
De Koenigsegg Jesko kan de 483 km/u aantikken (oftewel een mooi ronde 300 mph), daarvan zijn we wel overtuigd. Maar wanneer dat precies gaat gebeuren, daar is opperhoofd Christian von Koenigsegg nog niet over uit. Misschien is het de wijsheid die met de jaren is gekomen, maar de baas van het Zweedse supercarmerk zet wat kanttekeningen bij de veiligheid.
‘Met de cijfers die we zien en de prestaties die we al hebben meegemaakt, zou het zonde zijn om niet te laten zien wat de auto kan’, zegt Christian von Koenigsegg tegen TopGear. ‘Tegelijkertijd zijn het echt enge zaken. Toen we het huidige record van een gehomologeerde productieauto in twee richtingen met 477 km/u in Nevada op een open weg, was het gewoon supergevaarlijk.’
‘Ik zou graag een afgesloten gebied hebben, misschien zoals Ehra-Lessien, waar het heel breed is, waar je een deel van die [gevaarlijke] kant kunt weghalen, want het is toch al eng genoeg. Om veiligheidsredenen willen we alles zo goed mogelijk in de hand houden. De locatie, de weg controleren, een ervaren chauffeur hebben.’ Op Ehra-Lessien haalde de Chiron Super Sport ook een snelheid van 480+ km/u.
Het record voor een productieauto is lastig
Wat betreft gehomologeerde auto’s wijst Von Koenigsegg op de inspanningen die het bedrijf heeft geleverd om hun auto’s zo productieklaar mogelijk te maken. ‘Als je kijkt naar de kanshebbers [voor de 300-mph kroon] zijn de meeste geen gehomologeerde auto’s. Voor ons gaat het grootste deel van onze ontwikkeling naar crashtests, airbags, emissietests, OBD, conformiteit van productie… al dit soort kleine details, vervelende details die zijn ontworpen voor auto’s met een groot volume, waardoor onze auto wereldwijd op elke markt kan worden verkocht.’
‘En natuurlijk maakt het de auto zwaarder, complexer, het geeft de motor minder vermogen. Ik ben super onder de indruk van al die auto’s, maar aangezien ze die homologatie niet hebben, is het appels met peren vergelijken. Als je dat in de mix brengt, kun je ook de “raketauto’s” van de zoutvlakten meetellen – die hebben ook geen airbags, of emissiecontroles of OBD. En ze gaan 1.600 km/u.’
‘Het is erg indrukwekkend wat ze doen, maar er moet een onderscheid zijn tussen een volledig gehomologeerde productieauto of iets waar het helemaal vrij is en je kunt doen wat je wilt. Er is een verschil in inspanning en complexiteit’, meent Christian von Koenigsegg.
Meer van TopGear


VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

Deze geweldige Koenigsegg Jesko Attack is de eerste Jesko van Nederland

Waarom de Koenigsegg Jesko onze Hypercar van het Jaar 2022 is

De Koenigsegg Jesko Attack is de snelste auto op het TopGear-circuit (VIDEO)

Koenigsegg schrapt plannen voor krachtigste driecilinder ooit (en gaat voor V8)

Deze Koenigsegg Chimera met 1.600 pk heeft een (soort van) handbak met zes versnellingen

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze 3D geprinte hybride is officieel sneller dan een Koenigsegg

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

Dit F1-record van Jan Lammers kan Max Verstappen voorlopig niet breken

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit
