
De Tesla Model 3 die in Nederland wordt geleverd, wordt in Shanghai gebouwd. Laat je atlas maar in de kast liggen: dat ligt in China. En dus heeft Tesla te maken met hogere importheffingen. Best gek, eigenlijk, want de Model 3 is de enige auto die te maken heeft met de extra taks. De Model Y voor Nederland wordt in Berlijn gebouwd en de Model S en X worden geassembleerd in Amerika.
Omdat Tesla netjes meewerkte aan het onderzoek is de importheffing 20,8 procent. Had Tesla dat niet gedaan, dan mochten ze 37,6 procent taks afrekenen. De kostprijs van de Nederlandse Model 3 gaat dus met één vijfde omhoog. Gelukkig voor de klant wordt dit niet helemaal doorberekend in de consumentenprijs. Het lijkt er dus op dat Tesla een beetje marge inlevert.
De nieuwe prijzen van de Tesla Model 3
De goedkoopste Tesla Model 3 kostte vóór de taks 41.990 euro. Je krijgt dan 283 pk op de achterwielen voor een 0-naar-100-tijd van 6,1 seconden en een actieradius van 513 kilometer. Als de importheffingen direct aan de klant zouden worden doorberekend, zou de instapper ruim 8.700 euro duurder worden. Maar dat valt mee: de instapper is nu dus 43.490 euro. Ook de andere uitvoeringen worden 1.500 euro duurder.
De Long Range met 629 kilometer actieradius ging voor 49.990 euro en kost nu dus 51.490 euro. De Performance ging voor 55.990 euro en mag nu dus 58.490 euro gaan kosten. Je krijgt bij deze auto 460 pk, 528 kilometer actieradius en een 0-100-tijd van 3,1 seconden. De prijzen gelden trouwens voor witte exemplaren. Een andere lak kost 1.300 tot 2.000 euro extra.
9 reacties op “Zoveel duurder wordt de Tesla Model 3 door importheffingen voor Chinese auto’s”
Laat een antwoord achter aan Ali Reactie annuleren
Meer van TopGear


De budget-Tesla komt volgend jaar eindelijk – en de prijs is op een creatieve manier laag gehouden

Dumpprijzen: Tesla Model 3 is nu bijna de helft goedkoper dan een nieuwe Volkswagen Polo

Met deze spulletjes maak van je Tesla-leasebak eindelijk een BMW M3-killer

Veel haters zullen blij zijn als de horen wat de minst betrouwbare (jonge) auto van dit moment is

De Model 3 wordt spotgoedkoop, hier moet je op letten bij aanschaf

Tesla is niet meer het enige automerk dat herbruikbare raketten de ruimte in schiet

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Waarom het automerk van Elon Musk alsnog beter is dan het automerk van Jeff Bezos

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

Kamperen met een elektrische auto kan ineens heel duur uitvallen als je dit niet checkt

Deze handige tip kan vooral Nederlandse toeristen in Frankrijk een boete besparen

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

In Duitsland kun je een bijzondere nieuwe soort benzine aan de pomp krijgen – dit moet je weten

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

Het maakt nogal een verschil of een Tesla vanuit een autofabriek wordt geleverd die zwaar worden gesubsidieerd, BYD, ook gesubsidieerd ontspringt de dans door in Turkije te gaan produceren, verder heeft VW de meeste productie ook buiten Europa geconcentreerd.
De Polo bijvoorbeeld wordt voor de wereldmarkt in Zuid Afrika geproduceerd.
Weet dat bijna de helft van de componenten nog uit China komen, alle elektronica, verlichting, etc worden voor hele lage prijzen aan de Europese autoindustrie geleverd, dat verandert nooit.
Ik kom terug op de opmerking hierboven, als de partner van VW, BMW, Mercedes, en van de Chinese autobouwers gelieerd is aan de Chinese overheid wordt er subsidie verkregen, en onder de prijs verkocht om marktaandeel in de wereld te kopen.
Ik vind dat daar het onderscheid moet liggen, Tesla bijvoorbeeld zit ook in Shanghai, echter was het eerste westerse autobedrijf zonder partner, en draait zonder een cent subsidie.
Het is mi krom invoerrechten op te leggen omdat Tesla nu net niet voldoet aan de criteria, want de basis is invoerrechten betalen omdat Chinezen auto’s verkopen onder de prijs dankzij deze subsidies.
De westerse autofabrikanten zijn met Chinese partners in zee gegaan met het vooruitzicht enorme subsidies te ontvangen.
Terecht dat die invoerrechten behoren te betalen, dan verdient de overheid in ieder geval aan de subsidies die de Chinezen verstrekken…
Hoe hoger hoe beter want hoe minder auto’s uit China hoe beter!!!
ben het helemaaleens met je met die ikea auto.s wordt autoland niet mooier op.
Moet je maar in Europa maken ipv China.
Dat is dan de ‘collateral damage’ die je hebt als je China buiten wil houden. Want de Chinese import tegen houden is heel verstandig. De Chinese overheid wil ons overspoelen met Chinese auto’s want dat beschadigt onze industrie én geeft ze allerlei spionage mogelijkheden.
Je weet wel, datzelfde China als dat Rusland openlijk steunt in de oorlog in Oekraïne, met zowel handel als het leveren van materiaal. En ook datzelfde China dat al gedreigd heeft Zuid Korea, Japan, Taiwan en de Filipijnen aan te vallen. En ook datzelfde China dat meer cyberaanvallen op het Westen uitvoert dan Rusland, Iran en Noord Korea samen!
Mis je niets aan. De VAG modellen komen gewoon uit Duitsland en zijn veel betere auto’s, net als de Stellantis auto’s gewoon in Europa gemaakt worden.
@Topgear:
Hoeveel van die jankverhalen over importheffingen voor China gaan er nog komen?
Het begint inmiddels wel heel erg op te vallen dat jullie hier elke paar dagen een artikel met negatief sentiment over moeten plaatsen.
Het begint inderdaad wel heel erg opvallend te worden zo. Zo komt het eerder over als een campagne om de beeldvorming te beïnvloeden dan in plaats van objectief nieuws brengen.
Het is geen toeval dat meerdere mensen hier al hebben gesuggereerd dat Topgear betaald wordt vanuit China om dit te doen. Als politici (FvD, PVV en BBB) zich laten inhuren dan zal dit bij media zeker ook gebeuren.