
Kijk, de rallybroertjes! Of nou, ja: de een is wat meer ‘rally’ dan de ander. Dat Toyota de GR Yaris heeft ontwikkeld als een platform voor een betere rallyauto staat buiten kijf, maar er is nog geen meter mee geracet. Duimen voor volgend jaar. De Celica GT-Four WRC die je hier ziet, vormde echter de basis voor Toyota’s rallywapen in 1995; Didier Auriol won er de Rally van Corsica mee.
Hoe dicht zitten de straat- en rallyversie bij elkaar?
Niet zo dicht als vroeger. De huidige WRC-reglementen maken er een soort silhouette-klasse van – de auto moet dus lijken op iets waarvan je er minstens 25.000 gemaakt hebt, maar afgezien van de motorinhoud mag de techniek verschillen. In de dagen van de Celica moesten er 2.500 gebouwd worden, die de basis waren voor de rallyauto. Onder de Groep A-regels kon de rallyauto dan verder worden gespecialiseerd. Maar niet zo ver als Toyota deed.
Wat bedoel je?
Toyota speelde vals. De auto’s hadden turbo-inlaatrestricties, waardoor ze allemaal zo’n 300 pk leverden. Maar in de Celica kwam, als de boel onder druk werd gezet, een verborgen kanaaltje van 0,5 centimeter open te liggen, waardoor er toch extra lucht in de motor kwam. Dat leverde, schatte men toen, zo’n 50 pk extra op. Het werd in de voorlaatste race van 1995 ontdekt en Toyota werd uitgesloten van deelname aan het seizoen daarop. In 1997 kwamen ze terug met een Corolla hatchback en was het tijdperk van de homologatiespecial voorbij.
Tot de komst van de GR Yaris…
Nou ja, de rallyversie wordt een heel ander, zwaar gemodificeerd beest, vergeleken met de straatauto. Maar Toyota’s triomf zit hem in het feit dat ze je makkelijk laten geloven dat deze Yaris zich precies zo gedraagt als een WRC-deelnemer. Hij rijdt zoals je denkt en hoopt dat een rallyauto rijdt. Nul turbovertraging, beukend, gretig, eindeloze grip en genadeloze bochtenvreterij.
Is de Celica sneller dan de Yaris?
De 2,0-liter viercilinder van de Celica levert 242 pk en een trekkracht van 304 Nm, wat genoeg is om 1.440 kilo Celica in 5,9 seconden naar 100 km/u te laten schieten. Heel snel, toen. De Yaris-motor, een halve liter en een hele cilinder kleiner, ontwikkelt 260 pk en 360 Nm. We hebben het 1.280 kilo zware mormeltje getimed op een sprinttijd van 0 naar 96 km/u (60 mph) van 4,6 seconden; de claim is 5,5 tellen van 0-100 km/u. Dus nee, de nieuwe is sneller.
Welke is Toyota’s meest succesvolle rallyauto?
Geen van deze twee. Althans, niet zoals je ze hier ziet. De vorige generatie Yaris rijdt nog steeds mee in het WRC, waar ie in 2018 de constructeurstitel won en in 2019 en 2020 het rijderskampioenschap. Deze Celica, generatie ST205, won alleen die ene ronde. Zijn voorgangers daarentegen, de ST165 en ST185, waren echte titelwinnaars. De ST165 won dertien races en bezorgde Carlos Sainz het kampioenschap in 1990, zijn opvolger won zestien rally’s en drie titels. Kijk, dat moet de GR Yaris allemaal nog maar even voor elkaar zien te boksen.
Meer van TopGear


Grootste automerk ter wereld stoft legendarische modelnaam uit verleden af

‘Er komt een nieuwe Toyota Celica GT-Four met een benzinemotor en 400 pk’

Komen er opvolgers aan van de Honda S2000, Toyota Celica en Mazda RX-7?

Zes Japanse iconen die niet vergeten mogen worden

Need for Speed in het echt klopt bizar goed

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Politie waarschuwt dat autodieven op zoek zijn naar één type auto: meerdere per nacht gejat

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Dit is de bijzondere reden waarom Japanse auto’s juist wel betrouwbaar zijn

Is de vernieuwde Toyota GR Yaris zijn astronomische prijs waard? (review)

Bekende tuner geeft motor van Toyota GR Yaris F1-techniek en verkoopt hem als kratmotor

Alle leuke dingen worden onbetaalbaar: Prijs Toyota GR Yaris met 50% gestegen

Mag je Toyota’s volbloed rallyauto, de GR Yaris Rally2, gebruiken als daily driver?

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

Lancia onthult de extra snelle Lancia HF met 240 pk (en kondigt Delta HF aan)

VIDEO: Luister hoe de vijfcilinder van de Audi Sport Quattro in een tunnel klinkt

Aan deze betaalbare rally in Afrika mag je alleen meedoen met een oude Renault Twingo

VIDEO: Deze Ford Fiesta ST heeft een Volvo-vijfcilinder met 1.000 pk

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Gaat het verbod op benzineauto’s in 2035 nog door? ‘EU laat zien dat ze kunnen versoepelen’

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Zo’n 7.000 Nederlanders ontvingen onverwachts (maar terecht) een boete uit het buitenland – zo voorkom je dat

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden
