De vergelijking tussen Tesla en Apple is al vaker gemaakt, maar sinds gisteren en vannacht is er geen ontkennen meer aan: alsof er een nieuwe iPhone werd onthuld, kampeerden er wereldwijd mensen op de stoep bij Tesla Stores om hun nieuwe Model 3 te reserveren. Terwijl niemand de auto nog had gezien, niemand over enige specificaties beschikte en er slechts een prijsindicatie was gegeven.

Het was, zo blijkt, ook wel nodig om in de rij te gaan staan: binnen 24 uur had Tesla maar liefst 115.000 pre-orders binnen voor de Model 3. Anderhalf uur na de presentatie stond de teller al op ruim 130.000 stuks.

Is dit verrassend? Niet echt, toch? Sinds de Model S de eerste stap zette om elektrische auto's sexy te maken, heeft Tesla een enorme fanbase opgebouwd waarvan de meesten uitkeken naar de dag dat er een goedkoper model uit de vingers van Elon Musk zou komen. Die dag is vandaag. Voel de wereld zich verheugen.

De Model 3 is een compacte sedan met plek voor vijf en alles aan boord wat een Tesla tot een Tesla maakt. Dat wil zeggen: gladde styling, een minimalistisch interieur met een enorm scherm (en, heel bijzonder, geen meters) en maximale binnen- en bagageruimte. Zoals we van de Model S gewend zijn, is ook de Model 3 buitengewoon veilig, bulkt hij (standaard) van de slimme autonome technologie en zal hij zichzelf meteen updaten als er nieuwe of verbeterde features beschikbaar komen. Het is, met andere woorden, de volledige Tesla-ervaring in een compacter jasje, en een cruciaal onderdeel van Musks visie: om de wereld in een rap tempo richting duurzame mobiliteit te helpen.

Ook belangrijk hiervoor: de prestaties. 'Bij Tesla maken we geen langzame auto's', aldus Musk. Hoewel de precieze specificaties nog even op zich laten wachten, weten we al wel dat elke Model 3 in ieder geval in minder dan 6 seconden van 0 naar 96 km/u zal kunnen accelereren. Dat kan zomaar betekenen dat als je kiest voor vierwielaandrijving (met twee elektromotoren) en het grootste accupakket, de blaartrekkende acceleratie van de Model S P90D best eens binnen bereik zou kunnen komen.

Verder belooft Tesla een actieradius van minstens 346 kilometer en standaard Supercharging. Ze houden vast aan een prijs die in de VS begint bij 35.000 dollar (exclusief subsidies), op dit moment zo'n 30.750 euro. De Model 3 gaat hiermee de strijd aan met de aanzienlijk minder begeerlijke Chevrolet Bolt, die bij ons op de markt komt als Opel Ampera-e. Kleine kanttekening: GM lanceert deze auto eind dit jaar, terwijl de Model 3 nog minstens tot eind 2017 op zich laat wachten.

Ach, iets zegt ons dat Tesla's fans veel geduld hebben.

Reacties