Kijk, de rallybroertjes! Of nou, ja: de een is wat meer ‘rally’ dan de ander. Dat Toyota de GR Yaris heeft ontwikkeld als een platform voor een betere rallyauto staat buiten kijf, maar er is nog geen meter mee geracet. Duimen voor volgend jaar. De Celica GT-Four WRC die je hier ziet, vormde echter de basis voor Toyota’s rallywapen in 1995; Didier Auriol won er de Rally van Corsica mee.
Hoe dicht zitten de straat- en rallyversie bij elkaar?
Niet zo dicht als vroeger. De huidige WRC-reglementen maken er een soort silhouette-klasse van – de auto moet dus lijken op iets waarvan je er minstens 25.000 gemaakt hebt, maar afgezien van de motorinhoud mag de techniek verschillen. In de dagen van de Celica moesten er 2.500 gebouwd worden, die de basis waren voor de rallyauto. Onder de Groep A-regels kon de rallyauto dan verder worden gespecialiseerd. Maar niet zo ver als Toyota deed.
Wat bedoel je?
Toyota speelde vals. De auto’s hadden turbo-inlaatrestricties, waardoor ze allemaal zo’n 300 pk leverden. Maar in de Celica kwam, als de boel onder druk werd gezet, een verborgen kanaaltje van 0,5 centimeter open te liggen, waardoor er toch extra lucht in de motor kwam. Dat leverde, schatte men toen, zo’n 50 pk extra op. Het werd in de voorlaatste race van 1995 ontdekt en Toyota werd uitgesloten van deelname aan het seizoen daarop. In 1997 kwamen ze terug met een Corolla hatchback en was het tijdperk van de homologatiespecial voorbij.
Tot de komst van de GR Yaris…
Nou ja, de rallyversie wordt een heel ander, zwaar gemodificeerd beest, vergeleken met de straatauto. Maar Toyota’s triomf zit hem in het feit dat ze je makkelijk laten geloven dat deze Yaris zich precies zo gedraagt als een WRC-deelnemer. Hij rijdt zoals je denkt en hoopt dat een rallyauto rijdt. Nul turbovertraging, beukend, gretig, eindeloze grip en genadeloze bochtenvreterij.
Is de Celica sneller dan de Yaris?
De 2,0-liter viercilinder van de Celica levert 242 pk en een trekkracht van 304 Nm, wat genoeg is om 1.440 kilo Celica in 5,9 seconden naar 100 km/u te laten schieten. Heel snel, toen. De Yaris-motor, een halve liter en een hele cilinder kleiner, ontwikkelt 260 pk en 360 Nm. We hebben het 1.280 kilo zware mormeltje getimed op een sprinttijd van 0 naar 96 km/u (60 mph) van 4,6 seconden; de claim is 5,5 tellen van 0-100 km/u. Dus nee, de nieuwe is sneller.
Welke is Toyota’s meest succesvolle rallyauto?
Geen van deze twee. Althans, niet zoals je ze hier ziet. De vorige generatie Yaris rijdt nog steeds mee in het WRC, waar ie in 2018 de constructeurstitel won en in 2019 en 2020 het rijderskampioenschap. Deze Celica, generatie ST205, won alleen die ene ronde. Zijn voorgangers daarentegen, de ST165 en ST185, waren echte titelwinnaars. De ST165 won dertien races en bezorgde Carlos Sainz het kampioenschap in 1990, zijn opvolger won zestien rally’s en drie titels. Kijk, dat moet de GR Yaris allemaal nog maar even voor elkaar zien te boksen.
Reacties