
Door de raketten, onderzeeërs, social media-rellen, beurs-onduidelijkheden en rode cijfers zou je haast vergeten dat Tesla ook nog gewoon auto’s bouwt. En naast de reguliere sedan, is er nu de Tesla Model 3 Performance. Om erachter te komen wat zijn voornaamste concurrent is, moet je enkel de letter ‘M’ voor de ‘3’ zetten.
Echt?
Op papier, zeker. Al lukt het een EV nog altijd niet om zoveel emotie op te wekken als een auto met een verbrandingsmotor. Voor de Model 3 Performance vervangt Tesla een van z’n twee motoren met een exemplaar uit de Model S voor een ‘agressievere en speelsere rij-ervaring, op de straat en op het circuit’.
Wat is daar het effect van?
De power zweeft rond de 450 pk en 680 Nm koppel. Van nul naar 96 km/u doet de Tesla Model 3 Performance in 3,5 seconden. De sedan staat 10 millimeter lager en de veerweg is korter. De Vehicle Dynamics Controller (VDC) werd aangepast voor sportievere tractiecontrole- en ESP-instellingen. Plus: er is nu Track Mode.
Moet ik de bestelling voor een Mercedes-AMG C 63 annuleren?
Zoals altijd is de tsunami aan koppel die je over je heen krijgt vanuit stilstand geweldig. Maar het draait hier natuurlijk om de wegligging. Nou, draaien doet ie, en op de weg liggen ook. Een medewerker van Tesla zegt dat de Model 3 Performance in feite rijdt als een auto met een middenmotor, dankzij het lage zwaartepunt. Daar kun je over debatteren, maar je kunt er in ieder geval uitstekend mee gooien en smijten, ondanks het gewicht van 1.800 kilo.
Hij helt niet ver over en de besturing voelt goed. Een stuk beter dan die van veel andere elektrische auto’s. Je mist het schakelen echter wel. Al zou het maar via flippers ander het stuur zijn (al overtreft niets een handbak). En dan is er nog het geluid. Wind en banden zijn goed hoorbaar als je wat momentum verzamelt. Zet de Tesla Model 3 Performance in als leuke daily en je hebt een winnaar. Zeker als je de kosten om hem te houden en rijden in het achterhoofd houdt.
Klinkt goed, zo’n Tesla Model 3 Performance!
Zeker, maar verwacht geen spotgoedkope aanschafprijs. Ons testexemplaar kost bijna 78.000 dollar dankzij het Performance Upgrade Package met 20-inch wielen, betere remmen en wat koolstofvezel elementen. Hij zal hier hopelijk goedkoper zijn dan een BMW M3, maar dat zou ook nog best tegen kunnen vallen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De budget-Tesla komt volgend jaar eindelijk – en de prijs is op een creatieve manier laag gehouden

Dumpprijzen: Tesla Model 3 is nu bijna de helft goedkoper dan een nieuwe Volkswagen Polo

Met deze spulletjes maak van je Tesla-leasebak eindelijk een BMW M3-killer

Veel haters zullen blij zijn als de horen wat de minst betrouwbare (jonge) auto van dit moment is

De Model 3 wordt spotgoedkoop, hier moet je op letten bij aanschaf

Zo verdient Tesla miljarden in Nederland – zonder een auto te bouwen

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Tesla Model 3 Performance review: Is de ondeugende Tesla een BMW M3-killer?

De nieuwe Tesla Model 3 Performance wil een BMW M3-concurrent zijn

Tesla Model 3 vs Merc-AMG C 63 S vs BMW M3 vs Alfa Giulia Q

Tesla Model 3 VS BMW M2 op de Nürburgring

Tesla Model 3 Performance vs BMW M3

Tesla Model 3 Performance vs BMW M3 Competition

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Wordt de diesel (per ongeluk) ineens weer heel aantrekkelijk in Nederland door de nieuwe wegenbelasting?

Straks betaal je geen wegenbelasting meer over het gewicht van je auto, maar over iets anders

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Een geïmporteerde auto is nu vaak nog een risico, maar dankzij deze nieuwe regels misschien niet meer
