
Uiteraard begrijpen wij van TopGear heel goed dat fabrikanten auto’s moeten maken om te verkopen. Ze zullen dus meegaan met de grillen van de consument. Die koopt tegenwoordig voornamelijk grote crossovers. Dus ja, wat doe je dan als specialist op het gebied van kleine stadsauto’s? Inderdaad, je gaat ook grote crossovers maken. De nieuwe Smart #5 is groter en zwaarder dan ooit en het gekke is: niemand kijkt er meer raar van op.
Dát is eigenlijk het meest wonderbaarlijke aan de Smart #5. Nu komt het niet als een complete verrassing. Enkele maanden geleden liet Smart met de #5 Concept al zien welke kant het op zou gaan. De Smart #5 staat op het SEA2-platform van Geely en is 4,705 meter lang, 1,92 meter breed en 1,71 meter hoog. Om even een idee te krijgen van die dimensies, dat is langer, breder en hoger dan de huidige Audi Q5. Laat dat maar eventjes inzinken.
Smart #5: Premium & Edition Summit
Het gewicht gaat ook hoger liggen dan dat van de Audi Q5. De Smart #5 krijgt namelijk een batterijcapaciteit van 100 kWh. Op een volle lading kun je 560 kilometer ver komen, afhankelijk van de uitvoering. Over uitvoeringen gesproken, op de foto’s zie je twee afwijkende modellen. De beige auto is de Smart #5 in Premium-uitvoering. Dan is er ook de #5 Edition Summit, die je kunt herkennen aan de stoere offroad-elementen.

Het interieur is ook ver verwijderd van wat ooit kenden van Smart. De originele Smart was verrassend ruim voor twee personen, maar deze Smart #5 is gewoon ruim voor vijf personen. Ondanks dat genereuze maten (en het ongetwijfeld enorme gewicht), is de grootste Smart een vijfzitter. In interieur zijn twee 13-inch oled-schermen voor het infotainment en een 10,3-inch groot instrumentarium voor je nieuws. Daarbovenop is dan een 25,6 inch groot head-up-display.
Er komt een Brabus-versie met 645 pk
Exacte specificaties zijn officieel nog niet beschikbaar, maar al wel gelekt op het internet. Er komen volgens deze onbevestigde info twee versies met achterwielaandrijving, met naar keuze 340 of 395 pk. Wil je vierwielaandrijving, dan krijg je meteen 595 pk. Het topmodel wordt de Brabus, goed voor 645 pk. Een Smart met 645 pk, het moet niet gekker worden.

Lees meer: Smart #3 review: Smart is de weg, en dat is zo erg nog niet
De nieuwe Smart #5 is vooralsnog aangekondigd voor de Australische markt, maar komt ook zeker weten naar Europa. Exacte data, prijzen en specificaties worden later nog bekendgemaakt. Qua prijzen is het nog eventjes afwachten, want ondanks dat Smart begon als een Duits-Zwitserse samenwerking, komt de #5 uit China en die worden zwaarder belast.
4 reacties op “De Smart #5 is zwaarder en groter dan een Audi Q5”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen

Smart #1 Brabus krijgt een bodykit en andere extra’s van … Brabus

Smart #3 review: Smart is de weg kwijt, en dat is zo erg nog niet

Smart #3: 1e rij-indruk

Je krijgt nu 9.000 euro korting op de meest gestolen auto in Nederland (als je niet op het merkje let)

Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen

Geely Galaxy Starship 7 heeft een actieradius van 1.419 km en kost 12.995 euro

Een van de bestverkochte auto’s van Nederland heeft het ‘Tesla-probleem’ – zo los je dat op

Skoda Kylaq: kleine crossover met benzinemotor voor 8.726 euro (ja, nieuw)

Is de Ford Explorer EV Long Range de betere Volkswagen?

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Merk dat niet gelooft in achterruiten, heeft een nogal gênant probleem

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Is deze betaalbare Chinese crossover beter met een benzinemotor? (review)

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

Gespot in Nederland: deze auto is ruim 1 miljoen keer verkocht, maar toch ken jij ‘m niet

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

Een van de slechtste auto’s ooit gebouwd gaat een comeback maken (en nu wil je ‘m wel)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Merk dat niet gelooft in achterruiten, heeft een nogal gênant probleem

Wat een lelijk hok!
Zit niemand op te wachten. Next….
Koop geen Chinese troep!
Weer kotst TG een Chinees barrel over ons uit. Bah.