Na de standaard WRX, die eigenlijk nogal tam oogt, heeft Subaru nu het nieuwe rallytopmodel onthuld op de autoshow van Detroit: dit is de WRX STi voor modeljaar 2015. Hij brengt 309 pk en 393 Nm mee uit een 2,5-liter boxerbrulmachine.
Dit is veelbelovend. Net als het gegeven dat de auto op een geheel nieuw, stijver chassis staat, en dat de bekende symmetrische vierwielaandrijving nu is uitgerust met torque vectoring, naast de gebruikelijke drie rijmodussen voor verschillende ondergronden. Ook is de besturing grondig aangepast; die zou niet langer wollig en indirect zijn, maar voorzien van een snelle ratio – slechts 2,5 omwenteling van links naar rechts (of van rechts naar links natuurlijk) – en zou meer gevoel bieden dan voorheen. Bravo.
Het interieur is aardig opgevijzeld, en al vinden we het er op een afstandje nog steeds niet heel hoogwaardig uitzien, Subaru belooft dat er volop mooie soft-touch materialen in dashboard en deurpanelen verwerkt zijn. Er is een 4,3-inch scherm met allerlei info en entertainment, en je kunt zelfs een Harman Kardon-stereo bestellen. De versnellingspook hangt niet langer aan een vijfbak: een nieuwe handgeschakelde zesbak is nu standaard, en optioneel (standaard op de eerste 1.000 exemplaren, schijnt het) te voorzien van een extra kort schakelpatroon.
Ja, we kijken best wel een beetje uit naar deze super-Subaru. Om het wachten wat te verzachten, maakten de Japanners een leuk computerfilmpje met veel muziek en weinig motorgeluid. Hm, nee, dat helpt niet echt.
Reacties