
Rond deze tijd vorig jaar konden we bijna elke dag een bericht schrijven over de bloedsnelle Tesla Model S met drie motoren die op het punt stond het ronderecord van de Porsche Taycan af te pakken. Een prototype met bredere wielkasten een achtervleugeltje reeg rondjes aan elkaar om data te verzamelen. Een nieuw record leek op handen, en toen werd het plots stil (op zich heel kenmerkend voor een EV, maar toch). Tot nu. De elektrische sedan met drie motoren is nu officieel, en hij heet, zoals al verwacht, de Tesla Model S Plaid.
Specificaties Tesla Model S Plaid
We zouden moeten beginnen met de actieradius, maar we worden eerst even overdonderd door de minst praktische waarde voor een elektrische auto. De 0-100-tijd van de Tesla Model S Plaid is minder dan 2,1 seconden. Dat is bijna net zo snel als de Aspark Owl van 2,9 miljoen euro. De Tesla zit sneller op de 100 km/u dan een Porsche 911 Turbo S, sneller dan een Nissan GT-R Nismo en zelfs sneller dan de Porsche 918 Spyder.
Het gecombineerde vermogen van de drie elektromotoren is 1.100 pk. Hiermee kun je op het circuit van Laguna Seca in 1:30,3 een rondje rijden. Een tijd op de Nürburgring, die communiceert Tesla niet voor de Plaid. Die bekendmaking komt waarschijnlijk later, want automerken zijn dol op meerdere aandachtsmomentjes voor hun auto’s. Misschien wel zodra ze iets van een Track Pack introduceren, waar de bredere wielkasten, dikkere remmen een achterspoiler bij zitten, zoals op het prototype. Want die zien we nu niet terug op de auto.
Dan de waardes waar normale mensen iets aan hebben. De actieradius van de Tesla Model S Plaid is geschat op meer dan 840 kilometer. De topsnelheid is 320 km/u. Logischerwijs kun je die twee waardes niet combineren. De kwartmijltijd (400 meter) is minder dan 9 seconden, voor de liefhebber. Allemaal serieus, serieus snel.
Wat is Plaid nou weer?
De namen van de bizarre rij-modi van Tesla zijn gebaseerd op de klassieker Spaceballs, een Star Wars-parodie. Wanneer het ruimteschip in de film sneller gaat dan Ludicrous Mode, dan komen komen ze in Plaid terecht – wat zoiets betekent als ‘ruitjespatroon’. Kijk die film maar een keertje. Elon Musk is dol op popcultuurreferenties – zo vind je ook de Lotus-onderzeeër uit James Bond in het navigatiesysteem, als easter egg.
Releasedatum Tesla Model S Plaid
De Tesla Model S Plaid met drie motoren is nu al te configureren op de website van de autobouwer. De prijs is minimaal 139.990 euro en onder de prijs staat ‘vanaf eind 2021’. De configurator biedt keuze uit twee soorten velgen, vijf lakkleuren en drie kleurstellingen voor het interieur. Met de 21-inch wielen, rode lak en een eikenhouten interieur ben je 149.000 euro kwijt. Dat is, voor de prestaties die je krijgt, een absoluut koopje.
Meer van TopGear


De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

VIDEO: 18-jarige in Tesla met 1.020 pk zorgt voor 300.000 euro schade op krappe parkeerplaats

Zo vaak moet je de batterij vervangen als je 1,9 miljoen kilometer met je Tesla rijdt

Zo zag de spectaculaire bijna-crash in een Tesla met 1.020 pk er vanbinnen uit

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Waarom het automerk van Elon Musk alsnog beter is dan het automerk van Jeff Bezos

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Zo verdient Tesla miljarden in Nederland – zonder een auto te bouwen

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

Als Musk zoiets doet, dan komen er vast slechte bedrijfsresultaten aan. Tijd om weer short te gaan met de Tesla aandelen.
+ 80% in stock price sinds deze comment. Hoe is die short van je verlopen tot dusver? En oh ja hoe zat het ook alweer met die slechte bedrijfsresultaten? Tesla had 36% year over year growth in 2020, mind you in volle lockdown.
Wat een joke ben je man.
In het verleden werd er ook van alles aangegeven door Tesla betreft het vermogen.
In het Noorden van Europa heeft Tesla toen der tijd de geadverteerde vermogens nooit kunnen waarmaken en dus de rechtzaak verloren.
Niet zomaar wat claimen Tesla anders gaat het je weer veel geld kosten…