Uiteraard begrijpen wij van TopGear heel goed dat fabrikanten auto’s moeten maken om te verkopen. Ze zullen dus meegaan met de grillen van de consument. Die koopt tegenwoordig voornamelijk grote crossovers. Dus ja, wat doe je dan als specialist op het gebied van kleine stadsauto’s? Inderdaad, je gaat ook grote crossovers maken. De nieuwe Smart #5 is groter en zwaarder dan ooit en het gekke is: niemand kijkt er meer raar van op.
Dát is eigenlijk het meest wonderbaarlijke aan de Smart #5. Nu komt het niet als een complete verrassing. Enkele maanden geleden liet Smart met de #5 Concept al zien welke kant het op zou gaan. De Smart #5 staat op het SEA2-platform van Geely en is 4,705 meter lang, 1,92 meter breed en 1,71 meter hoog. Om even een idee te krijgen van die dimensies, dat is langer, breder en hoger dan de huidige Audi Q5. Laat dat maar eventjes inzinken.
Smart #5: Premium & Edition Summit
Het gewicht gaat ook hoger liggen dan dat van de Audi Q5. De Smart #5 krijgt namelijk een batterijcapaciteit van 100 kWh. Op een volle lading kun je 560 kilometer ver komen, afhankelijk van de uitvoering. Over uitvoeringen gesproken, op de foto’s zie je twee afwijkende modellen. De beige auto is de Smart #5 in Premium-uitvoering. Dan is er ook de #5 Edition Summit, die je kunt herkennen aan de stoere offroad-elementen.
Het interieur is ook ver verwijderd van wat ooit kenden van Smart. De originele Smart was verrassend ruim voor twee personen, maar deze Smart #5 is gewoon ruim voor vijf personen. Ondanks dat genereuze maten (en het ongetwijfeld enorme gewicht), is de grootste Smart een vijfzitter. In interieur zijn twee 13-inch oled-schermen voor het infotainment en een 10,3-inch groot instrumentarium voor je nieuws. Daarbovenop is dan een 25,6 inch groot head-up-display.
Er komt een Brabus-versie met 645 pk
Exacte specificaties zijn officieel nog niet beschikbaar, maar al wel gelekt op het internet. Er komen volgens deze onbevestigde info twee versies met achterwielaandrijving, met naar keuze 340 of 395 pk. Wil je vierwielaandrijving, dan krijg je meteen 595 pk. Het topmodel wordt de Brabus, goed voor 645 pk. Een Smart met 645 pk, het moet niet gekker worden.
Lees meer: Smart #3 review: Smart is de weg, en dat is zo erg nog niet
De nieuwe Smart #5 is vooralsnog aangekondigd voor de Australische markt, maar komt ook zeker weten naar Europa. Exacte data, prijzen en specificaties worden later nog bekendgemaakt. Qua prijzen is het nog eventjes afwachten, want ondanks dat Smart begon als een Duits-Zwitserse samenwerking, komt de #5 uit China en die worden zwaarder belast.
Mk4 heeft op 28 augustus 2024 geschreven:
Wat een lelijk hok!
Anti China heeft op 28 augustus 2024 geschreven:
Zit niemand op te wachten. Next….
Be Smart heeft op 28 augustus 2024 geschreven:
Koop geen Chinese troep!
Blegh heeft op 28 augustus 2024 geschreven:
Weer kotst TG een Chinees barrel over ons uit. Bah.