De Koenigsegg Jesko kan de 483 km/u aantikken (oftewel een mooi ronde 300 mph), daarvan zijn we wel overtuigd. Maar wanneer dat precies gaat gebeuren, daar is opperhoofd Christian von Koenigsegg nog niet over uit. Misschien is het de wijsheid die met de jaren is gekomen, maar de baas van het Zweedse supercarmerk zet wat kanttekeningen bij de veiligheid.

‘Met de cijfers die we zien en de prestaties die we al hebben meegemaakt, zou het zonde zijn om niet te laten zien wat de auto kan’, zegt Christian von Koenigsegg tegen TopGear. ‘Tegelijkertijd zijn het echt enge zaken. Toen we het huidige record van een gehomologeerde productieauto in twee richtingen met 477 km/u in Nevada op een open weg, was het gewoon supergevaarlijk.’

‘Ik zou graag een afgesloten gebied hebben, misschien zoals Ehra-Lessien, waar het heel breed is, waar je een deel van die [gevaarlijke] kant kunt weghalen, want het is toch al eng genoeg. Om veiligheidsredenen willen we alles zo goed mogelijk in de hand houden. De locatie, de weg controleren, een ervaren chauffeur hebben.’ Op Ehra-Lessien haalde de Chiron Super Sport ook een snelheid van 480+ km/u.

Het record voor een productieauto is lastig

Wat betreft gehomologeerde auto’s wijst Von Koenigsegg op de inspanningen die het bedrijf heeft geleverd om hun auto’s zo productieklaar mogelijk te maken. ‘Als je kijkt naar de kanshebbers [voor de 300-mph kroon] zijn de meeste geen gehomologeerde auto’s. Voor ons gaat het grootste deel van onze ontwikkeling naar crashtests, airbags, emissietests, OBD, conformiteit van productie… al dit soort kleine details, vervelende details die zijn ontworpen voor auto’s met een groot volume, waardoor onze auto wereldwijd op elke markt kan worden verkocht.’

‘En natuurlijk maakt het de auto zwaarder, complexer, het geeft de motor minder vermogen. Ik ben super onder de indruk van al die auto’s, maar aangezien ze die homologatie niet hebben, is het appels met peren vergelijken. Als je dat in de mix brengt, kun je ook de “raketauto’s” van de zoutvlakten meetellen – die hebben ook geen airbags, of emissiecontroles of OBD. En ze gaan 1.600 km/u.’

‘Het is erg indrukwekkend wat ze doen, maar er moet een onderscheid zijn tussen een volledig gehomologeerde productieauto of iets waar het helemaal vrij is en je kunt doen wat je wilt. Er is een verschil in inspanning en complexiteit’, meent Christian von Koenigsegg.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)