
Aannames zijn de moeder der alle mislukkelingen. Maar als er een Suzuki Swift met een Lancer Evo-motor en de zitpostie van een McLaren F1 bestaat, durven we bijna te wedden dat dit de snelste Suzuki Swift ter wereld is. Van deze generatie, tenminste. Aanschouw de Suzuki Swift TRB-04 van tuner HKS.
De Swift met centrale zitpositie is met Duitse precisie vernoemd. TRB staat voor ‘Tsukuba Record Breaker’ en dat is exact waarvoor de auto gebouwd is. De auto moet een rondetijd van 55 seconden neerzetten op het circuit Tsukuba. Hiermee zou het de snelste voorwielaandrijver op het circuit zijn. Het huidige record staat op naam van een Civic met 56 seconden.
HKS doet zuinig aan met de informatie. Op een foto laat de tuner een Mitsubishi MIVEC-blok zien. Vermoedelijk gaat het hier om de 4G63T-motor die bijvoorbeeld in de Lancer Evolution lag. Het vermogen is in dat geval gokken. Het kan 300 pk zijn – maar ook zomaar 800 pk.
De Suzuki Swift TRB-04 staat een stuk breder op zijn pootjes dan de Swift van je buurvrouw. Een koolstofvezel bodykit moet de lucht dirigeren en de Swift op het asfalt drukken. Het team van HKS is op dit moment druk aan het testen op Tsukuba.
Suzuki Swift TRB-04 test op Tsukuba
Meer van TopGear


Er is een nieuwe Suzuki Swift: dit is alles wat je moet weten

Suzuki Swift Extreme blaast op zijn duim

Bumperklevende Audi te grazen genomen door Suzuki

Meest afgetrapte Suzuki Swift ter wereld is te koop

Volkswagen Up GTI vs Suzuki Swift Sport

De ANWB tipt een wel heel bijzondere auto als meest waardevaste aankoop

De tien zuinigste tweedehandsauto’s op benzine die je nu (voor weinig) kunt kopen

Verrek: Suzuki heeft helemaal nog geen elektrische auto’s

Standaard een extra set winterbanden: waarom hebben auto’s dat niet?

Valt met de nieuwe Suzuki Swift nog ouderwetse lol te beleven? (review)

Bij deze tuner kun je je Suzuki Jimny laten ombouwen tot Lancia Delta or Renault 5

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u
