Fabrikanten kunnen nog zo hun best doen om auto’s zo goed mogelijk te maken, er bestaat altijd een kleine kans dat er een foutje doorheen sluipt. Ondanks dat autofabricage grotendeels geautomatiseerd is, is de menselijke factor aanwezig. Dit benadrukt dat zelfs met geavanceerde automatisering menselijke fouten kunnen leiden tot veiligheidsproblemen. Dat blijkt wel uit de meest recente terugroepactie van Kia voor de EV9.
Nu is dat een enorme SUV, met een hoop onderdelen aan boord. Er bestaat een kans dat niet alles perfect is. Bij de Kia EV9 is dat niet anders. Er bestaat namelijk de kans dat het meubilair op de tweede en derde zitrij niet is vastgeschroefd. Of in elk geval, de achterbanken en middelste stoelen zijn mogelijk niet goed vast geschroefd.
Fout van een fabrieksmonteur
Meestal zeggen fabrikanten dat het komt wegens een imperfectie in het productieproces of ongebruikelijke systeemfout of zo. In dit geval doet Kia er niet aan. Dit is volgens Kia het gevolg van ‘een fout van een fabrieksmonteur’. Het komt niet vaak voor dat een specifieke persoon wordt aangewezen voor fouten in het fabricageproces. We zijn benieuwd of de monteur in kwestie een kerstpakket heeft gekregen.
Volgens Kia gaat het om slechts 1 procent van de gebouwde Kia EV9’s van het modeljaar 2024 en 2025. Toch roept Kia 22.883 exemplaren terug om te controleren of alles goed is bevestigd. In september dit jaar kreeg Kia voor het eerst te maken met een Kia EV9 waarbij de derde zitrij niet goed vastzat vanwege missende bouten. In november trof Kia een EV9 aan waarbij de tweede en derde zitrij niet deugdelijk bevestigd waren.
Grootscheepse terugroepactie Kia EV9
Vervolgens controleerde men 990 exemplaren die in de haven stonden. Die waren allemaal goed. Daarna kwam er een derde EV9 bij een dealer met het probleem. Op basis daarvan besloot Kia een grootscheepse terugroepactie uit te voeren. Zeker als het gaat om veiligheidsissues zijn fabrikanten proactief om het aan te pakken.
Lees ook: Als jij ziet wat er levensgevaarlijk is aan deze auto, krijg je een denkbeeldig lintje
Deze proactieve terugroepactie van Kia toont aan hoe serieus fabrikanten omgaan met mogelijke veiligheidsrisico’s, zelfs wanneer slechts een klein percentage van de auto’s wordt getroffen. Het is een serieus issue dat gelukkig eenvoudig te verhelpen. De bouten kunnen eenvoudig worden ingeschroefd indien ze ontbreken. Zijn ze wel aanwezig, check dan of ze loszitten. De bouten moeten er simpelweg beter worden ingeschroefd.
Reacties