
Fabrikanten kunnen nog zo hun best doen om auto’s zo goed mogelijk te maken, er bestaat altijd een kleine kans dat er een foutje doorheen sluipt. Ondanks dat autofabricage grotendeels geautomatiseerd is, is de menselijke factor aanwezig. Dit benadrukt dat zelfs met geavanceerde automatisering menselijke fouten kunnen leiden tot veiligheidsproblemen. Dat blijkt wel uit de meest recente terugroepactie van Kia voor de EV9.
Nu is dat een enorme SUV, met een hoop onderdelen aan boord. Er bestaat een kans dat niet alles perfect is. Bij de Kia EV9 is dat niet anders. Er bestaat namelijk de kans dat het meubilair op de tweede en derde zitrij niet is vastgeschroefd. Of in elk geval, de achterbanken en middelste stoelen zijn mogelijk niet goed vast geschroefd.
Fout van een fabrieksmonteur
Meestal zeggen fabrikanten dat het komt wegens een imperfectie in het productieproces of ongebruikelijke systeemfout of zo. In dit geval doet Kia er niet aan. Dit is volgens Kia het gevolg van ‘een fout van een fabrieksmonteur’. Het komt niet vaak voor dat een specifieke persoon wordt aangewezen voor fouten in het fabricageproces. We zijn benieuwd of de monteur in kwestie een kerstpakket heeft gekregen.

Volgens Kia gaat het om slechts 1 procent van de gebouwde Kia EV9’s van het modeljaar 2024 en 2025. Toch roept Kia 22.883 exemplaren terug om te controleren of alles goed is bevestigd. In september dit jaar kreeg Kia voor het eerst te maken met een Kia EV9 waarbij de derde zitrij niet goed vastzat vanwege missende bouten. In november trof Kia een EV9 aan waarbij de tweede en derde zitrij niet deugdelijk bevestigd waren.
Grootscheepse terugroepactie Kia EV9
Vervolgens controleerde men 990 exemplaren die in de haven stonden. Die waren allemaal goed. Daarna kwam er een derde EV9 bij een dealer met het probleem. Op basis daarvan besloot Kia een grootscheepse terugroepactie uit te voeren. Zeker als het gaat om veiligheidsissues zijn fabrikanten proactief om het aan te pakken.
Lees ook: Als jij ziet wat er levensgevaarlijk is aan deze auto, krijg je een denkbeeldig lintje
Deze proactieve terugroepactie van Kia toont aan hoe serieus fabrikanten omgaan met mogelijke veiligheidsrisico’s, zelfs wanneer slechts een klein percentage van de auto’s wordt getroffen. Het is een serieus issue dat gelukkig eenvoudig te verhelpen. De bouten kunnen eenvoudig worden ingeschroefd indien ze ontbreken. Zijn ze wel aanwezig, check dan of ze loszitten. De bouten moeten er simpelweg beter worden ingeschroefd.
Meer van TopGear


Deze zeven elektrische auto’s mogen het meest trekken

Kia EV9 vs Volvo XC90 review: Welke forse familie-SUV is de beste?

Kia EV9 review: Moet je een gezinsauto willen die langer is dan een Hummer H2?

Waarom de Kia EV9 onze Familieauto van het jaar 2023 is

Kia EV9 1e rij-indruk: Moet je dat willen, een SUV van ruim 5 meter?

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Hoe lang mag je links blijven plakken voordat het onnodig linksrijden is?
