Behalve als je je stoort aan het haaienvinnetje dat ontstaat in het midden van de ruit waar de wisser niet bij kan, kun je best stellen dat de ruitenwisser een volmaakte uitvinding is. Tesla is het daar niet mee eens. De ruitenwissers die we nu kennen, zorgen voor te veel frictie en kosten te veel energie. Daarom patenteert Tesla een nieuwe ruitenwisser.
Heel simpel uitgelegd beweegt de ruitenwisser volledig verticaal van links naar rechts (of rechts naar links, wat jij wilt) over de voorruit. Aan de onderkant zit de wisser in een rail. De wisser beweegt elektromagnetisch, wat nogal lastig uit te leggen is. In principe komt het erop neer dat ze een elektromotor gebruiken die niet draait, maar heen en weer beweegt. De patenttekeningen tonen ook een variatie met twee ruitenwissers, die vermoedelijk beide naar het midden toe bewegen. Zodra de de ruiten niet meer hoeven te wissen, verdwijnen ze horizontaal. Ze blijven dus niet, als een oude raceauto, permanent in het midden van je ruit staan. Vanuit Tesla is er nog met geen woord gesproken over de nieuwe ruitenwissers. Vaak sneuvelen uitvindingen halverwege de ontwikkeling en een patent betekent nog niets. Zal het de volgende gimmick zijn om klanten naar Tesla te trekken, nu de nieuwigheid van de vleugeldeuren op de Tesla Model X is weggeëbd?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear