
We moeten de Prius dankbaar zijn. Als dit rijdende antistofje voor dopamine niet zo enorm had bijgedragen aan het grijsmuizige imago van Toyota, hadden ze in Japan nu niet de drang gevoeld om te bewijzen dat ze écht wel leuke auto’s kunnen bouwen. In 2017 riep Akio Toyoda, de baas van het conglomeraat, geen saaie auto’s meer te willen bouwen. Het was geen loze kreet, want Toyota kwam onder (veel) meer met de nieuwe Supra, een spannend ogende Camry en nu deze Toyota GR Yaris.
De Toyota GR Yaris heeft de potentie om de heetste hatch van dit moment te zijn. Tuurlijk, de Mercedes-AMG A 45 S is krachtiger en sneller, maar ook groter en zwaarder. En bovendien is de Merc niet ontwikkeld met hulp van Tommi Mäkinen Racing. Het is de homologatieversie van Toyota’s WRC-auto (GR staat voor Gazoo Racing), wat het dus een rally-auto maakt om boodschappen mee te doen. De 0-100-tijd is minder dan 5,5 seconden. Bij een VW Polo GTI, om maar iets te noemen, is dit 6,7 seconden.
Specificaties van de Toyota GR Yaris
Het vermogen komt van een 1,6-liter driecilinder, die zijn vermogen via een handbak over alle wielen verdeelt. Jazeker, dit kleine heethoofdje heeft vierwielaandrijving. Dat zagen we in dit segment niet meer sinds de peperdure Audi A1 Quattro. De driecilinder produceert een uiterst gezonde 261 pk en 360 Nm. Daarmee is dit bij ons beste weten met enige afstand de krachtigste driecilinder ter wereld. De motor is verder naar achteren geplaatst voor een betere gewichtsverdeling. De topsnelheid is 230 km/u.
Het merk gebruikte voor de Toyota GR Yaris even dure als lichte materialen, zoals koolstofvezel en aluminium, waardoor het gewicht niet boven de 1.280 kilo uitkomt. Toyota verbouwde zelfs de daklijn zodat ie 91 millimeter lager werd. De grotere wielkasten zijn ruim genoeg om 18-inch velgspul kwijt te kunnen. Normaal gaat 60 procent van het vermogen naar de voorwielen en in de sportstand gooit het 4×4-systeem 70 procent van het vermogen naar de achterwielen voor meer speelplezier. In de Track-modus is het 50/50.
Prijzen zijn helaas nog niet bekend, maar hou er maar rekening mee dat dit de duurste B-segmenter gaat worden. En waarschijnlijk de leukste. Benieuwd naar onze eerste rij-indruk van de Toyota GR Yaris? Klink dan even op de link.
Meer van TopGear


Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Dit is de bijzondere reden waarom Japanse auto’s juist wel betrouwbaar zijn

We zijn benieuwd hoeveel meer vermogen deze stickers opleveren

Is de vernieuwde Toyota GR Yaris zijn astronomische prijs waard? (review)

Bekende tuner geeft motor van Toyota GR Yaris F1-techniek en verkoopt hem als kratmotor

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Waarom deze betaalbare nieuwe Toyota misschien niet zo betrouwbaar is als je gewend bent

Deze oersaaie auto is volgens de ANWB de beste investering die je kunt doen

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Dit is de bijzondere reden waarom Japanse auto’s juist wel betrouwbaar zijn

Is de vernieuwde Toyota GR Yaris zijn astronomische prijs waard? (review)

Bekende tuner geeft motor van Toyota GR Yaris F1-techniek en verkoopt hem als kratmotor

Alle leuke dingen worden onbetaalbaar: Prijs Toyota GR Yaris met 50% gestegen

Mag je Toyota’s volbloed rallyauto, de GR Yaris Rally2, gebruiken als daily driver?

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Vanaf deze zomer ga je auto’s tegenkomen met insectenogen in Nederland – dit moet je weten

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

Alsnog lelijk