Door de raketten, onderzeeërs, social media-rellen, beurs-onduidelijkheden en rode cijfers zou je haast vergeten dat Tesla ook nog gewoon auto’s bouwt. En naast de reguliere sedan, is er nu de Tesla Model 3 Performance. Om erachter te komen wat zijn voornaamste concurrent is, moet je enkel de letter ‘M’ voor de ‘3’ zetten.

Echt?

Op papier, zeker. Al lukt het een EV nog altijd niet om zoveel emotie op te wekken als een auto met een verbrandingsmotor. Voor de Model 3 Performance vervangt Tesla een van z’n twee motoren met een exemplaar uit de Model S voor een ‘agressievere en speelsere rij-ervaring, op de straat en op het circuit’.

Wat is daar het effect van?

De power zweeft rond de 450 pk en 680 Nm koppel. Van nul naar 96 km/u doet de Tesla Model 3 Performance in 3,5 seconden. De sedan staat 10 millimeter lager en de veerweg is korter. De Vehicle Dynamics Controller (VDC) werd aangepast voor sportievere tractiecontrole- en ESP-instellingen. Plus: er is nu Track Mode.

Moet ik de bestelling voor een Mercedes-AMG C 63 annuleren?

Zoals altijd is de tsunami aan koppel die je over je heen krijgt vanuit stilstand geweldig. Maar het draait hier natuurlijk om de wegligging. Nou, draaien doet ie, en op de weg liggen ook. Een medewerker van Tesla zegt dat de Model 3 Performance in feite rijdt als een auto met een middenmotor, dankzij het lage zwaartepunt. Daar kun je over debatteren, maar je kunt er in ieder geval uitstekend mee gooien en smijten, ondanks het gewicht van 1.800 kilo.

Hij helt niet ver over en de besturing voelt goed. Een stuk beter dan die van veel andere elektrische auto’s. Je mist het schakelen echter wel. Al zou het maar via flippers ander het stuur zijn (al overtreft niets een handbak). En dan is er nog het geluid. Wind en banden zijn goed hoorbaar als je wat momentum verzamelt. Zet de Tesla Model 3 Performance in als leuke daily en je hebt een winnaar. Zeker als je de kosten om hem te houden en rijden in het achterhoofd houdt.

Klinkt goed, zo’n Tesla Model 3 Performance!

Zeker, maar verwacht geen spotgoedkope aanschafprijs. Ons testexemplaar kost bijna 78.000 dollar dankzij het Performance Upgrade Package met 20-inch wielen, betere remmen en wat koolstofvezel elementen. Hij zal hier hopelijk goedkoper zijn dan een BMW M3, maar dat zou ook nog best tegen kunnen vallen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)