
De Koenigsegg Jesko kan de 483 km/u aantikken (oftewel een mooi ronde 300 mph), daarvan zijn we wel overtuigd. Maar wanneer dat precies gaat gebeuren, daar is opperhoofd Christian von Koenigsegg nog niet over uit. Misschien is het de wijsheid die met de jaren is gekomen, maar de baas van het Zweedse supercarmerk zet wat kanttekeningen bij de veiligheid.
‘Met de cijfers die we zien en de prestaties die we al hebben meegemaakt, zou het zonde zijn om niet te laten zien wat de auto kan’, zegt Christian von Koenigsegg tegen TopGear. ‘Tegelijkertijd zijn het echt enge zaken. Toen we het huidige record van een gehomologeerde productieauto in twee richtingen met 477 km/u in Nevada op een open weg, was het gewoon supergevaarlijk.’
‘Ik zou graag een afgesloten gebied hebben, misschien zoals Ehra-Lessien, waar het heel breed is, waar je een deel van die [gevaarlijke] kant kunt weghalen, want het is toch al eng genoeg. Om veiligheidsredenen willen we alles zo goed mogelijk in de hand houden. De locatie, de weg controleren, een ervaren chauffeur hebben.’ Op Ehra-Lessien haalde de Chiron Super Sport ook een snelheid van 480+ km/u.
Het record voor een productieauto is lastig
Wat betreft gehomologeerde auto’s wijst Von Koenigsegg op de inspanningen die het bedrijf heeft geleverd om hun auto’s zo productieklaar mogelijk te maken. ‘Als je kijkt naar de kanshebbers [voor de 300-mph kroon] zijn de meeste geen gehomologeerde auto’s. Voor ons gaat het grootste deel van onze ontwikkeling naar crashtests, airbags, emissietests, OBD, conformiteit van productie… al dit soort kleine details, vervelende details die zijn ontworpen voor auto’s met een groot volume, waardoor onze auto wereldwijd op elke markt kan worden verkocht.’
‘En natuurlijk maakt het de auto zwaarder, complexer, het geeft de motor minder vermogen. Ik ben super onder de indruk van al die auto’s, maar aangezien ze die homologatie niet hebben, is het appels met peren vergelijken. Als je dat in de mix brengt, kun je ook de “raketauto’s” van de zoutvlakten meetellen – die hebben ook geen airbags, of emissiecontroles of OBD. En ze gaan 1.600 km/u.’
‘Het is erg indrukwekkend wat ze doen, maar er moet een onderscheid zijn tussen een volledig gehomologeerde productieauto of iets waar het helemaal vrij is en je kunt doen wat je wilt. Er is een verschil in inspanning en complexiteit’, meent Christian von Koenigsegg.
Meer van TopGear


VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

Deze geweldige Koenigsegg Jesko Attack is de eerste Jesko van Nederland

Waarom de Koenigsegg Jesko onze Hypercar van het Jaar 2022 is

De Koenigsegg Jesko Attack is de snelste auto op het TopGear-circuit (VIDEO)

Koenigsegg schrapt plannen voor krachtigste driecilinder ooit (en gaat voor V8)

Deze Koenigsegg Chimera met 1.600 pk heeft een (soort van) handbak met zes versnellingen

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze 3D geprinte hybride is officieel sneller dan een Koenigsegg

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

Dit F1-record van Jan Lammers kan Max Verstappen voorlopig niet breken

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Dringende oproep: remmen bij ‘het veiligste merk ter wereld’ kunnen er plotseling helemaal mee ophouden

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De 240 is na 30+ jaar ingehaald als bestverkochte Volvo ooit – dit is de nieuwe recordhouder

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Groot automerk lijdt miljarden verlies, hoe komt dat eigenlijk?

De op-een-na grootste automarkt ter wereld doet niet meer aan uitstootregels, en dat is slecht nieuws voor Tesla

In jouw toekomstige auto is het stuur niet fysiek verbonden met de wielen – is dat niet gevaarlijk?
