
Fabrikanten kunnen nog zo hun best doen om auto’s zo goed mogelijk te maken, er bestaat altijd een kleine kans dat er een foutje doorheen sluipt. Ondanks dat autofabricage grotendeels geautomatiseerd is, is de menselijke factor aanwezig. Dit benadrukt dat zelfs met geavanceerde automatisering menselijke fouten kunnen leiden tot veiligheidsproblemen. Dat blijkt wel uit de meest recente terugroepactie van Kia voor de EV9.
Nu is dat een enorme SUV, met een hoop onderdelen aan boord. Er bestaat een kans dat niet alles perfect is. Bij de Kia EV9 is dat niet anders. Er bestaat namelijk de kans dat het meubilair op de tweede en derde zitrij niet is vastgeschroefd. Of in elk geval, de achterbanken en middelste stoelen zijn mogelijk niet goed vast geschroefd.
Fout van een fabrieksmonteur
Meestal zeggen fabrikanten dat het komt wegens een imperfectie in het productieproces of ongebruikelijke systeemfout of zo. In dit geval doet Kia er niet aan. Dit is volgens Kia het gevolg van ‘een fout van een fabrieksmonteur’. Het komt niet vaak voor dat een specifieke persoon wordt aangewezen voor fouten in het fabricageproces. We zijn benieuwd of de monteur in kwestie een kerstpakket heeft gekregen.

Volgens Kia gaat het om slechts 1 procent van de gebouwde Kia EV9’s van het modeljaar 2024 en 2025. Toch roept Kia 22.883 exemplaren terug om te controleren of alles goed is bevestigd. In september dit jaar kreeg Kia voor het eerst te maken met een Kia EV9 waarbij de derde zitrij niet goed vastzat vanwege missende bouten. In november trof Kia een EV9 aan waarbij de tweede en derde zitrij niet deugdelijk bevestigd waren.
Grootscheepse terugroepactie Kia EV9
Vervolgens controleerde men 990 exemplaren die in de haven stonden. Die waren allemaal goed. Daarna kwam er een derde EV9 bij een dealer met het probleem. Op basis daarvan besloot Kia een grootscheepse terugroepactie uit te voeren. Zeker als het gaat om veiligheidsissues zijn fabrikanten proactief om het aan te pakken.
Lees ook: Als jij ziet wat er levensgevaarlijk is aan deze auto, krijg je een denkbeeldig lintje
Deze proactieve terugroepactie van Kia toont aan hoe serieus fabrikanten omgaan met mogelijke veiligheidsrisico’s, zelfs wanneer slechts een klein percentage van de auto’s wordt getroffen. Het is een serieus issue dat gelukkig eenvoudig te verhelpen. De bouten kunnen eenvoudig worden ingeschroefd indien ze ontbreken. Zijn ze wel aanwezig, check dan of ze loszitten. De bouten moeten er simpelweg beter worden ingeschroefd.
Meer van TopGear


Deze zeven elektrische auto’s mogen het meest trekken

Kia EV9 vs Volvo XC90 review: Welke forse familie-SUV is de beste?

Kia EV9 review: Moet je een gezinsauto willen die langer is dan een Hummer H2?

Waarom de Kia EV9 onze Familieauto van het jaar 2023 is

Kia EV9 1e rij-indruk: Moet je dat willen, een SUV van ruim 5 meter?

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

Nu niemand meer Tesla wil, heeft Nederland een duidelijke nieuwe favoriet – dit is de bestverkochte auto van nu

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Hyundai wil deze twee schitterende auto’s op de markt brengen

Met deze nieuwe trend gaan automerken Tesla juist niet nadoen (en dat is maar goed ook)

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom zou je niet gewoon een nieuwe auto in Duitsland kopen als ze daar veel goedkoper zijn?’

Deze bekende auto’s hadden eigenlijk compleet misleidende namen
