
De Koenigsegg Jesko kan de 483 km/u aantikken (oftewel een mooi ronde 300 mph), daarvan zijn we wel overtuigd. Maar wanneer dat precies gaat gebeuren, daar is opperhoofd Christian von Koenigsegg nog niet over uit. Misschien is het de wijsheid die met de jaren is gekomen, maar de baas van het Zweedse supercarmerk zet wat kanttekeningen bij de veiligheid.
‘Met de cijfers die we zien en de prestaties die we al hebben meegemaakt, zou het zonde zijn om niet te laten zien wat de auto kan’, zegt Christian von Koenigsegg tegen TopGear. ‘Tegelijkertijd zijn het echt enge zaken. Toen we het huidige record van een gehomologeerde productieauto in twee richtingen met 477 km/u in Nevada op een open weg, was het gewoon supergevaarlijk.’
‘Ik zou graag een afgesloten gebied hebben, misschien zoals Ehra-Lessien, waar het heel breed is, waar je een deel van die [gevaarlijke] kant kunt weghalen, want het is toch al eng genoeg. Om veiligheidsredenen willen we alles zo goed mogelijk in de hand houden. De locatie, de weg controleren, een ervaren chauffeur hebben.’ Op Ehra-Lessien haalde de Chiron Super Sport ook een snelheid van 480+ km/u.
Het record voor een productieauto is lastig
Wat betreft gehomologeerde auto’s wijst Von Koenigsegg op de inspanningen die het bedrijf heeft geleverd om hun auto’s zo productieklaar mogelijk te maken. ‘Als je kijkt naar de kanshebbers [voor de 300-mph kroon] zijn de meeste geen gehomologeerde auto’s. Voor ons gaat het grootste deel van onze ontwikkeling naar crashtests, airbags, emissietests, OBD, conformiteit van productie… al dit soort kleine details, vervelende details die zijn ontworpen voor auto’s met een groot volume, waardoor onze auto wereldwijd op elke markt kan worden verkocht.’
‘En natuurlijk maakt het de auto zwaarder, complexer, het geeft de motor minder vermogen. Ik ben super onder de indruk van al die auto’s, maar aangezien ze die homologatie niet hebben, is het appels met peren vergelijken. Als je dat in de mix brengt, kun je ook de “raketauto’s” van de zoutvlakten meetellen – die hebben ook geen airbags, of emissiecontroles of OBD. En ze gaan 1.600 km/u.’
‘Het is erg indrukwekkend wat ze doen, maar er moet een onderscheid zijn tussen een volledig gehomologeerde productieauto of iets waar het helemaal vrij is en je kunt doen wat je wilt. Er is een verschil in inspanning en complexiteit’, meent Christian von Koenigsegg.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

Deze geweldige Koenigsegg Jesko Attack is de eerste Jesko van Nederland

Waarom de Koenigsegg Jesko onze Hypercar van het Jaar 2022 is

De Koenigsegg Jesko Attack is de snelste auto op het TopGear-circuit (VIDEO)

Koenigsegg schrapt plannen voor krachtigste driecilinder ooit (en gaat voor V8)

Deze Koenigsegg Chimera met 1.600 pk heeft een (soort van) handbak met zes versnellingen

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze 3D geprinte hybride is officieel sneller dan een Koenigsegg

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

Dit F1-record van Jan Lammers kan Max Verstappen voorlopig niet breken

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Er worden weer auto’s gemaakt in de Saab-fabriek, maar ze hebben nu een V8

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste
