Je kent Chris Harris. Een klein, schreeuwerig mannetje, dat doorgaans erg ingenomen is met oversturende exoten en aan het asfalt plakkende racewagens. Maar naar nu blijkt heeft onze man Harris, naast een voorliefde voor auto’s met viercijferige hoeveelheden pk’s, ook een warm plekje in zijn hart voor de oudste en meest Franse van alle oude Franse auto’s: de Lelijke Eend.
Om uit te leggen waarom de 2CV, door de Fransen liefkozend ‘la 2CV’ genoemd, een waar meesterwerk is, gaat Harris naar ruraal Frankrijk om daar de glorieuze geschiedenis van de Citroën te vieren. Het blijkt een historie te zijn vol kunststukjes, dappere capriolen, Nazi’s en veel Gitanes.
En juist op dat moment verschijnt een uiterst sceptische Matt LeBlanc ten tonele. Met een hoge hoed. En met – we weten nog steeds niet waarom – een aantal eieren. En met, om nog onduidelijker redenen, een aantal schapen. Kan Harris zijn collega (en de schapen, uiteraard) overtuigen van de landelijke charmes van de Deux Chevaux? Kan de lucht van rauwe eieren ooit nog worden verwijderd uit bekleding van een halve eeuw oud? Alleen TopGear heeft het antwoord.
Rory heeft wat Koreaans advies voor je
In de afgelopen jaren heeft het ambitieuze Zuid-Korea vele miljoenen auto’s geproduceerd. Daarvan zijn er maar heel weinig een beetje interessant. Om het anders te zeggen: het is interessant dat er maar zo weinig interessant zijn. Maar recent is er zowaar enige opwinding waargenomen in Zuid-Korea, en wel in de explosieve vormen van de Kia Stinger en de Hyundai i30 N.
Dus gaat onze altijd nieuwsgierige Rory Reid los op Dunsfold om te zien of de nieuwste Koreanen mee kunnen doen met de gerespecteerde grote jongens uit Europa. En, ook niet onbelangrijk, om te bekijken wat dit allemaal voor eventuele gevolgen heeft voor de TopGear Internationale Liga van Landen die Snelle Auto’s Bouwen, ook wel kortweg de TGILvLdSAB genoemd.
Matt LeBlanc in de Dodge Demon
In de VS bestaat een automerk dat luistert naar de naam Dodge. Dat bedrijf kwam onlangs met even opmerkelijk als hilarisch nieuws. Dodge maakte namelijk bekend dat het een auto heeft gebouwd die sneller is dan de snelste auto’s van Lamborghini, Ferrari, Porsche – en de rest van Europa’s supercarelite. Hij heet de Demon, heeft het interessante aerodynamische profiel van een plaggenhut, en je kunt ‘m kopen voor het lachwekkende bedrag van 85.000 Amerikaanse dollars.
Om te weten te komen hoe ridicuul en leugenachtig die claim van Dodge wel niet is – ‘sneller dan de Europese supercar-elite’, laat ons niet lachen – stuurt TopGear zijn Amerikaanse correspondent Matt LeBlanc naar het verre Amerika, om op zoek te gaan naar antwoorden. En daar, we bekennen het alvast maar op voorhand, escaleren de zaken betrekkelijk snel. Eerst in de vorm van een dragrace. En dan in de vorm van ‘het landen van een onbetaalbaar, moeilijk te landen NASA-onderzoeksvliegtuig’. Iedereen weet: zoiets kan natuurlijk niet anders dan prima aflopen – dat snapt zelfs een Amerikaan.
Grand Tour Amazon heeft op 19 maart 2018 geschreven:
Ook kan je zien hoe een Dodge Demon een Lamborgini Aventador achter zich laat in een drag race.
Hoe kan ik die 7 min video vergeten…
The Grand Tour heeft op 19 maart 2018 geschreven:
Het einde van Top Gear is in zicht.
Dat wordt duidelijk gemaakt door WEER een dood saaie aflevering.
Samenvatting S25E04 Kia Stinger, Hyundai I30 en 2CV.
U heeft niets gemist tot volgende week.