Swind E Classic Mini voor 90.000 euro

Deze elektrische Mini kost je net zoveel als een Tesla Model X

Foto('s): Swindon Swindon E Classic Mini
Foto('s): Swindon Swindon E Classic Mini
Foto('s): Swindon Swindon E Classic Mini
Foto('s): Swindon Swindon E Classic Mini
Foto('s): Swindon Swindon E Classic Mini
Foto('s): Swindon Swindon E Classic Mini
Foto('s): Swindon Swindon E Classic Mini
Swindon E Classic Mini
Swindon E Classic Mini
Swindon E Classic Mini
Swindon E Classic Mini
Swindon E Classic Mini
Swindon E Classic Mini
Swindon E Classic Mini

We gaan ervan uit dat je het briljante verhaal achter de originele Mini kent. We gaan er ook van uit dat je het gewend bent om ze in hun volledige glorie te zien, zoals David Brown Automotive of BMW’s eigen poging om de klassieke Mini elektrisch te maken. Een team van specialisten uit Swindon, Engeland, heeft nu een eigen poging gedaan. De Swind E Classic Mini is het resultaat.

De Swind E Classic Mini is pittig

Deze Swind E Classic Mini heeft een elektrische motor die 112 pk levert. Het accupakket ligt voor een laag zwaartepunt op de bodem en zorgt voor een bereik van 200 kilometer. Dat is meer dan genoeg voor een rondje om Amsterdam en bijna het dubbele van de poging die BMW deed met haar eigen versie.

De snelheid? Mwah, redelijk. Reken op een 0-100-tijd van in de 9 seconden met een topsnelheid van 130 km/u. Hij accelereert van 50 naar 80 in zo’n 4,3 seconden en meer heb je eigenlijk niet nodig in de stad. De Swind E Classic Mini weegt 80 kilo meer dan de originele mini, namelijk 720 kilo.

Zeeën van ruimte in de Swind E Classic Mini

Je hebt genoeg ruimte in de Swind E Classic Mini. Door de batterij komt er 200 liter extra vrij aan opbergruimte. Dit betekent ook dat de gewichtsverdeling beter is (57/43 vergeleken met 69/32 in de originele Mini). Ook zijn er voor de dames (want mannen zijn niet aantrekkelijk in een Mini) USB-poorten, verwarmbare leren stoelen, betere remmen en betere ophanging.

Ook de roestpreventie schijnt beter in orde te zijn. Navigatie, airconditioning en stuurbekrachtiging zijn optioneel, net als motortuning.  Er worden er slechts 100 van gemaakt, zowel links als rechts gestuurd en de prijzen beginnen omgerekend bij 90.000 euro – zonder Nederlandse belastingen. Rekenwonders zullen concluderen dat het met belastingen in de buurt komt van een Tesla Model X.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken