Het is treurig, maar het zit er nu wel aan te komen. Er gaat een moment komen dat de productie van de verbrandingsmotor helemaal stopt, in ieder geval voor Europa. Dat betekent gelukkig niet automatisch dat de tankstations de deuren sluiten. Maar tot wanneer mag je eigenlijk op benzine rijden? En komt er überhaupt wel een verbod op de benzineauto? Hoewel de productie zeker tot een einde gaat komen, is het uitsterven van de benzinemotor nog niet zo zeker.
Geen nieuwe brandstofmotoren in 2035
Dit is inmiddels geen nieuws meer. De EU wil dat er in 2035 geen enkele nieuwe brandstofauto meer wordt verkocht. Tweedehands benzineauto’s zijn uiteraard nog wel toegestaan. Meerdere landen, waaronder Nederland, willen het liefst al in 2030 de verkoop van brandstofmotoren stoppen. En enkele automerken, waaronder Jaguar, Land Rover en Alfa Romeo, hebben zichzelf tot doel gesteld om al eerder over te gaan op elektriciteit.
Tot wanneer mag je op benzine rijden?
‘Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto’s die op LPG rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten’, meldt Rijksoverheid. Ook de EU wil klimaatneutraal zijn in 2050. Veel mensen vatten dit op als een algeheel verbod op de verbrandingsmotor. Vanaf 2050 zou je in dat geval dus je benzineauto naar de schroothoop moeten brengen.
Een verbod op alle benzinemotoren in 2050 – is dat wel zo?
Het ligt wat genuanceerder. CO2-neutraal betekent niet dat je niet op benzine kunt rijden. Porsche en nog wat andere automerken werken aan zogenoemde eFuels. Deze synthetische brandstoffen zijn onder de streep CO2-neutraal en zijn te gebruiken in bestaande benzineauto’s. Diverse merken lieten al benzinemotoren draaien op waterstof. En 2050 is nog ver weg. Wie weet komen er nog andere manieren om op brandstof te rijden zonder dat het erg is voor de ijsbeertjes.
Als jouw benzineauto verboden wordt, boeit dat wel?
De boodschap dat je met je huidige auto ineens niet meer de weg op mag, dat klinkt gewoon ronduit vervelend. Hou er echter rekening mee dat een auto die nu nieuw is, tegen die tijd zo oud is als een Mercedes 190E nu is. Een auto van nu tien jaar oud is dan net zo op leeftijd als een Volkswagen Golf I. De kans dat jij in 2050 nog je huidige auto rijdt, is niet heel groot. De jongste benzineauto zal op dat moment vijftien jaar oud zijn. De vraag is maar of mensen in 2035 nog een benzineauto halen als ze weten dat ie maar tot 2050 gebruikt mag worden.
In de komende 30 jaar worden elektrische auto’s steeds goedkoper, de actieradius groeit en brandstof gaat waarschijnlijk duurder worden. Dat betekent dat er een moment komt dat het aantrekkelijker is om een elektrische auto te kopen of te leasen. Tegenargumenten zullen steeds meer afnemen (ook voor de mensen die er nu fel op tegen zijn) en misschien is een verbod in 2050 niet eens meer nodig, omdat iedereen toch al elektrisch rijdt.
Oké, het boeit wel: als hobby
Voor de mensen die nu met kokend bloed zitten te lezen en op het punt staan op Facebook te dreigen met ‘ontvolgen’; wij zijn niet van ons geloof gevallen. Bij TopGear zijn we gek op de benzinemotor, dat weet je. En met ons nog vele miljoenen andere benzinesnuivers op deze aardbol. We hopen daarom dat er nooit een algeheel verbod op de benzinemotor komt. In 2050 halen we in de weekenden graag de V8 naar buiten om daar met eFuels een mooi toertochtje mee te maken, of een rondje Nürburgring met de zes-in-lijn.
Momenteel rijden er meer dan een miljard auto’s op aarde. Deze zullen heus niet plots verdwijnen. Voor de dagelijkse kilometers zul je waarschijnlijk uiteindelijk in een elektrische auto terechtkomen, al duurt dat voor de meesten ook nog even. Voorlopig weerhoudt niemand je ervan om een benzineauto als weekendspeeltje en klusobject te houden. Gelukkig, want niet meer vloekend tot aan je ellebogen onder het smeer zitten, dat zou wel een gemis zijn.
MB heeft op 31 augustus 2021 geschreven:
😉👍🏼
B heeft op 5 april 2024 geschreven:
Dieselauto’s zijn ontworpen voor groene energie. Prachtige motoren. Sterk. Denk aan zonnebloem olie, vleesafval, en patatluchtjes van de Mac Donald’s….
Het gaat niet om vieze luchtjes rondom de aarde. Het gaat om de onzichtbare macht van de bankiers. Noem het carbon emissies. En je ziet het.
Gerard heeft op 30 augustus 2021 geschreven:
Hoe zit dat met motoren in de boten en de huis tuin machientjes?
Blanco heeft op 29 augustus 2021 geschreven:
Als scheikundige weet u dus ook dat een brandstof als methanol of de energiedrager waterstof zeer veel (duurzame) energie vragen om te maken/produceren. Ook bent u op de hoogte van de gigantische vervuiling die de petrochemie de afgelopen >100 jaar heeft veroorzaakt op deze aarde. Jammer dat er nooit iemand reageert die deze problematiek aansnijdt, de gevolgen van deze vervuiling mogen we helaas in steeds grotere mate ervaren in de vorm van wateroverlast/stormen/hittegolven enz. Dat er vervuiling plaatsvindt bij het delven van grondstoffen is een vaststaand feit. Dat het oppompen/destilleren/distribueren en uiteindelijk verbranden van olie ons heeft gebracht waar we nu zijn, een klimaat crisis, is ook een feit. De getallen die genoemd worden door Christoph Buchal zijn achterhaald (het hele artikel is meer dan 2 jaar geleden gepresenteerd) en al meerdere keren onderuit gehaald. Heb op dit vlak meer vertrouwen in Auke Hoekstra dan deze Duitse natuurkundige die geen ervaring heeft met onderzoeken naar EV’s https://innovationorigins.com/diesel-better-than-electric/
Nans heeft op 8 november 2021 geschreven:
de electrisiteit wordt gemaakt uit andere brandstoffen zoals kolen , gas en olie, dus het is helemaal niet co2 neutraal is lariekoek, iedereen die nu electrisch rijdt wordt straks keihard aangepakt wegenbelasting en energiebelastingen. Dus de fossiele brandstoffen blijven dus altijd nodig, of je moet op waterstof gaan rijden of op de e -Fuels . Wat dacht je hoeveel energie het kost om een accu te maken voor die auto’s en als rest produkt hoeveel armoe daarvan komt en kost ook weer bakken met energie, dus electrische auto is gewoon een subsidie boot. En geen oplossing voor CO2.
Pietro heeft op 23 december 2021 geschreven:
Mileu is politieke spelletje.
De riken willen meer geld verdienen door elektrische auto te verkopen. Er zal een tijd komen dat men niet genoeg lithium (grondstoffen) om de elektrische auto te laten rijden. Men wil elektrische auto promoten, mensen aanlokken met kortingen. Denk maar aan LPG, DIESEL (je bent goedkoper uit wanneer je veel kilimoter rijdt)- (nu niet meer dus). Dat geldt later ook voor elektrische auto. De vervuiling wordt ver oorzaakt door de rijken der daarde, presidente, koningen… met eigen jet…. schepen, boten. Mensen worden gek gehouden door de linkse media… die blijft herhalen dat benzine auto het milieu schaadt… dan vervoert men de spullen uit china … met schepen die varen op vervuilde olie (spot goedkoop)…. hoeveel co2 stoten die schepen van uit china? Dat wordt niet over gezegd… kortom= milieu = politiek spelletje van de overheden (globalisering0
EVPaulus heeft op 29 augustus 2021 geschreven:
Dat komt wel goed, met die benzine auto’s…
Als het gaat over milieu en klimaat dan is het volgens mij veel nuttiger dat we met z’n allen veel minder kilometers gaan rijden in onze auto’s, in plaats van steeds meer kilometers, zoals nu aan de orde is… We moeten minder energie gaan verbruiken met z’n allen, in plaats van steeds meer…
U. H. heeft op 29 augustus 2021 geschreven:
Lees maar wat in de Great Reset staat. Autorijden en vliegen voor de elite en voor ons is het motto: You own nothing, but you are happy.
MB heeft op 31 augustus 2021 geschreven:
😉👍🏼
Bas heeft op 29 augustus 2021 geschreven:
Verbrandingsmotoren blijven altijd bestaan. Echter dat zullen hybride motoren zijn die als brandstof methanol gebruiken. Methanol gemaakt van waterstof en co2 onttrokken uit de lucht om ons heen. Dus na verbranding co2 neutraal.
Menno heeft op 28 augustus 2021 geschreven:
Ik betwijfel dat er een algeheel verbod op benzine motoren gaat komen. Het wordt echter steeds lastiger om ze te rijden. Naarmate meer mensen elektrisch gaan rijden zal het steeds lastiger worden om een reguliere benzine pomp winstgevend te exploiteren. Meer en meer tankstations zullen daarmee de oude pomp vervangen door meer winstgevende alternatieven.
Je zult dus steeds verder voor benzine moeten rijden waardoor dagelijks gebruik van je auto min of meer wordt uitgesloten.
Daarbij zullen de benzinepompen die overblijven de benzine een stuk duurder moeten verkopen door het relatief lage volume waardoor de vaste lasten/onderhoud etc. per liter hoger worden.
Hans heeft op 29 augustus 2021 geschreven:
Wat ik mij af vraag is, hoe gaan mensen dat doen die het niet zo breed hebben maar wel afhankelijk zijn van een auto? Mijn ouders hebben echt geen duizenden euro’s op de bank, maar hun twingotje uit 1998 brengt ze wel 5 dagen in de week getrouw 25km heen en terug door weer en wind. Moeten zij dan in de regen gaan fietsen op zo een elektrisch tot ding vlak voor hun pensioen? Ik hoop van niet. Een auto word weer steeds meer iets voor de elite (als je een auto met een beetje actieradius wil). Net als het hebben van een huis.
Jacco heeft op 28 augustus 2021 geschreven:
In 2049 koop je dan een benzineauto voor minder als 1000 euro met een dikke motor er in, wel 30 jaar oud dan omdat je al die slimme troep (snelheidswaarschuwer etc) niet er in wilt. Of je koopt voor 100 euro een auto met nog een half jaar apk wat nu ook al gewoon gebeurd en je hebt n paar maanden de grootste lol in een aso bak.
Michael heeft op 29 augustus 2021 geschreven:
Ik ben dan 70 een vol automatisch zelf rijdende auto die met een app komt voorrijden klinkt dan ook wel als muziek in de oren.
Forza 8 heeft op 28 augustus 2021 geschreven:
Elektrische auto`s zijn in werkelijkheid veel slechter voor het klimaat dan auto`s die op diesel en benzine rijden.
Het gerenommeerde Ifo Instituut in München heeft een studie van wetenschappers van de Universiteit van Köln gepubliceerd waaruit blijkt dat elektrische auto’s het klimaat veel zwaarder belasten dan diesels. Bovendien zal het omschakelen op elektrisch de komende jaren nauwelijks iets te veranderen aan de uitstoot van CO2. Toch zijn het diesel auto’s die de komende jaren in heel Europa in de ban worden gedaan.
Volgens een van de wetenschappers, Cristoph Buchal, hebben elektrische auto’s ‘aanzienlijke hogere CO2 emissies dan diesel auto’s.’ Dat komt omdat er een enorme hoeveelheid energie wordt gebruikt voor de winning en verwerking van lithium, kobalt en mangaan, wat nodig is voor de productie van accu’s.
Juist zeer hoge uitstoot elektrische auto’s
Zo komt er voor het accupak van één Tesla Model 3 maar liefst 11 tot 15 ton CO2 vrij. Nu maakt dat op zich helemaal niets uit, want het CO2/opwarmingsverhaal is zoals u weet één grote hoax. Verder is CO2 een volstrekt natuurlijk gas waar planten en gewassen wel bij varen, maar dit terzijde. We gaan hier even uit van de valse bewering van de Westerse elite dat CO2 een gevaar voor ons vormt, en wij als burgers financieel enorm moeten bloeden en inleveren om de uitstoot tegen te gaan.
Buchal verrekende ook de energie die centrales moeten produceren om een elektrische auto zo’n 10 jaar lang op te laden. Dan komt hij op een CO2 uitstoot van 156 tot 180 gram per kilometer, waarmee elektrische auto’s tot de meest vervuilende op onze wegen gaan behoren en daarom in het hoogste BPM tarief terecht zouden moeten komen.
Term ‘zero emissie’ auto’s misleidend
Duitse onderzoekers noemen de term ‘zero emissie auto’s’ zoals die door de EU worden genoemd dan ook letterlijk een misleiding. Een Mercedes met diesel motor is minder belastend voor het klimaat dan zo’n elektrische bak. Ze schreven ook dat het EU doel om in 2030 de uitstoot tot 59 gram CO2 per kilometer te beperken ‘technisch onrealistisch’ is.
De realiteit is dat de omschakeling op ‘duurzame’ en ‘groene’ energie –windmolens, zonnepanelen e.d.- over een dikke 10 jaar bij lange na niet voldoende is om zelfs maar een deel van onze energiebehoeften te dekken – laat staan als er dan miljoenen elektrische auto’s rondrijden die dagelijks gigantische hoeveelheden energie gaan wegzuigen.
Waterstof en methaan maken veel meer kans
De Duitsers schrijven dat de uitstoot wel kan verminderen als op waterstof gebaseerde motoren verder worden ontwikkeld, en benzine motoren (deels) op methaan -dat door CO2 vrije bronnen is geproduceerd- kunnen gaan rijden. Hiermee is de uitstoot met mogelijk een derde terug te brengen, waardoor diesel op den duur niet meer nodig is.
De gepromote en straks verplichte omschakeling op elektrische auto’s om ‘het klimaat te redden’ wordt door journalist Tyler Durden van Zero Hedge ‘de grootste zwendel in ons leven’ genoemd. Nu geldt dat overigens voor bijna het hele klimaat’beleid’, en zeker het Nederlandse.
Rijdende bommen
Waar nauwelijks aandacht wordt besteed is dat elektrische auto’s bij botsingen levensgevaarlijk voor de inzittenden blijken te zijn. In de VS vliegt de ene na de andere Tesla in de brand of explodeert zelfs, omdat het accupak ook een relatief lichte botsing niet aankan. Diverse mensen zijn hierdoor al onnodig omgekomen. Hadden ze een normale benzine auto gereden, dan waren ze er hooguit met lichte verwondingen vanaf gekomen.
Het gebeurt inmiddels ook in China. Een beveiligingscamera filmde hoe een Tesla in een parkeergarage spontaan explodeert. Gelukkig was er op dat moment niemand in de buurt.
Kortom: voor het klimaat hoeft u het zeker niet te doen, en voor uw eigen veiligheid al helemaal niet: een elektrische rijdende bom kopen die gepromoot wordt als het voertuig van de toekomst.
U.H. heeft op 29 augustus 2021 geschreven:
Helemaal mee eens en totaal geen onwaarheden. Ben zelf scheikundige en zie met leden ogen hoe het milieu door het delven van al die grondstoffen voor elektrisch rijden, die ook eindig zijn, verpest wordt. En in veel van die landen hebben ze er geen profijt van, want het zijn multinationals die hun belastingen elders betalen.
Blanco heeft op 28 augustus 2021 geschreven:
Zelden zoveel onwaarheden in 1 reactie gezien. Gelukkig wordt de wetgeving niet door mensen met jouw gedachtegang bepaald. Om even in te haken op de onderliggende reden van jou betoog, ja het is “jammer” dat de brandstofmotor verdwijnt maar er komen veel betere, snellere, schonere en nog veiligere voertuigen voor terug. Als auto en natuurliefhebber (ja die bestaan ook) kan ik dat alleen maar toejuichen.
WijHetVolk heeft op 29 augustus 2021 geschreven:
De wetgeving word door lieden bepaald die ons eerst aan de palmolie willen hebben en nu pas inzien dat er daardoor weinig regenwoud meer overgebleven is. Allemaal types die willen scoren, erbij willen horen maar totaal niet de mogelijkheid hebben om het gehele plaatje te kunnen overzien.
Zelfde type ben jij met deze hele goedkope opmerking. Als je onwaarheden wil aantonen heb dan in ieder geval het fatsoen om met argumenten te komen.
Maar ja, fatsoen. Er zijn helaas niet veel fatsoenlijke mensen meer.
Secundo Undo heeft op 28 augustus 2021 geschreven:
Je kunt nu nog goedkoop rijden. Ze zijn er voor beneden de 1000 euro met kleine benzineblok en helemaal een feest: airco. Hoe willen autofabriekanten dat opvangen in 2050 of mogen er dan nog steeds tweedehandjes rondrijden?