We zijn fan van de nieuwe Suzuki Jimny. Hij is schattig, praktisch en leuk om in te rijden op een soort onschuldige en pretentieloze manier. Zeer geavanceerd is ie, met z’n ladderchassis en handjevol rij-assistenten, niet. Ook crashen blijkt niet z’n sterkste punt.
In de laatste ronde van de Euro NCAP-botsproeven scoorde de Suzuki Jimny slechts drie sterren. Voor volwassenen scoorde de Jimny 73 procent, kinderen 84 procent en voor voetgangers buiten de auto slechts 52 procent. Geef als wandelaar maar geen liefdevol kusje tegen een rijdende Jimny.
Wat maakt de Suzuki Jimny onveilig?
De commentaren van de Euro NCAP zijn niet mals. Zo was er was te weinig druk in de voorste airbag waardoor de bestuurder het stuur kopte. De structuur om de passagiers heen was ernstig vervormd en met name rond de deuren boog het metaal enorm. Ook had de bestuurder veel letsel aan de borst opgelopen. Whiplash was ook niet ondenkbaar voor inzittenden.
En zo gaat de Euro NCAP nog wel eventjes door. De rem-assistent voor in de stad (AEB) werkte trouwens wel prima. In de onderstaande video zie je de Suzuki Jimny verkreukelen. Je zou niet verwachten dat de Jimny gebouwd is als een bankkluis, maar onderdoen voor een Fiat Panda 4×4 is nogal wat.
Anderzijds: zal het mensen echt tegenhouden? Kopers die iets dergelijks willen, kopen het toch wel. Een Caterham crasht bijvoorbeeld ook niet heel best. Of wat dacht je van een motorfiets? Of een oude Land Rover Defender? Gewoon de kofferbak van de Jimny vullen met bubbeltjesfolie.
Reacties