Tijdens onze testrit met de Tesla Cybertruck hadden we ook nog even tijd om te babbelen met designbaas Franz von Holzhausen. Achter hem staan het originele kleimodel, een eerste prototype, een body in white (het complete model, maar dan zonder wielen, portieren, ruiten en lak – het karkas, zeg maar) en een net geproduceerde Cybertruck. Naast Franz zit Lars Maravy, de technische souschef van Tesla.

Franz begint. ‘Het begon gewoon met de vraag hoe een pick-up van Tesla eruit zou zien. We bestudeerden bestaande pick-ups en realiseerden ons dat de markt in het geheel niet veranderd is. Het zijn allemaal losse carrosserieën op een frame, een principe van 60, 70 jaar oud, en ze zien er allemaal hetzelfde uit. In het begin sloegen we wat wegen in die redelijk uniek waren, maar eigenlijk ook weer niet dramatisch genoeg.

De inspiratiebronnen

‘In het prille begin hadden we een Lotus Esprit in de studio staan, de duikbootauto. Toen gingen we kijken naar wat er verder nog te vinden was in deze simplistische, hoekige stijl – dingen als de F-117 Nighthawk en de Countach. Net als Gandini wilden we iets opmerkelijks doen, iets dat alles zou veranderen’, vertelt de ontwerper van de Cybertruck aan TopGear.

Hij gaat verder: ‘Ik raakte wat gefrustreerd door het proces en begon stiekem dingen te tekenen die echt radicaal anders waren. Het was echt dat simpele idee dat ik helemaal in het begin had [zie de schets hierboven], dat idee van een exoskelet, een soort lage-resolutievorm van een pick-up. Van dat eigenlijk zijdelings lopende project hebben we een model op ware grootte gemaakt en het aan Elon laten zien. En die zei: “Dát is wat we gaan doen.”’

Lars had een iets andere kijk op de gang van zaken, vanuit het technische oogpunt: ‘Toen het idee voor het eerst werd gepresenteerd, ontstond er een hoop consternatie. Want het is onze taak dromen waar te maken, maar als je kijkt naar de vorm, het roestvrij staal en het extra beetje dat Elon erin gooide, dat hij moest rijden als een sportauto maar alle mogelijkheden van een pick-up moest hebben… Nou ja, we zweetten allemaal peentjes.’

En er is nog een belangrijke reden waarom de Cybertruck er zo uitziet, zo vertelt Lars: ‘Daarnaast wilde Elon ook nog een eerste prototype binnen 90 dagen, wat hij deed om beslissingen te forceren. Er is dan geen tijd om te discussiëren, geen tijd om moeilijk te gaan doen over wat het zou moeten, kunnen of willen zijn. Je moet gewoon het beste idee van dat moment pakken en gaan.’ Je ziet het resultaat…

Reacties

  • Ianmacrostie heeft op 10 december 2023 geschreven:

    Ik heb 30 jaar in de VS gewoond Ik had o.m. 2 trucks w.o een F350 4×4 crew cab long bed. Dat os een grote truck. Deze Tesla is gemaakt voor de USmarkt. Nederland interesseert ze niets

    • JaspertH heeft op 24 december 2023 geschreven:

      Je kunt zo’n ontwerper niet afzeiken en veroordelen om het resultaat. Hij krijgt blijkbaar artistieke vrijheid om deze vorm te geven zoals hij wil. En dus omdat het kan.

      Als er dan zo’n krappe deadline opzit en de persoon die beslissingen maakt (waarsch Elon) er een klap opgeeft en het ontwerp ziet zitten en onbetwist doordrukt, is het wat het is.

      Ik ben zelf als petrolhead en ontwerper -op zijn zachtst gezegd- ook sterk van mening dat ie wat eleganter kan;)

      Waar kan ik mn ontwerp inleveren?

      Waar mag ik mn

      Reageer
    Reageer
  • Chris heeft op 8 december 2023 geschreven:

    Hij is ook veel te breed en past daarom niet in de parkeervakken in NL, wat een ongelofelijke sukkels werken daarbij Tesla!

    Reageer
  • Pieter heeft op 7 december 2023 geschreven:

    simplistische, hoekige stijl….
    Inspiratiebron:
    Braat Overvalwagen? 😉

    Reageer
  • Arnold heeft op 7 december 2023 geschreven:

    Het is dat er geen vierkante wielen onder zitten, anders zou deze zo uit Minecraft kunnen komen.

    Reageer
  • Aha heeft op 7 december 2023 geschreven:

    Logisch dat dit zo’n miskleun is. In te weinig tijd ontworpen met als verkeerd uitgangspunt dat het vooral anders moet zijn. Dan krijg je als resultaat dus iets dat zo onveilig is dat het in ontwikkelde landen de weg niet op mag.

    • Adrie heeft op 7 december 2023 geschreven:

      Miskleun? Onveilige auto? Waar haalt u uw informatie vandaan?

      • @adrie heeft op 7 december 2023 geschreven:

        De auto is illegaal in de EU omdat deze zeer onveilig is voor mensen die er door aangereden worden. Dit had je met 1 zoekopdracht ook zelf kunnen googlen.

        • Paulus Postma heeft op 8 december 2023 geschreven:

          Dat hoekige zal wel los lopen. Het zat ‘m met name in de te harde weinig mee verende voorkant bij impact. En stel dat er een EU editie komt met een voorkant die wel aan de voetganger veiligheid eisen voldoet dan loop je tegen het volgende probleem aan.

          In een groot deel van het Europees grondgebied heb je er een groot rijbewijs nodig om de cybertruck te mogen rijden (in Nederland sowieso)

          Reageer
        Reageer
      • Derreck heeft op 7 december 2023 geschreven:

        Probeer de auto maar eens terug te koppen als fietser of voetganger….

        • Paulus Postma heeft op 8 december 2023 geschreven:

          Dat is met geenenkele auto een goed idee.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)