
Supercars zijn eigenlijk hopeloze dingen. Het zijn hoogwaardige stukken uiterst moderne techniek die zo worden gehinderd door hun waarde en onbruikbaarheid dat de meeste worden begraven in een autocollectie en zelden de weg op mogen voor iets anders dan een Instagram-sessie. En ze rijden dan doorgaans niet harder dan 80 km/u. De Sterrato is de antithese van die statische supercarcultuur. Een auto die ze ontworpen hebben om te gebruiken, en hard ook. Daarom is het onze Terreinauto van het Jaar 2019.
Hij werd ontwikkeld als een hobbyproject dat moest bewijzen dat ze bij Lamborghini nog altijd weten wat het is om lol te trappen. En z’n recept is relatief eenvoudig. Neem een vierwielaangedreven V10 Huracán, geef ’m meer bodemspeling, voeg her en der wat beschermende stukken plastic toe, vergroot de luchtfilters, morrel wat aan de ECU zodat hij meer als een rallyauto gaat denken, praat met Pirelli om ze speciale ‘ballonbanden’ voor je te laten maken, en je hebt een soort radiografisch bestuurbare auto op volwassen grootte. Dit is de jongensdroom van iedereen die ooit met knipperende oogjes door de pagina’s van de Tamiya- en Kyosho-catalogi bladerde.
Maar het gaat niet alleen om het uiterlijk. De Sterrato levert ook de prestaties waar je van droomt. Er zijn maar weinig zaken in het leven opwindender dan met een V10-supercar dwars de bocht ingaan op een onverhard rallyparcours. Stofwolken opwerpend terwijl je met een imposante drift de bocht uit komt. Hij werd oorspronkelijk gebouwd om de stadsjungle te kunnen weerstaan. Maar hij is gelukkiger als hij zijn eigen pad mag banen, waar je ’m dat ook laat doen. De Sterrato levert, kort gezegd, de supercar-ervaring zonder restricties. Het is zonder enige twijfel de meest opwindende auto waarin we dit jaar hebben gereden en daarom benoemen we ’m tot de TopGear Terreinauto van het Jaar. En nu gaan we de fabriek bellen om te zeggen dat ze ’m ook echt moeten gaan bouwen…
Meer van TopGear


Politie neemt auto in beslag van man die van zijn uitkering een Lamborghini reed

Zo klinkt de nieuwe Lamborghini V8, is het mooier dan de V10?

VIDEO: Zo klinkt de Lamborghini Huracán STO bij zijn topsnelheid in een tunnel

Deze Huracán STJ heeft de laatste V10 van de Volkswagen Groep

De opvolger van de Lamborghini Huracán is een hybride en komt dit jaar nog

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Familieauto van het Jaar 2019: Audi RS 6

Game-changer van het Jaar 2019: Porsche Taycan

Film van het Jaar 2019: Le Mans ’66

Circuit-uitje van het Jaar 2019: Mazda MX-5 Cup

Renault pakt Stadsauto, Performance-auto en Fabrikant van het Jaar 2019

Natuurkundeles van het Jaar 2019: Bugatti Chiron Super Sport 300+

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit
