
Supercars zijn eigenlijk hopeloze dingen. Het zijn hoogwaardige stukken uiterst moderne techniek die zo worden gehinderd door hun waarde en onbruikbaarheid dat de meeste worden begraven in een autocollectie en zelden de weg op mogen voor iets anders dan een Instagram-sessie. En ze rijden dan doorgaans niet harder dan 80 km/u. De Sterrato is de antithese van die statische supercarcultuur. Een auto die ze ontworpen hebben om te gebruiken, en hard ook. Daarom is het onze Terreinauto van het Jaar 2019.
Hij werd ontwikkeld als een hobbyproject dat moest bewijzen dat ze bij Lamborghini nog altijd weten wat het is om lol te trappen. En z’n recept is relatief eenvoudig. Neem een vierwielaangedreven V10 Huracán, geef ’m meer bodemspeling, voeg her en der wat beschermende stukken plastic toe, vergroot de luchtfilters, morrel wat aan de ECU zodat hij meer als een rallyauto gaat denken, praat met Pirelli om ze speciale ‘ballonbanden’ voor je te laten maken, en je hebt een soort radiografisch bestuurbare auto op volwassen grootte. Dit is de jongensdroom van iedereen die ooit met knipperende oogjes door de pagina’s van de Tamiya- en Kyosho-catalogi bladerde.
Maar het gaat niet alleen om het uiterlijk. De Sterrato levert ook de prestaties waar je van droomt. Er zijn maar weinig zaken in het leven opwindender dan met een V10-supercar dwars de bocht ingaan op een onverhard rallyparcours. Stofwolken opwerpend terwijl je met een imposante drift de bocht uit komt. Hij werd oorspronkelijk gebouwd om de stadsjungle te kunnen weerstaan. Maar hij is gelukkiger als hij zijn eigen pad mag banen, waar je ’m dat ook laat doen. De Sterrato levert, kort gezegd, de supercar-ervaring zonder restricties. Het is zonder enige twijfel de meest opwindende auto waarin we dit jaar hebben gereden en daarom benoemen we ’m tot de TopGear Terreinauto van het Jaar. En nu gaan we de fabriek bellen om te zeggen dat ze ’m ook echt moeten gaan bouwen…
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Politie neemt auto in beslag van man die van zijn uitkering een Lamborghini reed

Zo klinkt de nieuwe Lamborghini V8, is het mooier dan de V10?

VIDEO: Zo klinkt de Lamborghini Huracán STO bij zijn topsnelheid in een tunnel

Deze Huracán STJ heeft de laatste V10 van de Volkswagen Groep

De opvolger van de Lamborghini Huracán is een hybride en komt dit jaar nog

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Deze Lamborghini heeft een andere naam dan op het kentekenbewijs staat

Familieauto van het Jaar 2019: Audi RS 6

Game-changer van het Jaar 2019: Porsche Taycan

Film van het Jaar 2019: Le Mans ’66

Circuit-uitje van het Jaar 2019: Mazda MX-5 Cup

Renault pakt Stadsauto, Performance-auto en Fabrikant van het Jaar 2019

Natuurkundeles van het Jaar 2019: Bugatti Chiron Super Sport 300+

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met Officine Fuoriserie wil Maserati geld van de rijken afpakken

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De binnenspiegel in je auto is verplicht, maar er is een hele rare uitzondering

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)
