Is er nog een toekomst voor de benzineauto?

Wordt onze liefhebberij echt weggereguleerd of zal het wel meevallen?

Foto('s): TopGearLamborghini Aventador SVJ Roadster roadtrip
Benzine in Duitsland niet meer goedkoper Mercedes E-AT tanken
Foto('s): TopGear NederlandTanken na de klik? Niet doen
Foto('s): BBCMcLaren Senna tankstation tanken bij de snelwegpomp
Foto('s): Ferrari
Lamborghini Aventador SVJ Roadster roadtrip
Benzine in Duitsland niet meer goedkoper Mercedes E-AT tanken
Tanken na de klik? Niet doen
McLaren Senna tankstation tanken bij de snelwegpomp

Geen autogek zal dit gemist hebben: vorige week kondigde de Europese Commissie de Green Deal aan. Het doel is om Europa in 2050 klimaatneutraal te hebben, met als tussenstap in 2030 een 55-procent reductie in de CO2-uitstoot ten opzichte van 1990. Dit hing al een tijdje in de lucht (haha), maar nu is ook uitgelegd hoe ze het voor elkaar willen gaan krijgen. Zo zouden water- en luchttransport worden belast en moet 40 procent van alle energie groen worden opgewekt. En, voor ons soort mensen de grootste klap: vanaf 2035 zouden er in Europa geen nieuwe auto’s op benzine of diesel meer worden verkocht.

Let wel, één: het is momenteel nog een plan, geen voldongen feit. Eerst volgt er nog een hoop gekibbel tussen de lidstaten. En twee: het gaat om nieuwe auto’s. Je hobbyproject wordt je dus niet afgepakt en je mag gerust nog een tweedehandsje kopen. Het roept echter wel vragen op. Zoals: is er überhaupt nog een toekomst voor de benzineauto? Wij denken van wel. Op dit vlak heeft niemand de wijsheid in pacht, dus hier zijn een paar zaken die je je wellicht afvraagt – met wat door ons uit de lucht gegrepen antwoorden.

Ben ik een slecht mens als ik wil dat mijn benzineauto een toekomst heeft?

Nee hoor, tut tut. Je bent gewoon een kind van de 20e eeuw, waarin brandstof nog rijkelijk mocht vloeien. Wij ook. Kun je niets aan doen en is ook niets om je voor te schamen. Er komt echter wel een energieommezwaai aan. En daar zul je je vroeg of laat toch een beetje bij neer moeten leggen.

Waarom doen we zo moeilijk om een beetje CO2?

Logische vraag. Immers: je ademt het spul zelf ook uit, en jij hoeft toch ook niet elektrisch te worden? Te veel broeikasgas in de lucht vormt echter een probleem, wat sommigen nog betwisten, maar de wetenschap overweldigend uitwijst. Er zijn meer dingen die we daaraan kunnen en moeten doen, zoals kappen met bossen kappen. Maar uitstootvrij transport en vervoer, dat zou ook een leuk steentje bijdragen.

Waarom moeten wij per se vooroplopen?

Vanuit Europa is dat nu eenmaal de ambitie. Maar, tja, toegespitst op Nederland vragen wij het ons ook weleens af. Je kunt stellen dat zelfs als de uitstoot in ons kleine landje naar nul gaat, de wereld er nog niets mee opschiet. Wij namen in 2019 slechts 0,42 procent van de mondiale CO2-uitstoot uit fossiele brandstof voor onze rekening. (Daarvan is overigens niet meer dan 3,4 procent – iets meer dan 0,01 procent van het wereldwijde totaal – toe te kennen aan vervoer over land.) Je kunt zelfs stellen dat de torenhoge kosten die met onze landelijke vergroening gemoeid zijn dus per saldo niets uithalen. Maar wat je er ook tegenin wilt brengen, het valt uiteindelijk altijd te pareren met één dooddoener: nietsdoen is ook geen optie. Iedereen moet meehelpen, samen de schouders eronder, et cetera.

BMW M5 tanken tijdens het driftenFoto('s): BMW

Moeten we straks dan alle auto’s ter wereld vervangen door elektrische? Dát geeft pas een hoop uitstoot…

Eens. Daarom berichten wij ook altijd verrukt over ideeën die de levensduur van bestaande auto’s kunnen verlengen. Zoals synthetische brandstof of zelfs een conversie naar perslucht. Allemaal kennen ze hun mitsen en maren en ze zullen geen eenduidig antwoord zijn op de wereldwijde energiekwesties. Maar als we 1,4 miljard nog prima functionerende auto’s op een minder klimaatbelastende manier kunnen blijven gebruiken – in plaats van ze zonder pardon op de schroothoop te schuiven en te vervangen – is dat zeker een goede zaak. Juist ook voor de planeet, lijkt ons.

Is er dan toch een toekomst voor de benzineauto?

Mocht je onze inschatting iets waard vinden: wij denken dat je heus van je zes-in-lijn of V8 zult kunnen blijven genieten. Misschien zul je ‘m op een zeker moment niet meer dagelijks inzetten, omdat ie uit stadscentra wordt geweerd of omdat de (nieuwe groene) benzine wel erg prijzig is. Sowieso zal het alleen nog maar duurder worden om ermee te rijden. Maar dat ie verboden wordt? Dat zien we eigenlijk niet gebeuren. Dat gaat het doel voorbij. Daarbij: jouw trots uit 2010 is tegen die tijd zo’n beetje een oldtimer, dus als het echt moet, valt wellicht nog de strohalm van cultureel erfgoed aan te grijpen.

En de mensen die eigenlijk niks ophebben met auto’s en alleen maar van A naar B willen – oftewel, het overgrote deel van de weggebruikers? Die zullen overstappen op een alternatieve aandrijving. Want straks is dat goedkoper en gemakkelijker dan door blijven tuffen in een benzineleaser of een Aygo met drie wieldoppen. En dat leeuwendeel van de bestuurders zal het verschil maken waar de maatregelen op aansturen. Dus: of er nog een toekomst is voor je geliefde benzineauto? Maak je niet al te sappel – het komt vast goed.

Reacties
  1. Piet zegt op 22 augustus 2021 om 23:07:

    ik zou zeggen allemaal aan het gas met dat gezeik over het klimaat het draait alleen maar om het geld succes

  2. Peter zegt op 30 juli 2021 om 14:09:

    Hoe meer electrische auto’s hoe zwaarder het net belast wordt omdat er meer laadpalen moeten komen. Dit zou dus inhouden dat Nederland weer op de schop moet omdat het kabelnetwerk het niet aankan dus moeten er meer elektriciteitskabels gelegen worden in de grond. Dit kost ook al heel veel co2 dus lijkt mij dat dat ook meegerekend moet worden bij het elektrisch rijden. In hoeverre is dit dan schoner dan op waterstof rijden??? Lijkt mij niet echt een vooruitgang om het elektrischrijden te blijven promoten omdat het zogezegd schoner zou zijn. Reken alleen al de ergenis van alle straten die weer open moeten waardoor je in de stad weer heel veel moet omrijden en dat zorgt denk ik weer voor veel frustratie bij de mensen. Waterstof hoeft alleen bij de pomp aangelegen te worden dus qua werkzaamheden minder bezwarend voor het milieu. Dus wat is wijsheid???

    • Dave zegt op 30 juli 2021 om 15:49:

      Klopt ben ik met eens 👍 het word tijd om meer waterstof onderzoek te doen.

  3. Walther zegt op 28 juli 2021 om 22:16:

    Een grote kerncentrale is tegenwoordig 1000 MW aan vermogen.
    Theoretisch zijn er dus 4 nodig om voldoende energie voor 9 miljoen elektrische wagens te hebben.
    Maar in de praktijk heb je ook nog rendementsverlies tussen de laders en het net, tussen de accu en de motor , als je snel optrekt met een elektrische wagen kan je rendement zakken naar de helft en minder.
    Laten we aannemen dat niet alle auto’s gelijk aan het net hangen maar een derde.
    Er zijn er die stilstaan, of gewoon op de parking.
    Dan zijn er 3 miljoen aan het laden met een lader van 20 kW of 20000W
    Eventjes narekenen 3 miljoen x 20000 W = 60000 MW.
    Dus heb je 60 centrales nodig van 1000 MW.
    En deze auto’s zijn traag aan het laden.
    Laten we met zijn allen wat minder auto rijden dat lost meer op.
    Of simpel one liter fuel a day keepes the trouble away!

  4. Hendrik zegt op 27 juli 2021 om 17:42:

    Laten ze eerst Azië maar eens opschonen!

  5. Jan. zegt op 25 juli 2021 om 10:25:

    Maak het O.V Gratis probleem opgellost, ik reis met het O.V naar het werk. Op kosten van het bedrijf en mag er ook in het weekend met mijn gezin er gebruik van maken. geen stress over files of pech onderweg. Gewoon heerlijk!!!

    • Nick zegt op 27 juli 2021 om 07:52:

      Nee alleen stres als je trein weer eens niet (op tijd) rijdt.

  6. Richard L zegt op 24 juli 2021 om 08:06:

    In Duitsland is er een project gestart, waarin een samenwerking met SHELL en Porsche samen een brandstof ontwikkelen, die CO2 uit de lucht haalt en samenvoegt met H2. Deze brandstof kan zonder aanpassingen gewoon in een auro gebruikt worden. Volkomen neutraal dus! Die ontwikkeling houdt ik in de gaten. Nu is de Literprijs iets hoger dan van benzine, maar zal later lager of gelijk worden. Ferrari heeft ook belangstelling getoond voor dit project, want ook zij willen de brandstof auto’s nuet echt kwijt.

    • Luc zegt op 31 juli 2021 om 09:41:

      Volledig mee eens.
      Daar zou meer onderzoek en steun naar toe moeten gaan.
      Ze denken nog steeds dat elektriciteit uit de lucht valt.

  7. Pjotr zegt op 23 juli 2021 om 20:38:

    Wij moeten ons aan klimaatverandering aanpassen in de plaats van tevergeefse pogingen doen om het tegen te houden. Dat gaat n.l. niet lukken.

  8. Jacco zegt op 23 juli 2021 om 19:18:

    Er staan meerdere dingen in dit artikel die toch niet helemaal kloppen,
    1, de oldtimerregeling staat nu al een tijdje vast op autos van voor 1988, vroeger was dit 30 jaar. Oldtimer is nog wel 40 jaar maar vrees dat die in 2028 ook vast gezet word op 1988.
    2. In de eu word ook veel gedebatteerd over verboden op het verkopen van 2ehands brandstofautos in 2040/2045 dus koop m maar snel voordat de prijzen de lucht in schieten tegen die tijd.
    3, misschien belangrijk om te vermelden dat in die greendeal ook een voorstel staat om nog meer belasting te heffen op brandstof verbruikers (denk hierbij aan 30% over de komende jaren en daarna nog weer een keer 30% over de rest van de tijd tot 2035) waardoor je aan t eind van de rit toch nog weer 5 euro de liter mag neertikken met inflatie meegerekend

  9. Rudi zegt op 23 juli 2021 om 18:55:

    Ik ben bouwvakker rijd met een sprinter rond vol met zo 500/600 kg aan gereedschap er dagelijks in en dan nog eens een keer of drie met een tandemmaster aanhanger
    Hoe moet je dat in hemels naam gaan doen electitsch
    Ik wil volgend jaar een nieuwe sprinter kopen

    • Rugbym zegt op 24 juli 2021 om 00:26:

      Tegen die tijd zal laden binnen 5-10 minuten voor zo’n auto/bestelbus wel beschikbaar zijn en zal het bereik ook wel snor zitten zoals het nu al met de normale modellen is. Komt allemaal helemaal goed Rudi

      • Jan zegt op 25 juli 2021 om 08:49:

        Keep dreaming! De loon batterij is al meer dan 20 jaar de belangrijkste, ondanks veel beloftes.
        En helaas de loon is aan het einde van zijn ontwikkeling.

  10. Wesley zegt op 23 juli 2021 om 16:07:

    Niet alle benzine auto’s zijn even slecht: net als mensen! Vele deugen niet, vandaar dat wij ook wederom donkerrood zijn gekleurd i.v.m. Corona… terwijl Duitsland groen is.

    Waar het fout gaat bij auto’s, is dat alles groter geworden is en daarmee ook het benzineverbruik en dus de impact op het milieu groter is. Terwijl je ook een kleine A-segmenter kunt rijden, welke veel minder C02 uitstoot! Maar nee dat wilt de Nederlander niet, want ze moeten compenseren….

    Met een kleine A-segmenter ben je net zo veilig onderweg, waar je ook vijf zitplaatsen hebt inclusief bestuurder. Waar je ook 100km/u mee kunt rijden en ook een actieradius, van 750km hebt. Maar vele willen enkel patserig doen met hun auto en moeten altijd de snelste zijn: heel leuk om dat soort automobilisten zichzelf op te vreten te zien, als het ze niet snel genoeg gaat.

    • Rugbym zegt op 24 juli 2021 om 00:29:

      Hoi Wesley, zelfs de meest zuinige benzine auto’s hebben als je alleen kijkt naar verbruik tijdens het rijden niet zo’n hoge efficiëntie als elektrische auto’s. Waar een benzine motor een rendement van maximaal 30-40 procent heeft zal een generator die elektriciteit het net in stuurt zo’n 50-80 procent efficiënt zijn.
      Verder zet de elektrische auto bijna 100% van de elektriciteit om in beweging dus daarmee is elektrisch rijden op dat gebied altijd zuiniger.
      Nu rest alleen nog het zuinig maken van het productieproces van de accu, maar dat zal hopelijk al snel goedkomen.

      • Wesley zegt op 26 juli 2021 om 06:33:

        Ik weet dat elektrische auto’s efficiënter zijn, maar als ik gemiddeld 26KM/L rij. Wat ik inderdaad doe…

        Dan is het voor het milieu denk ik beter, om toch benzine te blijven rijden. Elektrische is wat voor de veelrijder, die kunnen daar serieus geld mee besparen op brandstof kosten.

  11. Adje zegt op 23 juli 2021 om 14:38:

    EV is onzin, een kleine rekensom als het gehele NL wagenpark elektrisch wordt, dan hebben we minimaal 150 kerncentrales, van het zwaarste type waar er maar een handvol in de wereld van zijn!, nodig voor de stroom!
    Het gehele NL stroom voorziening moet zodanig verzwaard worden dat het 1 grote bouwput wordt, gaat jaren duren.

    Als Engeland elektrisch gaat betekend het dat de halve koper wereld voorraad nodig is voor de auto’s, doe er nog Duitsland bij en er is niets over.
    Over de overige metalen maar te zwijgen.

    Oplossing ice auto’s op lucht laten rijden, en nieuw ontwikkelen van auto’s op lucht. Maarja belangen……

    • Anton zegt op 23 juli 2021 om 19:17:

      150 kerncentrales zeg je. Even narekenen of dat klopt of dat je onzin lult hoor.
      9 milioen autos x 20.000 km = 180 miljard kilometer per jaar. x 200Wh = 36 milard kWh = 36 milioen MWh

      Een grote kerncentrale levert 4000 MW.
      in een jaar zitten 365×24 = 8760 uur. Die kerncentrale levert dus 35milioen MWh in een jaar.

      Hey, das juist het electriciteits verbruik van al die autos !
      Dus het gaat om 1 kern centrale, niet 150.

    • @Adje zegt op 23 juli 2021 om 16:18:

      Heel redelijk verhaal alleen dat laatste slaat nergens op. Als dat zou kunnen zou het allang bestaan omdat het enorm lucratief is. Maarja luchtfietserij…..

      • Anton zegt op 23 juli 2021 om 19:26:

        Het is weldegelijk een ontwikkeling waar aan gewerkt word en die volgens sommigen hoopgevend is. De grote vraag is natuurlijk hoe efficient het is. Op benzine/diesel rijden is ongeveer 30% efficient. Op waterstof rijden een fractie meer maar niet heel veel meer. Een accu en electromotor zijn samen iets van 80% efficient. De vraag is hoe efficient perslucht is. Als dat een beetje in de buurt van een accu komt kan het interessant zijn. Doen alsof het de oplossing is omdat elektrisch rijden teveel elektriciteit zou kosten is natuurlijk onzin. Het is zeer waarschijnlijk minder efficient en kost dus meer elektriciteit. Maar misschien is het nuttig voor toepassingen waar graag extra betaald word voor meer range of energie dichtheid, net zoals dat voor waterstof geld.

  12. Er is een alternatief zegt op 23 juli 2021 om 11:37:

    Biobrandstof vanuit groene waterstof. Zal niet goedkoop zijn, maar zorgt er wel voor dat voor de liefhebbers kunnen blijven rijden met brandstofauto’s. Is ook de uitweg voor vliegtuigen trouwens omdat batterijen nooit genoeg energiedichtheid dichtheid zullen hebben om dit voor grootschalig vervoer te hebben.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken