
TopGear stapt net uit het nieuwste model van Smart, de #3 (spreek uit ‘hashtag three’ – wij hebben het niet bedacht…). In het aankomende magazine lees je ons volledige testverslag; nu hier alvast de highlights.
Testobject: Smart #3
Uitvoering: Brabus
Locatie: Mallorca
Weersomstandigheden: fris maar zonnig
Huh? Is dit een Smart?
Ja, wij zijn er ook nog niet helemaal aan gewend. Maar op zich deed het Duits-Chinese merk al een voorzetje met de #1, die inmiddels toch al even rondrijdt. Deze #3 (waar is de #2?) doet optisch sterk aan die auto denken, maar is 13 centimeter langer, 8 centimeter lager en heeft een 3,5 centimeter langere wielbasis. Ook heeft ie een aflopende daklijn, keurig volgens de mode.
Elektrisch zeker?
Uiteraard. Net als de #1 is ie er met een accu van 49 of 66 kWh en met één of twee motoren. Met de grote accu en een enkele motor moet je volgens opgave 455 kilometer kunnen halen. De vermogenscijfers: 272 pk (niet mis) en 428 pk (gekkenhuis). Die laatste uitvoering draagt het Brabus-logo en is de auto waar wij vandaag mee op pad zijn.
Dat gaat vast erg hard…
Zeg dat: van 0 naar 100 in 3,7 seconden, en dat voor deze prijs (zie verderop). Het begint nog niet echt te wennen dat dit mogelijk is. Ten opzichte van de #1 is de #3 duidelijk sportiever ingestoken: hij ligt dichter bij de grond en het onderstel is een stuk steviger afgesteld. De zit is nog wel vrij hoog, dus de carrosseriebewegingen in bochten krijg je aardig mee.
Zit die Smart #3 een beetje mooi in elkaar?
Het interieur is voor het grootste deel hetzelfde als dat van de #1 en heeft dus dezelfde fraaie vormgeving en dito materialen. Maar ook dezelfde hemeltergende digitale ervaring, met onzinnige piepjes en bliepjes en een slecht Nederlands sprekende navigatiestem (‘hier sla rechtsaf en dan sla rechtsaf weer’). Kom maar heel snel door met die over-the-air updates, Smart… Maar voor de rest is het een prettige plek om te vertoeven. Met name de beenruimte achterin is opmerkelijk.
Moet ik mijn Fortwo erop inruilen?
Hij is minder karakteristiek dan de Smart der Smarts, maar te midden van de nieuwe lichting compacte crossovers mag deze er best zijn; zeker qua prijs/prestatieverhouding. De Smart #3 Pro met 49-kWh accu en 272 pk kost in Nederland 38.395 euro. Voor de bizar snelle Brabus (nogmaals: 0 naar 100 in 3,7 seconden…) betaal je 50.895 euro.
Lees onze volledige rijtest van de Smart #3 in TopGear Magazine 223 – ons januarinummer dat nog nét voor kerst verschijnt, op 21 december.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Nieuw: de Smart #3, met een #frons

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen

De Smart #5 is zwaarder en groter dan een Audi Q5

Smart #1 Brabus krijgt een bodykit en andere extra’s van … Brabus

Smart #3 review: Smart is de weg kwijt, en dat is zo erg nog niet

Nieuw: de Smart #3, met een #frons

Tesla daagt ontevreden klanten en journalisten voor de rechter

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Kan de BYD Atto 2 aanhaken bij Europese, Japanse en Koreaanse SUV’tjes? (review)

Leapmotor C10 Design: Audi Q5-formaat voor Golf-geld (review)

Zustermerk van Volvo komt met eigen supercharger netwerk, ook in Nederland

Het grootste succesnummer van Volvo is een auto die ze eigenlijk zelf niet zo wilden bouwen

Populairste Volvo van Nederland wordt aanzienlijk goedkoper

Voor minder dan 36.000 euro heb je nu al een nieuwe ‘camper’ met fabrieksgarantie

De nieuwste Opel rijdt 1.115 kilometer ver, maar het is geen diesel

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme: gelukkig nog steeds knalhard plastic in het interieur (review)

Door een ‘geheim’ trucje wordt de meest gestolen auto ineens nooit meer gestolen

Zelfs het grootste automerk ter wereld vindt zijn eigen elektrische auto’s niet goed genoeg

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

De Nürburgring gaat op bepaalde dagen auto’s verbieden (en dat is een goede keuze)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

De eerste Smart was tenminste origineel. Dit is het zoveelste Chinese misbaksel.
Je moet er maar eens mee rijden, dan weet je dat dit onzin is.