Het ziet ernaar uit dat de crossovertrend zich blijft ontwikkelen. Ook in de kleinere klasses zien we dat. Kijk maar naar Suzuki. Dat merk was altijd gespecialiseerd in kleine auto’s, maar van de zes modellen die ze leveren, zijn er vier een crossover. En eentje – de Swace – is een middelgrote stationwagon. Dus de enige compacte auto die Suzuki bouwt, is de Swift. Daarom kan deze zojuist vernieuwde Suzuki Alto Lapin niet snel genoeg komen.

De Suzuki Alto Lapin is een speciaal retro-model op basis van de reguliere Alto. Vroeger kon je de Alto ook in Nederland krijgen, maar nu is hij helaas voorbehouden aan andere markten. We kregen wel even de opvolger, de Celerio, maar ook die is inmiddels uit het gamma gehaald. Deze nieuwe auto komt ook niet naar Nederland. Enfin, er is dus nieuws over de Suzuki Alto Lapin. Het belangrijkste is dat de neus is aangepast. Daarmee moet de auto nog ietsje zuiniger zijn.

Motor van de Suzuki Alto Lapin

De techniek is ook best bijzonder. Het is een hybride-type dat zelfs in Nederland zou kunnen werken. De motor is de ‘R60D’, een driecilinder benzinemotor met een cilinderinhoud van 0,66 liter. Geen 1,2 of 1,4 dus, maar meer een ‘0,7’. Deze wordt bijgestaan door een minuscule elektromotor; de transmissie is altijd een CVT. Vervolgens kun je kiezen uit ‘gewoon’ voorwielaandrijving of juist vierwielaandrijving. Volgens de Kei car-regels (waar deze auto onder valt) mag het vermogen niet hoger zijn dan 66 pk.

Suzuki Alto Lapin Hybrid beige (2025) zijkant rechts schuin achter

Verdere wijzigingen van de nieuwe Suzuki Alto Lapin zijn onder meer een paar nieuwe kleuren, zoals beige en lichtblauw. Normaliter worden auto’s aangeprezen in dure steden, in luxe settings, met modellen die ongeïnteresseerd voor zich uit staan te staren. In het geval van de Suzuki Alto Lapin is er een bom met pastelkleuren ontploft. Alles en iedereen is lief en schattig.

Bom met pastelkleuren

Verdere wijzigingen van de nieuwe Suzuki Alto Lapin zijn wat nieuwe kleuren, zoals beige en lichtblauw. Normaliter worden auto’s aangeprezen in dure steden, in luxe settings, met modellen die ongeïnteresseerd voor zich uit staan te staren. In het geval van de Suzuki Alto Lapin is er een bom met pastelkleuren ontploft. Alles en iedereen is lief en schattig.

Lees ook: Met deze kit geef je een moderne Japanse auto, de looks van een oude Amerikaan

Maar de specifieke doelgroep daargelaten: eigenlijk is dit concept voor Nederland tamelijk briljant. Kleine en zuinige auto’s zijn er bijna niet meer. En het is niet alsof dit een saaie en troosteloze auto is. Het zijn schattige retro-mobielen – niet compleet anders qua idee dan de Nissan Figaro of Volkswagen Beetle. Daar moet toch wel een markt voor zijn?

17 reacties op “De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)”

  1. Jammer,zou hem wel willen hebben.
    Ik hoef niet zo nodig een dure grote auto die 85% van de tijd voor de deur staat weg te roesten.
    Zelf heb ik nu een Daihatsu Sirion 2, daarvoor wel eens een Suzuki gehad
    Heerlijk,ik ben geen tweehonderd euro all in per maand kwijt. Dat is meer dan voldoende..

  2. Ik ben nu on Japan, waar het stikt van de “kei cars”. En ik vind het grandioze autootjes. Klein, zuinig, schattig.

    Ik snap niet waarom dit niet aanslaat in Europa. Ik vind het leuk briljante autootjes. En zooveel leuker dan zo’n stomme biro. En je kan er gewoon de snelweg mee op.

    • Omdat volgens de Europese autoliefhebbermarkt, de Italianen daargelaten, er niet zoiets bestaat als “leuk autootje”. Dat is een contradictio in terminis volgens de meeste Europeanen.
      Een auto is níet klein, heeft 4 wielen, veel peekaa’s en de vorm van een uhm…nouja, fatsoenlijke auto.
      Aziaten denken daar anders over.
      Niet voor niets heeft elk aziatisch merk een ontwerpafdeling in Europa.

      • Ik denk dat wel meevalt, de meeste vrouwen hoeven helemaal niet z’n grote auto. De Fiat 500 eerste generatie was een enorm succes, en niet alleen onder vrouwen.
        Tegenwoordig zie ook nog veel mannen in een Abrath 595, wat niets anders is dan een Fiat 500 op steroid!

    • Ik rijd al jaren in een hatsie materia. Wat een fantastisch ding! Ooit een Alto gehad. Zou hem zo weer kopen, zo’n oud oranje bakkie. Ik houd er van.

  3. Ik vindt het als Suzuki rijder heel jammer dat de Alto niet meer te koop is. Als ik een andere auto moet zal het een ander merk worden. Helaas Suzuki dan stap ik maar over. Suzuki kom aub met een stadsauto net als de alto.

  4. Hopelijk zijn deze versnellingsbakken wel beter dan de oudere modellen, want van alle altoos zijn ze in ieder geval waardeloos.!!!

    • Over versnellingsbakken gesproken: “Deze wordt bijgestaan door een minuscule elektromotor; de transmissie is altijd een CVT”.

  5. Wat een leuk karretje!! Jammer dat er deze niet in Nederland in het straatbeeld tegen gaan komen.
    Hopelijk leest Suzuki mee en veranderen ze van gedachte!

    • @does:

      Goede vraag! Uiteraard publiceren we vaak nieuws dat zich afspeelt in Nederland. In sommige gevallen vinden we het ook leuk om over de grens te kijken, om te zien wat daar gebeurt. In dit geval zou de Alto Lapin juist best geschikt zijn voor Nederland, gezien het beperkte verbruik. Qua betrouwbaarheid zit het wel snor en het is ook nog eens een praktische vijfdeurs.

Geef een reactie

(verplicht)