Toyota GR Yaris is de heetste hatchback

Een rallyauto om boodschappen mee te doen

Foto('s): ToyotaToyota GR Yaris
Foto('s): ToyotaToyota GR Yaris
Foto('s): ToyotaToyota GR Yaris
Foto('s): ToyotaToyota GR Yaris motor 1,6 driecilinder turbo
Foto('s): ToyotaToyota GR Yaris 18 inch velgen remmen
Foto('s): ToyotaToyota GR Yaris badge
Foto('s): ToyotaToyota GR Yaris badge
Foto('s): ToyotaToyota GR Yaris stoelen dashboard
Foto('s): ToyotaToyota GR Yaris stoelen
Foto('s): ToyotaToyota GR Yaris
Foto('s): ToyotaToyota GR Yaris
Toyota GR Yaris
Toyota GR Yaris
Toyota GR Yaris
Toyota GR Yaris motor 1,6 driecilinder turbo
Toyota GR Yaris 18 inch velgen remmen
Toyota GR Yaris badge
Toyota GR Yaris badge
Toyota GR Yaris stoelen dashboard
Toyota GR Yaris stoelen
Toyota GR Yaris
Toyota GR Yaris

We moeten de Prius dankbaar zijn. Als dit rijdende antistofje voor dopamine niet zo enorm had bijgedragen aan het grijsmuizige imago van Toyota, hadden ze in Japan nu niet de drang gevoeld om te bewijzen dat ze écht wel leuke auto’s kunnen bouwen. In 2017 riep Akio Toyoda, de baas van het conglomeraat, geen saaie auto’s meer te willen bouwen. Het was geen loze kreet, want Toyota kwam onder (veel) meer met de nieuwe Supra, een spannend ogende Camry en nu deze Toyota GR Yaris.

De Toyota GR Yaris heeft de potentie om de heetste hatch van dit moment te zijn. Tuurlijk, de Mercedes-AMG A 45 S is krachtiger en sneller, maar ook groter en zwaarder. En bovendien is de Merc niet ontwikkeld met hulp van Tommi Mäkinen Racing. Het is de homologatieversie van Toyota’s WRC-auto (GR staat voor Gazoo Racing), wat het dus een rally-auto maakt om boodschappen mee te doen. De 0-100-tijd is minder dan 5,5 seconden. Bij een VW Polo GTI, om maar iets te noemen, is dit 6,7 seconden.

Specificaties van de Toyota GR Yaris

Het vermogen komt van een 1,6-liter driecilinder, die zijn vermogen via een handbak over alle wielen verdeelt. Jazeker, dit kleine heethoofdje heeft vierwielaandrijving. Dat zagen we in dit segment niet meer sinds de peperdure Audi A1 Quattro. De driecilinder produceert een uiterst gezonde 261 pk en 360 Nm. Daarmee is dit bij ons beste weten met enige afstand de krachtigste driecilinder ter wereld. De motor is verder naar achteren geplaatst voor een betere gewichtsverdeling. De topsnelheid is 230 km/u.

Het merk gebruikte voor de Toyota GR Yaris even dure als lichte materialen, zoals koolstofvezel en aluminium, waardoor het gewicht niet boven de 1.280 kilo uitkomt. Toyota verbouwde zelfs de daklijn zodat ie 91 millimeter lager werd. De grotere wielkasten zijn ruim genoeg om 18-inch velgspul kwijt te kunnen. Normaal gaat 60 procent van het vermogen naar de voorwielen en in de sportstand gooit het 4×4-systeem 70 procent van het vermogen naar de achterwielen voor meer speelplezier. In de Track-modus is het 50/50.

Prijzen zijn helaas nog niet bekend, maar hou er maar rekening mee dat dit de duurste B-segmenter gaat worden. En waarschijnlijk de leukste. Benieuwd naar onze eerste rij-indruk van de Toyota GR Yaris? Klink dan even op de link.

Reacties
  1. Atje Nagellak zegt op 10 januari 2020 om 21:18:

    Alsnog lelijk

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws