TopGear stapt zojuist uit de nieuwe Subaru WRX STI. In TG nummer 108, dat halverwege mei uitkomt, lees je het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Subaru WRX STI
Uitvoering: met een dikke spoilerrrr
Locatie: Stockholm en omstreken
Weersomstandigheden: nat en koud, een graad of 5
Wat reden we?
Subaru's herboren rally-icoon, de WRX STI. Die tegenwoordig geen Impreza meer mag heten. Hindert niets.
Beviel het?
Een volmondig ja, misschien juist wel omdat het zulk belabberd weer was. Subaru had een terreintje afgezet dat normaal wordt gebruikt voor rijopleidingen, en er met pylonnetjes een mini-circuitje op gebouwd. Alle ruimte + drijfnat asfalt = losgaan met je AWD-monster, waarbij spelen met verschillende instellingen van het centrale differentieel onmiddellijk voelbaar effect sorteerde. De WRX STI is normaal gezien niet van zijn stuk te brengen, tenzij je écht achterlijk hard gaat – nu konden ook wij gewone stervelingen een glimp opvangen van zijn gedrag op de grens. Vervolgens reden we 'm op de openbare weg, en ook daar schitterende de Subaru – al konden we op de snelweg onszelf bijna niet meer horen denken boven het bandengeruis. Dat zal dan wel 'karakter' heten.
Nog bijzonderheden?
Dat zullen we je eens haarfijn vertellen: geen betweterige veiligheidsgimmicks, geen doorgeslagen milieumeuk, geen flipperautomaat. Dit is gewoon een WRX zoals een WRX altijd al bedoeld was: een praktische sedan met een stel sportstoelen, bizarre styling, slimme vierwielaandrijving en een enorme berg turbokracht. Er is iets meer verfijning in het interieur, er zijn wat luxe zaken als een navigatiesysteem en een achteruitrijdcamera, maar de basis is nog net zo puur en eerlijk als in 1992. De elektronica díe er is – active torque vectoring, stabiliteitscontrole met track mode – dient geen ander doel dan harder gaan. De besturing is hydraulisch en fantastisch, de 2,5-liter turbo-boxer hapt naar toeren terwijl je de handgeschakelde zesbak – een van de prettigste die we kennen – een versnellinkje terug knakt en er zonder enig drama heel hard vandoor schiet. Zo moet het zijn.
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Helaas heeft Subaru's bewonderenswaardige insteek – 'kom niet aan ons icoon, stelletje groene maffelingen' – in Nederland tot gevolg dat de WRX STI niet bepaald goedkoop is. Vanaf 75.995 euro heb je er een, en daar kun je ook een netjes aangeklede BMW 535i xDrive voor kopen. Dat zullen de meesten dan ook doen; maar wie ooit viel voor de ruwe charme van de onverschrokken en alleskunnende WRX, zal met niets anders genoegen nemen. Daar kunnen we ons nu alles bij voorstellen. Overigens komen de Belgen er, zoals gebruikelijk, een stuk genadiger vanaf: zij rijden een STI vanaf 41.995 euro. Geen typfout.
Kom maar door met het eindoordeel dan!
Het zou zomaar kunnen dat de 'S' in STI voor 'sadisme' staat: dit is een auto die lekkerder gaat rijden naarmate je 'm behandelt alsof je 'm dood wilt hebben. Met het gaspedaal schop je 'm voor z'n achterste en zowel z'n lurven als z'n kladden zitten verankerd aan het stuur. De WRX STI is een van de laatste auto's die het woord 'eco' niet kent en die enkel en alleen bestaat om jou plezier te bezorgen; hoe prachtig is dat? Geen zorgen trouwens: de Nederlandse importeur kijkt naar de mogelijkheid om 'm met goudkleurige velgen te gaan leveren.
Reacties