Alleen een diepe slaper zal ontgaan zijn dat storm Corrie door het land raast. Als een buurvrouw die stipt om 07:00 uur de klopboor in de muur zet ‘omdat dat gewoon mag van de gemeente’ hield ze al een groot deel van Nederland uit de slaap. Het KNMI geeft code oranje af voor storm Corrie, want in het noordwesten van Nederland kunnen er windstoten van 120 km/u gehaald worden. Ook na 6:00 uur, als de rest van Nederland gewoon 100 km/u moet rijden.

‘Voor de tweede helft van de ochtend is voor het noordwesten een code oranje van kracht voor zeer zware windstoten van 90 tot 110 km/u, aan zee en boven het IJsselmeer mogelijk tot ongeveer 120 km/u’, zo meldt het KNMI. In overige delen van het land worden windstoten van 75 tot 100 km/u verwacht. Goed oppassen dus als je de weg op gaat. In de loop van de middag neemt de wind weer af.

Hoe rij ik veilig door de storm?

Het is altijd verstandig om in dit soort situaties niet onnodig de weg op te gaan. Stap je wel in de auto, hou dan netjes twee handen aan het stuur en blijf goed opletten, er kunnen dingen rondwaaien. Vooral bij het passeren van grote objecten zoals tunnels, gebouwen of zelfs vrachtwagens kan de wind ineens toenemen of wegvallen; laat je daar niet door overvallen.

Rij soepel en ontspannen, dus maak geen al te grote of abrupte bewegingen als er een windvlaag komt. Vind je het allemaal maar eng, overweeg dan nogmaals thuis te blijven. Veilig aangekomen? Probeer als het even kan niet onder een boom of dicht naast een huis te parkeren in verband met vallende takken of dakpannen. Pas goed op dat je deur niet openwaait tegen een andere auto.

Waarom heet deze storm Corrie?

Sinds 2019 krijgen alle stormen die code oranje of code rood zijn een naam van het KNMI. Bij uitzondering krijgt een code-geel-storm ook een naam. ‘Met de stormnamen willen we het bewustzijn van gevaarlijk weer vergroten voordat het toeslaat’, meldt het KNMI. Een naam als storm Corrie klinkt meer als iets dat op de koffie komt dan een natuurverschijnsel dat je tuinset bij de buren gooit, maar het KNMI heeft een reden voor deze naamgeving.

Corrie van Dijk was de eerste vrouwelijke meteoroloog bij het KNMI in 1964. Op de lijst met namen staan ook Herman, Franklin en Tineke. Herman Bijvoet was de directeur van het KNMI tijdens de waternoodramp in 1953 en Tineke Dijkshoorn won in 1986 de Elfstedentocht. Franklin Kroonenberg was weerpresentator bij de NOS en werkte ruim 40 jaar bij het KNMI. In de namenlijst van stormen wisselen mannelijke en vrouwelijke namen elkaar af.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)