We hadden een nieuwsartikel kunnen schrijven over het feit dat Lexus vandaag weer een of andere betrouwbaarheidsprijs heeft gekregen, maar liever brengen we je het échte nieuws. Misstanden waar andere media niets over durven te zeggen. Want het gaat slecht met de Fiat Multipla in Nederland, maar met zijn lelijkere broeder gaat het nog veel slechter.

Zoals je direct geraden had – wie denkt er immers niet dagelijks aan deze auto? – hebben we het over de SsangYong Rodius. Technisch gezien hebben de Multipla en de Rodius helemaal niets met elkaar te maken, maar zelfs Stevie Wonder kan zien dat deze twee auto’s gedeelde genen moeten hebben. Ooit komt er een kerstdiner in huize Fiat waar deze scheve schaats zich openbaart – let op onze woorden.

De SsangYong Rodius begint héél zeldzaam te worden

Niet dat de grote MPV van SsangYong hier ooit echt goed verkocht – er zijn er maar iets meer dan 100 op Nederlands kenteken gezet – maar het is inmiddels wel heel sneu met hem gesteld. Als we in de database van de RDW kijken, dan zien we dat er in totaal nog maar 23 exemplaren van de SsangYong Rodius op Nederlands kenteken staan. Slechts acht daarvan hebben nog een geldige APK en eentje daarvan verloopt volgende maand. Drie zijn bedrijfsauto’s, dus je weet ook zeker dat die naar de sloop gaan als ze te duur worden om te herstellen. Zo blijven er weinig over.

De lelijkheid zit achterop

De SsangYong Rodius heeft dezelfde lastig verklaarbare aantrekkingskracht als de Multipla, maar werd helaas nooit het culticoon dat de Fiat is geworden. Waar de Multipla een gerimpeld voorhoofd heeft, draagt de Rodius zijn ‘leuke karakter’ als een dakkapel achterop. Het gekke busje lijkt daardoor net een Mercedes R-klasse na een bevalling met een zuignap.

Voorop is het net een Kia uit de jaren ’90, maar dan wel eentje met een postzegelverzameling. Je kocht de Rodius (of je kocht hem niet, statistisch gezien) vanwege zijn ruimte. De middelste zitrij kan naar achteren kijken en in totaal kun je met z’n zevenen in het busje plaatsnemen. Helaas is er voorin geen ruimte voor drie mensen, zoals bij de Fiat.

Moeten we de Rodius redden?

Er is maar weinig redden aan. In Nederland staan ze niet te koop en zelfs in Duitsland zien we er zo snel maar een stuk of vijf van de eerste generatie. Van de nieuwere versie staan er wat meer, maar die mist – net als bij de facelift van de Multipla – toch de charme van de oerversie. Nee, dit is geen oproep tot actie, dit is meer een voortijdig overlijdensbericht. We zullen nooit meer hetzelfde naar een dakkapel kijken.

Reacties

  • Martijn heeft op 19 augustus 2023 geschreven:

    Ja toch..ziet er niet: veel te hoog, te groot (waarom??) Te lomp, dasboard ziet er mooi uit maar dit moet je niet in het midden plaatsen, geen gezicht..gewoon recht voor de bestuurder!! Vraag me af of dit wel afgestudeerde ontwerpers zijn …tegenwoordig ( alle ontwerpers trouwens!! De nieuwe auto’s van nu zien er echt niet uit..en vooral dat oerlelijke platte dasboard scherm..OF nog kleiner van vw iD 3 en 4 als je daar in naar binnen kijk moet ik altijd zo lachen. Rij je in een grote lompe dure auto wordt je afgescheept met zo’n heel klein plat schermpje wat veel ontwerp fouten tegenwoordig zeg met de interieurs ontwerpers!! dit kan echt niet meer..terug naar de veel luxere interieurs van ver voor deze mislukkeling.. Ga maar terug naar de schoolbanken!

    Reageer
  • Rolf heeft op 18 augustus 2023 geschreven:

    Net iets zeldzamer als mijn Rover 200 BRM.
    Daar zijn er nog zo’n 13 van met geldige APK en ook iets meer dan 20 registraties.

    Reageer
  • Stan heeft op 18 augustus 2023 geschreven:

    Mooi uitvaartvoertuig.

    • Fred heeft op 18 augustus 2023 geschreven:

      Altijd prachtig tekst. Alleen daarom komt er al een smile boven. Is er nog geen club van waar je deze gedrochten kunt dumpen

      Reageer
    • Nats heeft op 18 augustus 2023 geschreven:

      Nou hier wil ik nog niet dood in gevonden worden

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear