Topsnelheid
GMA weet alleen dat de topsnelheid 364 km/u is omdat ze dat moesten testen voor de kalibratie van het ESP. En dat was dan nog met de kortere zesde versnelling – de testauto waarin we onlangs reden, had de langere. GMA weet nog altijd niet of ie daarmee sneller of langzamer is.
Toeren winnen en verliezen
De oorspronkelijke claim van Cosworth was dat de V12 zonder vliegwiel zó snel zijn toeren kon opbouwen dat ie 28.400 toeren ‘won’ per seconde. In de praktijk blijken dat 52.000 toeren per seconde te zijn. En hij spuwt vlammen als ie heet wordt.
Hoeveel verbruikt de GMA T.50?
Het vriendelijkste verbruik dat we haalden was op de rit ten noorden van Barcelona: 11,3 l/100 km, wat neerkomt op bijna 650 kilometer op een tank. Daarna hebben we nauwelijks een snelweg gezien en kwam het verbruik gemiddeld op 14 l/100 km. Elke andere supercar zou daar in de buurt van de 1 op 5 hebben gezeten. Dit is wat lichtgewicht ook voor je kan doen.
Hoeveel koppel heeft de aandrijflijn?
De reden dat deze V12 zo flexibel is en eigenlijk altijd trekkracht heeft: 71 procent van het maximale koppel (479 Nm bij 8.000 tpm) is al beschikbaar bij slechts 2.500 tpm.
Waarom heeft de GMA T.50 een ventilator op de achterkant?
Hij is er vooral voor de stabiliteit en niet voor de downforce, maar draait tot 7.000 toeren per minuut en levert bij 240 km/u toch tot zo’n 200 kilo downforce op; en 460 kilo op topsnelheid. Onder de toepassingen is onder andere de Streamline-stand, die de ventilatieopeningen in de vloer sluit, de flaps 10 graden naar beneden laat kantelen en lucht uit de motorruimte zuigt, wat de virtuele aerodynamische eigenschappen van een longtail oplevert.
Hoe snel is de GMA T.50?
GMA heeft nog altijd geen idee van een acceleratietijd. Als we hen waren, zouden we dat zo houden. De 0-naar-96-tijd (60 mph) van de F1, 3,2 seconden, was 30 jaar geleden baanbrekend, haast ruimtevaartachtig. Met zijn achterwielaandrijving en handbak zal de T.50 dat nu niet zijn. Wij zouden adviseren: laat er lekker wat mystiek omheen hangen. Focus op de beleving, niet op de cijfers.
Bagageruimtes
Er is 228 liter bagageruimte, plus nog zo’n 30 liter her en der in de cabine. Dat klinkt misschien als weinig, maar de ruimtes zijn goed gevormd en bruikbaar. Dingen die koel moeten blijven, kun je beter laag bewaren: de uitlaten zitten boven, dus daar wordt het warmer.
Versnellingspook
De enige plek waar je overtollig gewicht zult vinden. Hoewel ‘overtollig’ discutabel is. GMA heeft drie verschillende poken van variërend gewicht geprobeerd om het gevoel zo goed mogelijk te krijgen. Het exemplaar waarop de keuze viel, was niet het lichtste.
Wielen en banden
Niet enorm en niet dik: 19 inch vooraan, met 235/35 Michelin Pilot Sport 4S’en, en exemplaren van 20 inch achter die 295/30 dragen. De remmen zijn van Brembo, type CCM-R, 370 millimeter vóór en 340 millimeter achter. Er is gekeken naar de mogelijkheid van het integreren van de fly-off handrem in de hoofdremklauw, maar daar werd de boel zelfs zwaarder van.
Versnellingsbak
Van F1- en autosportspecialist Xtrac. Weegt slechts 80,5 kilo en heeft een 184 millimeter dikke drieplaats koppeling van carbon en silicium.
Reacties