
Fabrikanten kunnen nog zo hun best doen om auto’s zo goed mogelijk te maken, er bestaat altijd een kleine kans dat er een foutje doorheen sluipt. Ondanks dat autofabricage grotendeels geautomatiseerd is, is de menselijke factor aanwezig. Dit benadrukt dat zelfs met geavanceerde automatisering menselijke fouten kunnen leiden tot veiligheidsproblemen. Dat blijkt wel uit de meest recente terugroepactie van Kia voor de EV9.
Nu is dat een enorme SUV, met een hoop onderdelen aan boord. Er bestaat een kans dat niet alles perfect is. Bij de Kia EV9 is dat niet anders. Er bestaat namelijk de kans dat het meubilair op de tweede en derde zitrij niet is vastgeschroefd. Of in elk geval, de achterbanken en middelste stoelen zijn mogelijk niet goed vast geschroefd.
Fout van een fabrieksmonteur
Meestal zeggen fabrikanten dat het komt wegens een imperfectie in het productieproces of ongebruikelijke systeemfout of zo. In dit geval doet Kia er niet aan. Dit is volgens Kia het gevolg van ‘een fout van een fabrieksmonteur’. Het komt niet vaak voor dat een specifieke persoon wordt aangewezen voor fouten in het fabricageproces. We zijn benieuwd of de monteur in kwestie een kerstpakket heeft gekregen.

Volgens Kia gaat het om slechts 1 procent van de gebouwde Kia EV9’s van het modeljaar 2024 en 2025. Toch roept Kia 22.883 exemplaren terug om te controleren of alles goed is bevestigd. In september dit jaar kreeg Kia voor het eerst te maken met een Kia EV9 waarbij de derde zitrij niet goed vastzat vanwege missende bouten. In november trof Kia een EV9 aan waarbij de tweede en derde zitrij niet deugdelijk bevestigd waren.
Grootscheepse terugroepactie Kia EV9
Vervolgens controleerde men 990 exemplaren die in de haven stonden. Die waren allemaal goed. Daarna kwam er een derde EV9 bij een dealer met het probleem. Op basis daarvan besloot Kia een grootscheepse terugroepactie uit te voeren. Zeker als het gaat om veiligheidsissues zijn fabrikanten proactief om het aan te pakken.
Lees ook: Als jij ziet wat er levensgevaarlijk is aan deze auto, krijg je een denkbeeldig lintje
Deze proactieve terugroepactie van Kia toont aan hoe serieus fabrikanten omgaan met mogelijke veiligheidsrisico’s, zelfs wanneer slechts een klein percentage van de auto’s wordt getroffen. Het is een serieus issue dat gelukkig eenvoudig te verhelpen. De bouten kunnen eenvoudig worden ingeschroefd indien ze ontbreken. Zijn ze wel aanwezig, check dan of ze loszitten. De bouten moeten er simpelweg beter worden ingeschroefd.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze zeven elektrische auto’s mogen het meest trekken

Kia EV9 vs Volvo XC90 review: Welke forse familie-SUV is de beste?

Kia EV9 review: Moet je een gezinsauto willen die langer is dan een Hummer H2?

Waarom de Kia EV9 onze Familieauto van het jaar 2023 is

Kia EV9 1e rij-indruk: Moet je dat willen, een SUV van ruim 5 meter?

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

Nu niemand meer Tesla wil, heeft Nederland een duidelijke nieuwe favoriet – dit is de bestverkochte auto van nu

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De nieuwe Kia EV2 wordt de goedkoopste elektrische Kia (en heeft bijzondere deuren)

Bij deze terugroepactie van Kia krijg je een compleet nieuwe motor

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Hyundai wil deze twee schitterende auto’s op de markt brengen

Met deze nieuwe trend gaan automerken Tesla juist niet nadoen (en dat is maar goed ook)

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Met deze (gratis) maniertjes kun je meer geld voor je auto vragen als je hem verkoopt

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Als je erop let, zie je dit bordje best vaak. Maar wat betekent het eigenlijk?

Kun je makkelijk achteraf Apple CarPlay inbouwen en wat kost het?

Deze oersaaie auto is volgens de ANWB de beste investering die je kunt doen
