
Met een CEO die zich verdacht veel gedroeg als een geflopte Oostenrijkse kunstenaar, zijn er een hoop mensen die liever geen Tesla rijden uit principe. We zeggen ‘liever geen’, want voor veel mensen is een goede deal onweerstaanbaar. Als je niet bang bent voor een hoge kilometerstand, haal je nu in Nederland een gebruikte Model 3 voor nog geen 15.000 euro. In de VS is nog een interessant model dat stevig aan het zakken is in prijs: de bloedsnelle Model S Plaid.
Toen de Tesla Model S Plaid in 2021 verscheen, was je ongeveer 145.000 dollar kwijt voor een exemplaar met wat opties, wat omgerekend zo’n 140.000 euro is. Nog nooit was een auto met 1.020 pk zo goedkoop. Maar tegenwoordig is de auto in de VS echt een koopje als occasion. Want daar koop je een gebruikte Plaid voor zo’n 45.000 dollar, omgerekend zo’n 43.000 euro. Nog nooit schreef een auto met meer dan 1.000 pk zoveel af, vermoeden we.
Tesla Model S Plaid in Nederland nog niet zó goedkoop
In Nederland kost de Plaid nu 109.000 euro en het goedkoopste tweedehandsmodel kost nog altijd 85.000 euro. Een gigantisch afschrijvingskanon is het hier dus nog niet, waarschijnlijk ook om dat de auto hier schaarser is. Slimme rekenaars zitten nu op hun vingers te tellen wat het zou kosten om zo’n Amerikaanse Plaid naar Nederland te halen, maar dat kun je misschien maar beter niet doen, want zo eenvoudig is dat niet.
Een goedkope Tesla Model S Plaid een container in drukken en hierheen sturen, dat is zo gedaan. Een kenteken krijgen gaat je ook nog wel lukken, vermoeden we. Het probleem zit hem in de laadkabel en de software van de Tesla’s. Amerikaanse Tesla hebben een andere laadstekker dan de Europese modellen. Daar hebben ze de North American Charging Standaard (NACS) en hier hebben we de Combined Charging System (CCS).
Er zijn berichten online te vinden van militairen en expats die hun Tesla Model 3 van uit Amerika naar Europa verscheepten, die met een adapter wel thuis konden laden. Het Supercharger-netwerk kun je hier wel vergeten met een Amerikaanse import. Ook schijnt de navigatie van Amerikaanse modellen niet lekker te werken hier, net als Autopilot. Allemaal niet ideaal.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
4 reacties op “De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Zo vaak moet je de batterij vervangen als je 1,9 miljoen kilometer met je Tesla rijdt

Zo zag de spectaculaire bijna-crash in een Tesla met 1.020 pk er vanbinnen uit

Belgische Tesla-rijder met 1.020 pk heeft extreem veel geluk op de Nürburgring

Tesla-eigenaren hebben bijzondere klacht over een ‘worm’ in het stuur

Tesla Model S Plaid: Hoe rijdt de Tesla die sneller optrekt dan een Bugatti?

Restwaarde Tesla’s zakt harder dan welk ander automerk ook, maar hoe komt dat?

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

De populairste auto van vorig jaar verkoopt plotseling voor geen meter meer (en dat is best logisch)

Volkswagen en Tesla worden verdacht van sjoemelen met elektrische auto’s (maar we moeten ze toch verdedigen)

Tesla daagt ontevreden klanten en journalisten voor de rechter

Zo kun je jouw Tesla er als Ferrari of Maserati uit laten zien

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Deze onverwachtse auto’s worden voor jou een stuk duurder als de handelsoorlog met de VS uitbreekt

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

Twintigjarige kan geen BMW van 230.000 euro kopen, reageert op originele manier

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De populairste auto van vorig jaar verkoopt plotseling voor geen meter meer (en dat is best logisch)

Toyota C-HR+ is precies even sterk én even snel als de meest legendarische BMW M3

De Jaguar Type 00 in het echt (van die bijzondere reclame) is in het echt ook heel apart

Jij vindt elektrisch rijden stom omdat je het nog nooit geprobeerd hebt, aldus onderzoek

Tweede Kamer wil minder tankstations langs de snelweg, gaan we ze missen?

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Toyota C-HR+ is precies even sterk én even snel als de meest legendarische BMW M3

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

De snelste Audi ter wereld krijgt een motor die meer toeren draait dan een Honda VTEC

Een van de leukste ‘automerken’ van Nederland is failliet, dus jij kunt nu voor een prikkie je slag slaan

Hardrijder met extreem veel geluk krijgt geen boete omdat ie precies op tijd van huis vertrok

Zelfs gratis zou ik geen enkel product van Elon Musk willen hebben, zijn autos zijn vooral lelijk, software op wielen, ingreep van Musk in aankoop ongewenst gedrag, heb niets tegen elektrische auto maar het zijn geen milieu vriendelijke producten,de fijnstof is een veel groter probleem dan de emissies van fossiele brandstoffen,
Los van wat je persoonlijke mening is: het is feitelijk onjuist dat EV’s meer voor fijnstof zorgen dan brandstofauto’s.
De hoeveelheid fijnstof is een kwart lager dan bij een dieselmotor en bijna de helft lager dan bij een benzinemotor. De dieselmotor heeft daarnaast een stikstofuitstoot die vele malen hoger is dan een benzinemotor en die heeft een EV helemaal niet.
Een auto van 1000+ PK koop je dan ook helemaal niet omdat je iets voor het milieu wilt doen.
Tot een paar jaar terug was alles boven de zeg 450 PK schier onbetaalbaar.
600+ was ronduit exotisch.
800+ was bijna ondenkbaar, of hele extreme zelfbouwsels.
Bedankt, informatief artikel dit guys.