
Supercars zijn eigenlijk hopeloze dingen. Het zijn hoogwaardige stukken uiterst moderne techniek die zo worden gehinderd door hun waarde en onbruikbaarheid dat de meeste worden begraven in een autocollectie en zelden de weg op mogen voor iets anders dan een Instagram-sessie. En ze rijden dan doorgaans niet harder dan 80 km/u. De Sterrato is de antithese van die statische supercarcultuur. Een auto die ze ontworpen hebben om te gebruiken, en hard ook. Daarom is het onze Terreinauto van het Jaar 2019.
Hij werd ontwikkeld als een hobbyproject dat moest bewijzen dat ze bij Lamborghini nog altijd weten wat het is om lol te trappen. En z’n recept is relatief eenvoudig. Neem een vierwielaangedreven V10 Huracán, geef ’m meer bodemspeling, voeg her en der wat beschermende stukken plastic toe, vergroot de luchtfilters, morrel wat aan de ECU zodat hij meer als een rallyauto gaat denken, praat met Pirelli om ze speciale ‘ballonbanden’ voor je te laten maken, en je hebt een soort radiografisch bestuurbare auto op volwassen grootte. Dit is de jongensdroom van iedereen die ooit met knipperende oogjes door de pagina’s van de Tamiya- en Kyosho-catalogi bladerde.
Maar het gaat niet alleen om het uiterlijk. De Sterrato levert ook de prestaties waar je van droomt. Er zijn maar weinig zaken in het leven opwindender dan met een V10-supercar dwars de bocht ingaan op een onverhard rallyparcours. Stofwolken opwerpend terwijl je met een imposante drift de bocht uit komt. Hij werd oorspronkelijk gebouwd om de stadsjungle te kunnen weerstaan. Maar hij is gelukkiger als hij zijn eigen pad mag banen, waar je ’m dat ook laat doen. De Sterrato levert, kort gezegd, de supercar-ervaring zonder restricties. Het is zonder enige twijfel de meest opwindende auto waarin we dit jaar hebben gereden en daarom benoemen we ’m tot de TopGear Terreinauto van het Jaar. En nu gaan we de fabriek bellen om te zeggen dat ze ’m ook echt moeten gaan bouwen…
Meer van TopGear


Politie neemt auto in beslag van man die van zijn uitkering een Lamborghini reed

Zo klinkt de nieuwe Lamborghini V8, is het mooier dan de V10?

VIDEO: Zo klinkt de Lamborghini Huracán STO bij zijn topsnelheid in een tunnel

Deze Huracán STJ heeft de laatste V10 van de Volkswagen Groep

De opvolger van de Lamborghini Huracán is een hybride en komt dit jaar nog

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Familieauto van het Jaar 2019: Audi RS 6

Game-changer van het Jaar 2019: Porsche Taycan

Film van het Jaar 2019: Le Mans ’66

Circuit-uitje van het Jaar 2019: Mazda MX-5 Cup

Renault pakt Stadsauto, Performance-auto en Fabrikant van het Jaar 2019

Natuurkundeles van het Jaar 2019: Bugatti Chiron Super Sport 300+

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Je leven is een leugen: het logo van BMW is helemaal geen propeller

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Gaat het verbod op benzineauto’s in 2035 nog door? ‘EU laat zien dat ze kunnen versoepelen’
