex-koppeling om tot 50 procent van de kracht naar een sperdifferentieel op de achteras te sturen. Vervolgens leidt een hoop elektronica de boel in goede banen. Op een parcours beklimmen we achterlijke hellingen en doen we voetjes-van-de-vloer op scheve hobbelpaden. Geen assen die je op slot kunt zetten, geen lage overbrenging. Gewoon een elektronisch geregeld sper en slimme remingrepen die zorgen dat je er komt. Ook dit kennen we van eerdere Mercedessen, maar we staan telkens weer versteld van de situaties die het 4Matic-systeem klaarblijkelijk de baas kan.

Is dit de juiste SUV op het juiste moment?

We blijven ons achter de oren krabben over de positionering. Er valt blijkbaar zoveel te vissen in de middelgrote-SUV-vijver dat ze in Stuttgart gewoon een extra hengel uitgooien. De geheel nieuwe GLA, die binnenkort komt, mag het dan alsnog in z’n eentje opnemen tegen de X1/X2, Q3 en XC40. Ook qua prijsstelling blijft het allemaal een tikkeltje curieus. In België bestaat er een verschil van ruim 8.000 euro tussen de instapversies van de GLB en GLC, wat de nieuweling interessant maakt. Maar in Nederland kost het Business Solution Limited-actiemodel van de GLC 200 slechts 900 euro méér dan de goedkoopste GLB. En kijk nu eens naar de prijs van de rijker gemotoriseerde Edition 1 die wij hier testten: 75 mille voor een aan de A-klasse gelieerde crossover. Het kan aan ons liggen, maar tenzij je die zeven zitplaatsen echt nodig hebt, voelt een weelderige, mooi uitgeruste GLC voor zo’n bedrag toch een stuk logischer.

Nog even iets over de Mercedes-AMG GLB 35

We reden ook even in de topper van de reeks, de AMG GLB 35 4Matic. In de stromende regen, dus dan weet je het wel: de grenzen worden snel duidelijk. Maar die liggen bij deze AMG behoorlijk ver weg. Met de aandrijflijn en techniek van de A 35 kan de GLB goed uit de voeten. Strak en stijf laat hij zich door de bochten worstelen, waarbij onderstuur beperkt en voorspelbaar optreedt en bovendien niet grof of krampachtig wordt tegengehouden door de elektronica. Van 0 naar 100 gaat de 306 pk sterke GLB 35 in 5,2 seconden. Genoeg om je kroost licht misselijk te rijden. Wat de AMG-versie moet kosten? Gezien de prijsverschillen tussen de A-klasse en de GLB, en het feit dat een A 35 in Nederland net geen 52.000 euro kost, misschien zo rond de 70 mille – denk je niet? Mis: 78.723 euro, of 56.991 euro in België. Even slikken.

Specificaties Mercedes GLB 250 4Matic Edition 1 (2020)


Motor
1.991 cc
viercilinder turbo
224 pk @ 5.500 tpm
350 Nm @ 1.800 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 6,9 s
top 236 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,4 l/100 km
169 g/km CO2
Afmetingen
4.634 x 1.834 x 1.659 mm (l x b x h)
2.829 mm (wielbasis)
1.670 kg
60 l (benzine)
570 / 1.805 l (bagage)
Prijzen
€ 74.614 (NL)
€ 56.574 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)