
Tow-charging, of sleepladen, is misschien de meest inefficiënte manier om je elektrische auto op te laden. Ja, nog minder efficiënt dan een dieselaggregaat aan te slingeren. Het werkt zo: je sleept de (in dit geval) Tesla met een andere auto. De elektromotor in de Tesla werkt op dat moment als een dynamo (regeneratief remmen) en zo laad je de accu op.
Juist: je laadt de auto op met een sleepkabel. Een Ford C-Max Hybrid sleept de Tesla Model 3 door een buurt met vlak asfalt. Na 1,6 kilometer (1 mijl) rijden groeide de actieradius van 365 kilometer tot 370 kilometer. Dat valt alles mee. Helaas geeft de YouTuber niet aan wat het slepen deed met het verbruik van de Ford.
Het doel van de filmer is niet om een revolutionaire laadmethode te ontwikkelen. Het is eerder een gevalletje: omdat het kan. Toch is het geen verkeerde om te onthouden, mocht je jezelf ooit langs de kant van de weg bevinden met een leeg accupakket.
Tesla opladen met een sleepkabel
Eén reactie op “Tesla opladen met een sleepkabel”
Laat een antwoord achter aan Dave Reactie annuleren
Meer van TopGear


De budget-Tesla komt volgend jaar eindelijk – en de prijs is op een creatieve manier laag gehouden

Dumpprijzen: Tesla Model 3 is nu bijna de helft goedkoper dan een nieuwe Volkswagen Polo

Met deze spulletjes maak van je Tesla-leasebak eindelijk een BMW M3-killer

Veel haters zullen blij zijn als de horen wat de minst betrouwbare (jonge) auto van dit moment is

De Model 3 wordt spotgoedkoop, hier moet je op letten bij aanschaf

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

De best verkochte auto ter wereld is nu geen Tesla meer

De Cybertruck lijkt een enorme flop te worden, maar kunnen we dat ook zeggen van Tesla?

Tesla is niet meer het enige automerk dat herbruikbare raketten de ruimte in schiet

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Veel mensen denken nog dat je in dit land overal onnodig links mag rijden, maar dat is niet zo

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

De op-een-na grootste automarkt ter wereld doet niet meer aan uitstootregels, en dat is slecht nieuws voor Tesla

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Hoe komt het dat Verstappen niet voorbij kon aan Leclerc? En moet ik wel naar de GP van België gaan volgend jaar?

In dit Europese land willen ze een flitspaal invoeren tegen asociale wielrenners

Is zo’n betrouwbare Suzuki Swift Sport na 7 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Hoe kunnen zoveel mensen zo’n dure nieuwe auto betalen? Dit zijn de verschillende opties

Dit is geen flitspaal of verkeerscamera, maar wat is deze verdachte paal dan wel?

Het klinkt inderdaad heel simpel en logisch.
Bij het ophalen van een nieuwe Zoë wordt nadrukkelijk verteld dat je nooit mag slepen; ook in het instructie-boekje staat dat je niet mag slepen.
Geen idee waarom; ik zie zelf ook niet zo veel verschil tussen slepen en bijvoorbeeld een lange heuvel afrijden. Als iemand wel kan uitleggen waarom dat niet mag hoor ik het graag.