
Door de raketten, onderzeeërs, social media-rellen, beurs-onduidelijkheden en rode cijfers zou je haast vergeten dat Tesla ook nog gewoon auto’s bouwt. En naast de reguliere sedan, is er nu de Tesla Model 3 Performance. Om erachter te komen wat zijn voornaamste concurrent is, moet je enkel de letter ‘M’ voor de ‘3’ zetten.
Echt?
Op papier, zeker. Al lukt het een EV nog altijd niet om zoveel emotie op te wekken als een auto met een verbrandingsmotor. Voor de Model 3 Performance vervangt Tesla een van z’n twee motoren met een exemplaar uit de Model S voor een ‘agressievere en speelsere rij-ervaring, op de straat en op het circuit’.
Wat is daar het effect van?
De power zweeft rond de 450 pk en 680 Nm koppel. Van nul naar 96 km/u doet de Tesla Model 3 Performance in 3,5 seconden. De sedan staat 10 millimeter lager en de veerweg is korter. De Vehicle Dynamics Controller (VDC) werd aangepast voor sportievere tractiecontrole- en ESP-instellingen. Plus: er is nu Track Mode.
Moet ik de bestelling voor een Mercedes-AMG C 63 annuleren?
Zoals altijd is de tsunami aan koppel die je over je heen krijgt vanuit stilstand geweldig. Maar het draait hier natuurlijk om de wegligging. Nou, draaien doet ie, en op de weg liggen ook. Een medewerker van Tesla zegt dat de Model 3 Performance in feite rijdt als een auto met een middenmotor, dankzij het lage zwaartepunt. Daar kun je over debatteren, maar je kunt er in ieder geval uitstekend mee gooien en smijten, ondanks het gewicht van 1.800 kilo.
Hij helt niet ver over en de besturing voelt goed. Een stuk beter dan die van veel andere elektrische auto’s. Je mist het schakelen echter wel. Al zou het maar via flippers ander het stuur zijn (al overtreft niets een handbak). En dan is er nog het geluid. Wind en banden zijn goed hoorbaar als je wat momentum verzamelt. Zet de Tesla Model 3 Performance in als leuke daily en je hebt een winnaar. Zeker als je de kosten om hem te houden en rijden in het achterhoofd houdt.
Klinkt goed, zo’n Tesla Model 3 Performance!
Zeker, maar verwacht geen spotgoedkope aanschafprijs. Ons testexemplaar kost bijna 78.000 dollar dankzij het Performance Upgrade Package met 20-inch wielen, betere remmen en wat koolstofvezel elementen. Hij zal hier hopelijk goedkoper zijn dan een BMW M3, maar dat zou ook nog best tegen kunnen vallen.
Meer van TopGear


De budget-Tesla komt volgend jaar eindelijk – en de prijs is op een creatieve manier laag gehouden

Dumpprijzen: Tesla Model 3 is nu bijna de helft goedkoper dan een nieuwe Volkswagen Polo

Met deze spulletjes maak van je Tesla-leasebak eindelijk een BMW M3-killer

Veel haters zullen blij zijn als de horen wat de minst betrouwbare (jonge) auto van dit moment is

De Model 3 wordt spotgoedkoop, hier moet je op letten bij aanschaf

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Waarom het automerk van Elon Musk alsnog beter is dan het automerk van Jeff Bezos

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Zo verdient Tesla miljarden in Nederland – zonder een auto te bouwen

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Tesla Model 3 Performance review: Is de ondeugende Tesla een BMW M3-killer?

De nieuwe Tesla Model 3 Performance wil een BMW M3-concurrent zijn

Tesla Model 3 vs Merc-AMG C 63 S vs BMW M3 vs Alfa Giulia Q

Tesla Model 3 VS BMW M2 op de Nürburgring

Tesla Model 3 Performance vs BMW M3

Tesla Model 3 Performance vs BMW M3 Competition

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Binnenkort kan een laadbeurt echt zo kort duren als een tankbeurt in Europa

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

Er staat weer een enorm schip met 3.000+ auto’s in de fik (en je kunt de oorzaak wel raden)
