Je eigen laadpaal op de oprit en eentje voor de deur bij je werk, dat is tegenwoordig heel normaal. Voor waterstofauto’s is het nog niet zover. Er zijn prille ideeën om het bestaande gasnetwerk om te bouwen tot een waterstofnetwerk, aangezien we toch met z’n allen van het gas moeten. Zelfs áls dat gebeurt, duurt het nog heel lang. Voor wie niet bij een van de veertien waterstofstations in Nederland in de buurt woont, maar toch op waterstof wil rijden, heeft Toyota nu een oplossing. Het merk gaat bij bedrijven waterstofvulpunten plaatsen.

Dit kost een waterstofvulpunt

Als ondernemer kun je op je eigen terrein een vulpunt laten plaatsen door Toyota. Maar zo’n eigen waterstoftap is niet goedkoop. Toyota vraagt 4.935 euro (ex. BTW) per maand voor het tankstationnetje. Voor de particulier voorlopig dus nog lang geen optie. Zoals je op de foto’s ziet, is het station ook net even te fors om op de oprit neer te zetten. Het contract voor het punt loopt 24 tot 72 maanden. Een waterstofvulpunt kopen (dus zonder maandbedrag) kan ook, voor een nog onbekende prijs. Het leasen van een Toyota Mirai op waterstof kost daarbij nog 689 euro per maand (ex. BTW).

Zelf waterstof maken

Het is zelfs mogelijk om bij je eigen waterstofvulpunt een elektroliser, buffering en zonnepanelen te laten plaatsen. Hiermee kun je lokaal je eigen waterstof opwekken. Anders levert Toyota gasflessen waterstof per krat. Overigens haalt de eigen tap wel één van de voordelen van waterstof weg: het tanken gaat niet zo snel als bij publieke stations. ‘De tijd die het tanken in beslag neemt, is ongeveer gelijk aan de tijd die het kost om bij een snellader een batterijpakket van een batterij-elektrische auto op te laden. In slechts tien minuten is 100 kilometer rijbereik bij te tanken’, zegt Toyota.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)