
We moeten de Prius dankbaar zijn. Als dit rijdende antistofje voor dopamine niet zo enorm had bijgedragen aan het grijsmuizige imago van Toyota, hadden ze in Japan nu niet de drang gevoeld om te bewijzen dat ze écht wel leuke auto’s kunnen bouwen. In 2017 riep Akio Toyoda, de baas van het conglomeraat, geen saaie auto’s meer te willen bouwen. Het was geen loze kreet, want Toyota kwam onder (veel) meer met de nieuwe Supra, een spannend ogende Camry en nu deze Toyota GR Yaris.
De Toyota GR Yaris heeft de potentie om de heetste hatch van dit moment te zijn. Tuurlijk, de Mercedes-AMG A 45 S is krachtiger en sneller, maar ook groter en zwaarder. En bovendien is de Merc niet ontwikkeld met hulp van Tommi Mäkinen Racing. Het is de homologatieversie van Toyota’s WRC-auto (GR staat voor Gazoo Racing), wat het dus een rally-auto maakt om boodschappen mee te doen. De 0-100-tijd is minder dan 5,5 seconden. Bij een VW Polo GTI, om maar iets te noemen, is dit 6,7 seconden.
Specificaties van de Toyota GR Yaris
Het vermogen komt van een 1,6-liter driecilinder, die zijn vermogen via een handbak over alle wielen verdeelt. Jazeker, dit kleine heethoofdje heeft vierwielaandrijving. Dat zagen we in dit segment niet meer sinds de peperdure Audi A1 Quattro. De driecilinder produceert een uiterst gezonde 261 pk en 360 Nm. Daarmee is dit bij ons beste weten met enige afstand de krachtigste driecilinder ter wereld. De motor is verder naar achteren geplaatst voor een betere gewichtsverdeling. De topsnelheid is 230 km/u.
Het merk gebruikte voor de Toyota GR Yaris even dure als lichte materialen, zoals koolstofvezel en aluminium, waardoor het gewicht niet boven de 1.280 kilo uitkomt. Toyota verbouwde zelfs de daklijn zodat ie 91 millimeter lager werd. De grotere wielkasten zijn ruim genoeg om 18-inch velgspul kwijt te kunnen. Normaal gaat 60 procent van het vermogen naar de voorwielen en in de sportstand gooit het 4×4-systeem 70 procent van het vermogen naar de achterwielen voor meer speelplezier. In de Track-modus is het 50/50.
Prijzen zijn helaas nog niet bekend, maar hou er maar rekening mee dat dit de duurste B-segmenter gaat worden. En waarschijnlijk de leukste. Benieuwd naar onze eerste rij-indruk van de Toyota GR Yaris? Klink dan even op de link.
Meer van TopGear


Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Dit is de bijzondere reden waarom Japanse auto’s juist wel betrouwbaar zijn

We zijn benieuwd hoeveel meer vermogen deze stickers opleveren

Is de vernieuwde Toyota GR Yaris zijn astronomische prijs waard? (review)

Bekende tuner geeft motor van Toyota GR Yaris F1-techniek en verkoopt hem als kratmotor

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Politie waarschuwt dat autodieven op zoek zijn naar één type auto: meerdere per nacht gejat

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Dit is de bijzondere reden waarom Japanse auto’s juist wel betrouwbaar zijn

Is de vernieuwde Toyota GR Yaris zijn astronomische prijs waard? (review)

Bekende tuner geeft motor van Toyota GR Yaris F1-techniek en verkoopt hem als kratmotor

Alle leuke dingen worden onbetaalbaar: Prijs Toyota GR Yaris met 50% gestegen

Mag je Toyota’s volbloed rallyauto, de GR Yaris Rally2, gebruiken als daily driver?

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

Alsnog lelijk