01. Fisker Karma

Ondersteund door Leo DiCaprio koppelde deze prachtige, lage vierdeurs sedan twee 160 pk sterke elektromotoren aan een 2,0-liter turbo range-extender. Hij reed prima, maar werd getergd door terugroepacties, en kreeg lange tijd geen vervolg nadat er veel ten prooi vielen aan orkaan Sandy. Nu leeft hij voort als de Karma Revero.

02. Volkswagen Golf Ecomatic

Lang voordat start/stop de norm werd, ontwikkelde VW een turboloze diesel van de derde generatie Golf met handbak en automatische koppeling, zodat de motor kon ontkoppelen en afslaan bij uitrollen of stilstaan. Goed allemaal hoor, maar hij was wel pijnlijk langzaam.

03. Riva G-Wiz

Oh, elektrische auto’s, kijk toch eens hoe ver jullie zijn gekomen. Deze elektro-brommobiel probeerde zijn tijd vooruit te zijn, maar een actieradius van 80 kilometer, de prestaties van een golfkar en schokkende ­veiligheidstests zorgden voor een snel einde aan z’n ambities.

04. Smart Fortwo CDI

Zes jaar geleden was de zuinigste auto op de markt deze luttele Smart, compleet met een 800-cc driecilinder dieselmotor, goed voor claims als 3,3 l/100 km en 83 g/km CO2. Echt geweldig voor lange afstanden – maar wie doorkruist er nu hele ­continenten in een Smart?

05. GM EV-1

In 1996 begon GM een leaseprogramma voor deze 135 pk sterke elektrische coupé in Los Angeles en Phoenix. De auto werd goed ontvangen, maar de GM-accountants – bang voor stijgende onderhoudskosten – riepen ze terug en vernie­tigden ze allemaal, op 40 na.

06. Oldsmobile Diesel

Olds gokte tijdens de olie­crisis van eind jaren zeventig op ­diesel en bouwde een astmatische, 120 pk zwakke V8 die onderdelen deelde met een benzinemotor. Waterige brandstof en zwakke onderdelen maakten de auto minder betrouwbaar dan een tweet van Trump.

07. Honda FCX Clarity

De Clarity was, en is, een goede auto: snel vol te gooien, stil en makkelijk in het gebruik. Het probleem is het opwekken, opslaan en transporteren van waterstof, althans in afdoende hoeveelheden. En dus werd Honda (en een paar andere pioniers) veroordeeld tot een niche.

08. Detroit Electric

Van 1907 tot 1939 bouwde Detroit Electric 13.000 elektrische auto’s. Ze reden maar 30 km/u, maar ze waren ideaal voor in de stad, stonken minder dan een paard en zelfs Henry Ford had er een. Diens goedkopere Model T en de Grote Depressie hielpen dit bedrijf uiteindelijk om zeep.

09. Audi A2 3L

De geheel uit aluminium opgetrokken, ultra-aerodynamische Audi A2 3L was de eerste vijfdeurs auto die in staat was 100 kilometer te rijden op minder dan drie liter brandstof. Maar z’n aanschafprijs (27 mille in 2000) betekende dat hij de strijd verloor van de Mercedes A-klasse.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear