De Tesla Model 3 die in Nederland wordt geleverd, wordt in Shanghai gebouwd. Laat je atlas maar in de kast liggen: dat ligt in China. En dus heeft Tesla te maken met hogere importheffingen. Best gek, eigenlijk, want de Model 3 is de enige auto die te maken heeft met de extra taks. De Model Y voor Nederland wordt in Berlijn gebouwd en de Model S en X worden geassembleerd in Amerika.
Omdat Tesla netjes meewerkte aan het onderzoek is de importheffing 20,8 procent. Had Tesla dat niet gedaan, dan mochten ze 37,6 procent taks afrekenen. De kostprijs van de Nederlandse Model 3 gaat dus met één vijfde omhoog. Gelukkig voor de klant wordt dit niet helemaal doorberekend in de consumentenprijs. Het lijkt er dus op dat Tesla een beetje marge inlevert.
De nieuwe prijzen van de Tesla Model 3
De goedkoopste Tesla Model 3 kostte vóór de taks 41.990 euro. Je krijgt dan 283 pk op de achterwielen voor een 0-naar-100-tijd van 6,1 seconden en een actieradius van 513 kilometer. Als de importheffingen direct aan de klant zouden worden doorberekend, zou de instapper ruim 8.700 euro duurder worden. Maar dat valt mee: de instapper is nu dus 43.490 euro. Ook de andere uitvoeringen worden 1.500 euro duurder.
De Long Range met 629 kilometer actieradius ging voor 49.990 euro en kost nu dus 51.490 euro. De Performance ging voor 55.990 euro en mag nu dus 58.490 euro gaan kosten. Je krijgt bij deze auto 460 pk, 528 kilometer actieradius en een 0-100-tijd van 3,1 seconden. De prijzen gelden trouwens voor witte exemplaren. Een andere lak kost 1.300 tot 2.000 euro extra.
HT 19858 heeft op 9 juli 2024 geschreven:
Het maakt nogal een verschil of een Tesla vanuit een autofabriek wordt geleverd die zwaar worden gesubsidieerd, BYD, ook gesubsidieerd ontspringt de dans door in Turkije te gaan produceren, verder heeft VW de meeste productie ook buiten Europa geconcentreerd.
De Polo bijvoorbeeld wordt voor de wereldmarkt in Zuid Afrika geproduceerd.
Weet dat bijna de helft van de componenten nog uit China komen, alle elektronica, verlichting, etc worden voor hele lage prijzen aan de Europese autoindustrie geleverd, dat verandert nooit.
Ik kom terug op de opmerking hierboven, als de partner van VW, BMW, Mercedes, en van de Chinese autobouwers gelieerd is aan de Chinese overheid wordt er subsidie verkregen, en onder de prijs verkocht om marktaandeel in de wereld te kopen.
Ik vind dat daar het onderscheid moet liggen, Tesla bijvoorbeeld zit ook in Shanghai, echter was het eerste westerse autobedrijf zonder partner, en draait zonder een cent subsidie.
Het is mi krom invoerrechten op te leggen omdat Tesla nu net niet voldoet aan de criteria, want de basis is invoerrechten betalen omdat Chinezen auto’s verkopen onder de prijs dankzij deze subsidies.
De westerse autofabrikanten zijn met Chinese partners in zee gegaan met het vooruitzicht enorme subsidies te ontvangen.
Terecht dat die invoerrechten behoren te betalen, dan verdient de overheid in ieder geval aan de subsidies die de Chinezen verstrekken…
Giorgio heeft op 9 juli 2024 geschreven:
Hoe hoger hoe beter want hoe minder auto’s uit China hoe beter!!!
john wolfs heeft op 10 juli 2024 geschreven:
ben het helemaaleens met je met die ikea auto.s wordt autoland niet mooier op.
Eigen schuld dikke bult heeft op 9 juli 2024 geschreven:
Moet je maar in Europa maken ipv China.
Frederik heeft op 9 juli 2024 geschreven:
Dat is dan de ‘collateral damage’ die je hebt als je China buiten wil houden. Want de Chinese import tegen houden is heel verstandig. De Chinese overheid wil ons overspoelen met Chinese auto’s want dat beschadigt onze industrie én geeft ze allerlei spionage mogelijkheden.
Je weet wel, datzelfde China als dat Rusland openlijk steunt in de oorlog in Oekraïne, met zowel handel als het leveren van materiaal. En ook datzelfde China dat al gedreigd heeft Zuid Korea, Japan, Taiwan en de Filipijnen aan te vallen. En ook datzelfde China dat meer cyberaanvallen op het Westen uitvoert dan Rusland, Iran en Noord Korea samen!
Ali heeft op 9 juli 2024 geschreven:
Mis je niets aan. De VAG modellen komen gewoon uit Duitsland en zijn veel betere auto’s, net als de Stellantis auto’s gewoon in Europa gemaakt worden.
Huilie huilie heeft op 9 juli 2024 geschreven:
@Topgear:
Hoeveel van die jankverhalen over importheffingen voor China gaan er nog komen?
Het begint inmiddels wel heel erg op te vallen dat jullie hier elke paar dagen een artikel met negatief sentiment over moeten plaatsen.
Henk heeft op 9 juli 2024 geschreven:
Het begint inderdaad wel heel erg opvallend te worden zo. Zo komt het eerder over als een campagne om de beeldvorming te beïnvloeden dan in plaats van objectief nieuws brengen.
James heeft op 9 juli 2024 geschreven:
Het is geen toeval dat meerdere mensen hier al hebben gesuggereerd dat Topgear betaald wordt vanuit China om dit te doen. Als politici (FvD, PVV en BBB) zich laten inhuren dan zal dit bij media zeker ook gebeuren.