Het was een mooi, raar, bewogen en in alle opzichten opmerkelijk jaar, 2015. De komende dagen blikken we verwonderd en desnoods mild verontwaardigd terug op wat het afgelopen jaar ons en jullie gebracht heeft.

10. De Meevaller: Porsche 911

Het was een raar Porsche-jaar. De Duitsers leverden de ene na de andere fenomenale auto af (denk aan de beste Cayman ooit, de GT4, de beeldschone en zalige Boxster Spyder of de weergaloze 911 GT3 RS) en schokten toen de Ware Gelovigen door aan te kondigen dat de nieuwe 911 het voortaan louter met turbomotoren zou moeten doen. Geen hoog gebouw of onbewaakte spoorwegovergang was veilig voor Echte Getrouwen die nooit hadden durven vermoeden dat hun merk hen dit ooit zou aandoen. Maar: het viel mee. Goed, het werkelijk brute geluid van de turboloze boxermotoren behoort inderdaad tot het verleden, maar een 911 klinkt nog altijd alleszins acceptabel en hij rijdt zó formidabel, dat zelfs de meest toegewijde turbohater het hem zal vergeven.

9. De Tobber: Alfa Romeo

Het zijn zware tijden voor de liefhebbers van Italiaanse auto's. Lancia is op sterven na dood. Fiat moddert wat aan met een onzichtbaar 'nieuwe' 500 en wat hilarische maar krankzinnig dure speciale versies van die auto. De aangekondigde nieuwe Tipo kan maar beter verdomd goed rijden, wil hij dat ongeïnspireerde uiterlijk goedmaken. Maar het werkelijke drama is natuurlijk Alfa Romeo. De 4C Coupé en Spyder zijn leuk, maar zijn geen auto's die zoden aan de dijk zetten. De Giulietta en Mito zijn hopeloos verouderd. En de aangekondigde Giulia belooft veel, maar maakt voorlopig verdomd weinig waar: er is vooralsnog alleen een erg fijn lijkende QV-versie voorgesteld, wiens introductie nu voor de zoveelste keer is uitgesteld, en van een normalere uitvoering, waar het merk het toch echt van zal moeten hebben, is nog niets vernomen. We blijven hopen en onafgebroken duimen (wat verrekte lastig is met tikken, overigens), maar dat het meest hectische volk ter wereld om zó veel geduld vraagt: hoe tegenstrijdig wil je het hebben..?

8. De Trend: (Plug-in) Hybrides

Het ging onverdroten voort dit jaar: de opmars van de elektra in de auto. En dan bedoelen we niet alle systemen die voorkomen dat je jezelf of iemand anders een ongeluk rijdt (hoewel ook die steeds gewoner worden), maar de aandrijving met (veelal bescheiden) hulp van accu's. Geen land ter wereld gaat daarin verder dan wij, geholpen door een belastingsysteem dat je tot een megadief van je eigen portemonnee maakt als je het in je hersens haalt er géén gebruik van te maken. Goed, Rutte, Dijsselbloem en Wiebes kwamen er eindelijk achter dat hun plannetjes op deze manier wel érg veel geld gingen kosten, dus volgend jaar is het over met de wat al te buitensporige beloning van de stofzuiger-hulpmotortjes. Maar intussen hebben we maar mooi de volledige productie van de Volvo XC90 T8 naar ons land weten te halen, zoals we dat al eerder deden met de Mitsubishi Outlander PHEV. En de lucht, waar het allemaal ooit om begonnen was? Niet om het een of ander, maar die is schoner dan ooit. Dat dan weer wel.

Meer van TopGear