
Tow-charging, of sleepladen, is misschien de meest inefficiënte manier om je elektrische auto op te laden. Ja, nog minder efficiënt dan een dieselaggregaat aan te slingeren. Het werkt zo: je sleept de (in dit geval) Tesla met een andere auto. De elektromotor in de Tesla werkt op dat moment als een dynamo (regeneratief remmen) en zo laad je de accu op.
Juist: je laadt de auto op met een sleepkabel. Een Ford C-Max Hybrid sleept de Tesla Model 3 door een buurt met vlak asfalt. Na 1,6 kilometer (1 mijl) rijden groeide de actieradius van 365 kilometer tot 370 kilometer. Dat valt alles mee. Helaas geeft de YouTuber niet aan wat het slepen deed met het verbruik van de Ford.
Het doel van de filmer is niet om een revolutionaire laadmethode te ontwikkelen. Het is eerder een gevalletje: omdat het kan. Toch is het geen verkeerde om te onthouden, mocht je jezelf ooit langs de kant van de weg bevinden met een leeg accupakket.
Tesla opladen met een sleepkabel
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De budget-Tesla komt volgend jaar eindelijk – en de prijs is op een creatieve manier laag gehouden

Dumpprijzen: Tesla Model 3 is nu bijna de helft goedkoper dan een nieuwe Volkswagen Polo

Met deze spulletjes maak van je Tesla-leasebak eindelijk een BMW M3-killer

Veel haters zullen blij zijn als de horen wat de minst betrouwbare (jonge) auto van dit moment is

De Model 3 wordt spotgoedkoop, hier moet je op letten bij aanschaf

Zo verdient Tesla miljarden in Nederland – zonder een auto te bouwen

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Het klinkt inderdaad heel simpel en logisch.
Bij het ophalen van een nieuwe Zoë wordt nadrukkelijk verteld dat je nooit mag slepen; ook in het instructie-boekje staat dat je niet mag slepen.
Geen idee waarom; ik zie zelf ook niet zo veel verschil tussen slepen en bijvoorbeeld een lange heuvel afrijden. Als iemand wel kan uitleggen waarom dat niet mag hoor ik het graag.