
De Tesla Model 3 die in Nederland wordt geleverd, wordt in Shanghai gebouwd. Laat je atlas maar in de kast liggen: dat ligt in China. En dus heeft Tesla te maken met hogere importheffingen. Best gek, eigenlijk, want de Model 3 is de enige auto die te maken heeft met de extra taks. De Model Y voor Nederland wordt in Berlijn gebouwd en de Model S en X worden geassembleerd in Amerika.
Omdat Tesla netjes meewerkte aan het onderzoek is de importheffing 20,8 procent. Had Tesla dat niet gedaan, dan mochten ze 37,6 procent taks afrekenen. De kostprijs van de Nederlandse Model 3 gaat dus met één vijfde omhoog. Gelukkig voor de klant wordt dit niet helemaal doorberekend in de consumentenprijs. Het lijkt er dus op dat Tesla een beetje marge inlevert.
De nieuwe prijzen van de Tesla Model 3
De goedkoopste Tesla Model 3 kostte vóór de taks 41.990 euro. Je krijgt dan 283 pk op de achterwielen voor een 0-naar-100-tijd van 6,1 seconden en een actieradius van 513 kilometer. Als de importheffingen direct aan de klant zouden worden doorberekend, zou de instapper ruim 8.700 euro duurder worden. Maar dat valt mee: de instapper is nu dus 43.490 euro. Ook de andere uitvoeringen worden 1.500 euro duurder.
De Long Range met 629 kilometer actieradius ging voor 49.990 euro en kost nu dus 51.490 euro. De Performance ging voor 55.990 euro en mag nu dus 58.490 euro gaan kosten. Je krijgt bij deze auto 460 pk, 528 kilometer actieradius en een 0-100-tijd van 3,1 seconden. De prijzen gelden trouwens voor witte exemplaren. Een andere lak kost 1.300 tot 2.000 euro extra.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
9 reacties op “Zoveel duurder wordt de Tesla Model 3 door importheffingen voor Chinese auto’s”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De budget-Tesla komt volgend jaar eindelijk – en de prijs is op een creatieve manier laag gehouden

Dumpprijzen: Tesla Model 3 is nu bijna de helft goedkoper dan een nieuwe Volkswagen Polo

Met deze spulletjes maak van je Tesla-leasebak eindelijk een BMW M3-killer

Veel haters zullen blij zijn als de horen wat de minst betrouwbare (jonge) auto van dit moment is

De Model 3 wordt spotgoedkoop, hier moet je op letten bij aanschaf

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Nederlanders schamen zich niet echt voor een Tesla, zijn wel voorzichtig met Chinese EVs

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Het maakt nogal een verschil of een Tesla vanuit een autofabriek wordt geleverd die zwaar worden gesubsidieerd, BYD, ook gesubsidieerd ontspringt de dans door in Turkije te gaan produceren, verder heeft VW de meeste productie ook buiten Europa geconcentreerd.
De Polo bijvoorbeeld wordt voor de wereldmarkt in Zuid Afrika geproduceerd.
Weet dat bijna de helft van de componenten nog uit China komen, alle elektronica, verlichting, etc worden voor hele lage prijzen aan de Europese autoindustrie geleverd, dat verandert nooit.
Ik kom terug op de opmerking hierboven, als de partner van VW, BMW, Mercedes, en van de Chinese autobouwers gelieerd is aan de Chinese overheid wordt er subsidie verkregen, en onder de prijs verkocht om marktaandeel in de wereld te kopen.
Ik vind dat daar het onderscheid moet liggen, Tesla bijvoorbeeld zit ook in Shanghai, echter was het eerste westerse autobedrijf zonder partner, en draait zonder een cent subsidie.
Het is mi krom invoerrechten op te leggen omdat Tesla nu net niet voldoet aan de criteria, want de basis is invoerrechten betalen omdat Chinezen auto’s verkopen onder de prijs dankzij deze subsidies.
De westerse autofabrikanten zijn met Chinese partners in zee gegaan met het vooruitzicht enorme subsidies te ontvangen.
Terecht dat die invoerrechten behoren te betalen, dan verdient de overheid in ieder geval aan de subsidies die de Chinezen verstrekken…
Hoe hoger hoe beter want hoe minder auto’s uit China hoe beter!!!
ben het helemaaleens met je met die ikea auto.s wordt autoland niet mooier op.
Moet je maar in Europa maken ipv China.
Dat is dan de ‘collateral damage’ die je hebt als je China buiten wil houden. Want de Chinese import tegen houden is heel verstandig. De Chinese overheid wil ons overspoelen met Chinese auto’s want dat beschadigt onze industrie én geeft ze allerlei spionage mogelijkheden.
Je weet wel, datzelfde China als dat Rusland openlijk steunt in de oorlog in Oekraïne, met zowel handel als het leveren van materiaal. En ook datzelfde China dat al gedreigd heeft Zuid Korea, Japan, Taiwan en de Filipijnen aan te vallen. En ook datzelfde China dat meer cyberaanvallen op het Westen uitvoert dan Rusland, Iran en Noord Korea samen!
Mis je niets aan. De VAG modellen komen gewoon uit Duitsland en zijn veel betere auto’s, net als de Stellantis auto’s gewoon in Europa gemaakt worden.
@Topgear:
Hoeveel van die jankverhalen over importheffingen voor China gaan er nog komen?
Het begint inmiddels wel heel erg op te vallen dat jullie hier elke paar dagen een artikel met negatief sentiment over moeten plaatsen.
Het begint inderdaad wel heel erg opvallend te worden zo. Zo komt het eerder over als een campagne om de beeldvorming te beïnvloeden dan in plaats van objectief nieuws brengen.
Het is geen toeval dat meerdere mensen hier al hebben gesuggereerd dat Topgear betaald wordt vanuit China om dit te doen. Als politici (FvD, PVV en BBB) zich laten inhuren dan zal dit bij media zeker ook gebeuren.