In de hele geschiedenis van het World Endurance Championship won er slechts één Japans merk de 24 uur van Le Mans: Mazda, in 1991. De afgelopen vijftien jaar won Peugeot één keer; in de resterende jaren was het altijd Porsche of Audi.

Maar toen kondigden Audi én Porsche ineens aan te nokken met de LMP1-klasse van het World Endurance Championship. Geen Le Mans meer voor Audi en Porsche, dus. En daarmee blijft er nog één fabrieksteam over in de LMP1-klasse, toevallig uit Japan: Toyota.

En nu heeft Toyota officieel aangekondigd in 2018 en 2019 mee te doen met het WEC in de LMP1-klasse. Het moet wel heel raar lopen wil Toyota nu niet de overwinning binnensleuren. Alhoewel: het is Le Mans. Je weet het écht nooit. Fernando Alonso (ja, de enige echte!) wordt waarschijnlijk één van de zes Toyota coureurs. Hij heeft afgelopen weekend zijn eerste 133 rondes gemaakt in de Toyota TS050 Hybrid in Bahrein. Hopelijk gaat het pechvogel Alonso beter af dan bij Honda.

Gaat Toyota in z’n eentje racen?

Volgens de site van het WEC neemt de hybride LMP1-auto van Toyota het op tegen non-hybride LMP1-auto’s. Vermoedelijk worden de LMP2- en LMP1-auto’s dus allemaal in een categorie geveegd. De regels – waarschijnlijk om het allemaal wat eerlijker te maken – worden binnenkort bekendgemaakt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear