‘De vernieuwde Tesla Model S en Tesla Model X komen alleen met het half stuur‘, zo schreven we in augustus van vorig jaar. Dat artikel kan nu in de prullenbak. Vanaf nu kun je zowel de nieuwe Model S als de Model X toch weer bestellen met een rond stuur. Ook de 1.020 pk sterke Plaid-versies van beide auto’s. Het is wel een ander rond stuur dan eerst.
Toevallig rijden we deze week zelf met de nieuwe yoke en ook wij zijn niet volledig overtuigd. Er is geen variabele besturing waardoor je alsnog moet overpakken bij parkeren, waardoor je automatisch de bovenkant van het stuur probeert te grijpen. Die bovenkant is er niet, en dus grijp je mis. Hier wen je overigens heus wel aan, maar veel toegevoegde waarde lijkt er niet te zijn.
Daarbij is de yoke vrij breed, wat het rijden wat onwennig maakt. Voor wie niet aan het stuur kan (of wil) wennen, is er nu dus weer gewoon een rond stuur. Wel ziet het halve stuur er tof uit, zeker voor de fans van Knight Rider. Als je wat ongemak bij scherpe bochten bij het inparkeren voor lief wilt nemen, dan kun je dus nog steeds voor de yoke kiezen.
Geen hendels achter stuur
De stengels achter het stuur maken geen rentree. De richtingaanwijzer bedien je met de knopjes op het stuur. Net als de claxon trouwens, die bedien je niet door een pomp op het midden van het stuur te geven, maar door als je agressie te focussen met je vinger op één knopje. Het selecteren van rijrichting doe je op het aanraakscherm in het midden.
Er zit meer nieuws van Tesla aan te komen
Tesla krijgt het druk de komende tijd. In de wandelgangen gaat het verhaal rond dat Tesla bezig is met vernieuwde versies van de Model 3 en Model Y en bezig is met een volledig nieuw instapmodel. Dit zou de Model 2 moeten worden, die niet meer dan 25.000 euro mag gaan kosten. We zijn benieuwd naar het stuur van deze modellen.
Hihi heeft op 10 januari 2023 geschreven:
Alles wat Tesla doet de laatste tijd lijkt wel een joke!
Wim heeft op 7 januari 2023 geschreven:
Tesla en terugkrabbelen ……een goed huwelijk