
De Tesla Roadster, als ie ooit nog komt, accelereert sneller dan haast alles wat je gewoon in Nederland kunt bestellen. ‘Strik eromheen en niets meer aan doen’, zou ons devies zijn. Tesla wil echter nog een stap verder gaan. Onlangs gaf Tesla’s hoofdontwerper Franz von Holzhausen een interview over de Tesla Roadster op een onofficiële Tesla-podcast. Hij zei hier dat de productieversie het prototype behoorlijk zal overtreffen.
Von Holzhausen vertelde aan Ride the Lightning dat de ontwikkeling van het hypercar-ding waar vier man in kunnen, nog bezig is. ‘Het evolueert. Het heeft meer tijd nodig’, zegt de voormalig directeur van Noord-Amerikaanse design-afdeling van Mazda. ‘Het zal zelfs op elke manier beter zijn dan we eerder hebben laten zien’, beweert Von Holzhausen. Ook Tesla voelt de hete adem van andere autobouwers. Ze moeten voorkomen dat hun auto bij de release al achterhaald is.
De nieuwe verwachte cijfers
De tweede generatie Roadster werd onthuld in 2017. Ook toen waren de cijfers verbijsterend. Zo lanceren de elektromotoren je van 0 naar 100 km/u in 2,1 seconden en doet hij een kwart mijl in 8,8 seconden met een topsnelheid ergens boven 400 km/u. Inderdaad, wij zijn er ook even stil van. De prijs voor de eerste lichting is 215.000 euro in Nederland. Andere uitvoeringen volgen nog. ‘Het is een geweldige machine. Die auto is als geen ander’, zegt Von Holzhausen. ‘Het toont aan waar een EV toe in staat is.’
Hoe doet Musk dit?
Hij heeft dit alles te danken aan de ‘Plaid’-aandrijflijn met drie motoren. Momenteel test Tesla de aandrijflijn in een Model S op de Nürburgring. Ook de Model X zal de setup met drie motoren krijgen. Zal de Roadster echt onder de 2 seconden duiken? Is er iets straatlegaals dat sneller is? We zullen moeten afwachten. De planning was dat de Tesla Roadster vanaf 2020 kon worden geleverd.
Meer van TopGear


De Tesla Roadster moet dit jaar eindelijk klaar zijn, Elon Musk doet grote beloftes

Mysterie achter deze drie achtergelaten Tesla Roadsters is ontrafeld

Matchbox Tesla Roadster is CO2-neutraal geproduceerd

Elektrische hypercars: (nog) niet te bevatten

Tesla: ’Nürburgringtijd Model S is mogelijk 7:05’

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Waarom het automerk van Elon Musk alsnog beter is dan het automerk van Jeff Bezos

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Zo verdient Tesla miljarden in Nederland – zonder een auto te bouwen

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?
