
TopGear stapt net uit de nieuwe Tesla Model Y. In ons volgende nummer lees je ons volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Tesla Model Y
Uitvoering: Long Range AWD
Locatie: Nederland
Weersomstandigheden: Koud genoeg om de zomer te missen
Dat is een vreemde Model 3, zeg
Juist, dit is de Tesla Model Y. Je kunt het min of meer zien als een hoge Tesla Model 3. Verder is hij ook iets langer en iets breder. Het is de Tesla voor mensen die de Model 3 net te klein vinden en de Model X net te groot, of te duur. Oh en voordat je het vraagt: de vleugeldeuren ontbreken.
Wat zijn de andere verschillen tussen de Tesla Model Y en de Tesla Model 3?
Omdat de Model Y iets groter is, heeft hij plek voor een optionele derde zitrij. Dan kun je dus met zeven personen plaatsnemen in de auto, in plaats van vijf. Onze tester had deze extra zitrij niet, maar vermoedelijk wil je er niet als volwassen persoon zitten voor een vakantie naar Italië.
Omdat de auto groter is, meer weegt en hoger op z’n poten staat, is de actieradius wat kleiner. Het scheelt in theorie zo’n 90 kilometer op een volle lading. De 0-100-sprintjes duren iets langer dan vergelijkbare uitvoeringen van de Model 3, met dezelfde oorzaak. Verder krijgt de Model Y een offroad-rijmodus en verder is het interieur vrijwel identiek aan de Model 3.
En hoe rijdt het dan?
Fijn, eigenlijk. Je stelt de spiegels en het stuur in via de boordcomputer voordat je vertrekt. Klinkt wat onhandig, maar deze instelling slaat hij dan op in je rijdersprofiel. Dus als jij instapt met jouw telefoon (dat is meestal je sleutel) dan stelt hij de boel automatisch in. Ook de stoel.
Verder is zelfs de instapper (de Long Range AWD) erg vlot en hij voelt zelfs sneller dan zijn opgegeven 0-100-tijd van 5 seconden. Er zit wat (instelbare) weerstand in het stuur, wat wij wel kunnen waarderen. Verder is hij stevig geveerd, maar niet oncomfortabel. De Michelin Pilot Sport-banden en het lage zwaartepunt geven meer dan genoeg grip. Je voelt wel dat je met 2.003 kilo onderweg bent.
Wat is de actieradius van de Tesla Model Y?
Volgens Tesla komt deze Long Range AWD 507 kilometer ver. De Performance moet naar schatting 480 kilometer halen. We hebben nog niet ons best gedaan om in de buurt te komen van die actieradius, maar als we het zo schatten moet je zeker ergens tussen de 400 en de 500 kilometer kunnen rijden. Ga je 130 km/u rijden, dan zal de actieradius snel afnemen. Ga je de snelweg niet op, dan heb je de meeste kans om 500+ te halen.
11 reacties op “Tesla Model Y: 1e rij-indruk (in Nederland)”
Laat een antwoord achter aan Conclusie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De best verkochte auto ter wereld is nu geen Tesla meer

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

De best verkochte auto ter wereld is nu geen Tesla meer

De Cybertruck lijkt een enorme flop te worden, maar kunnen we dat ook zeggen van Tesla?

Tesla is niet meer het enige automerk dat herbruikbare raketten de ruimte in schiet

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Is de goedkoopste versie van de Polestar 3 al goed genoeg, of moet je toch even doorsparen?

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Moet je een Mercedes laten staan voor deze nieuwe Chinese Omoda 9? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Veel mensen denken nog dat je in dit land overal onnodig links mag rijden, maar dat is niet zo

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

De op-een-na grootste automarkt ter wereld doet niet meer aan uitstootregels, en dat is slecht nieuws voor Tesla

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

In dit Europese land willen ze een flitspaal invoeren tegen asociale wielrenners

Is zo’n betrouwbare Suzuki Swift Sport na 7 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Hoe kunnen zoveel mensen zo’n dure nieuwe auto betalen? Dit zijn de verschillende opties

Dit is geen flitspaal of verkeerscamera, maar wat is deze verdachte paal dan wel?

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Mooie en technisch goede auto.
Tesla staat gewoon op nummer 1 als het om electrisch rijden gaat.
ik snap dat de fanboys een beetje blind zijn voor de werkelijkheid maar volgens mij heeft iedereen inmiddels wel door dat de aandrijving en bijbehorende software de enige dingen zijn die wél goed zijn aan die Tesla’s.
Dat is precies wat fanboys zijn: obsessief en blind voor fouten. Het is net Apple.
Ach daar hebben we weer een Tesla-hater. Pleur op droeftoeter.
De waarheid is te pijnlijk voor je?
Mooie en technisch goede auto.
Tesla staat simpelweg op nummer 1 als het om electrisch rijden gaat.
Wat een lelijk hok!!
Je betaald aanzienlijk meer voor een auto die niets meer te bieden heeft dan pak ‘m beet een Enyaq, Mustang of ID4. Sterker nog, je rijdt dan in een auto die er uit ziet alsof hij een chromosoom teveel heeft en met de bouwkwaliteit van een Britse auto uit de jaren ’70.
Tesla is een rijdende computer. De andere EV’s zijn electrische motorvtg’n. Niet voor niets betaal je soms voor tweedehandse sla meer dan ie als nieuwwaarde koste. 98% Tesla rijders willen geen andere wagen meer terwijl de andere merken worstelen met amper 50%…
wanneer brengen jullie je ssl certificaat op orde? https dus, nu haken lezers af omdat jullie site niet beveiligd is, dit ligt niet aan de lezers maar de browsers ondersteunen het niet meer
Uh de site draait gewoon op https?