De bollebozen van Toyota barstten van de goede ideeën. Helaas pasten slechts twee auto’s in de trailer richting de Tokyo Motor Show. De oplossing: duw zoveel mogelijk techniek in één auto. Het resultaat is een auto met ‘handgeschakelde automaat’ en Le Mans-techniek.
Voordat de Toyota GR HV Sports Concept in de ketel met Toyota-toverdrank viel, was het een GT86. Toen de ingenieurs hem uit de ketel tilden (extra langzaam, want stiekem waren ze benieuwd wat er zou gebeuren) kwam de Toyota GR HV Sports Concept in zijn matzwarte jasje eruit.
Wat is er vreemd aan de Toyota GR HV Sports Concept?
Het dak was gemuteerd in een targadak. Onderhuids vond een spontane groei van TS050-techniek plaats, de hybride Le Mans-racer van Toyota. Met de hulp van hybride-techniek sprint de Toyota GR HV Sports Concept in ongeveer 4 seconden naar 100 km/u.
Het allervreemdste vonden ze binnenin. De startknop bevindt zich op de centrale schakelpook (met H-patroon). Maar als je daarachter kijkt, zie je de knoppen voor Park, Reverse, Neutral en Drive. Juist: het is óók een automaat. Of eigenlijk is het een automaat die een handbak simuleert. Of er een koppelingspedaal aanwezig is, weten we nog niet.
Reacties