
We moeten de Prius dankbaar zijn. Als dit rijdende antistofje voor dopamine niet zo enorm had bijgedragen aan het grijsmuizige imago van Toyota, hadden ze in Japan nu niet de drang gevoeld om te bewijzen dat ze écht wel leuke auto’s kunnen bouwen. In 2017 riep Akio Toyoda, de baas van het conglomeraat, geen saaie auto’s meer te willen bouwen. Het was geen loze kreet, want Toyota kwam onder (veel) meer met de nieuwe Supra, een spannend ogende Camry en nu deze Toyota GR Yaris.
De Toyota GR Yaris heeft de potentie om de heetste hatch van dit moment te zijn. Tuurlijk, de Mercedes-AMG A 45 S is krachtiger en sneller, maar ook groter en zwaarder. En bovendien is de Merc niet ontwikkeld met hulp van Tommi Mäkinen Racing. Het is de homologatieversie van Toyota’s WRC-auto (GR staat voor Gazoo Racing), wat het dus een rally-auto maakt om boodschappen mee te doen. De 0-100-tijd is minder dan 5,5 seconden. Bij een VW Polo GTI, om maar iets te noemen, is dit 6,7 seconden.
Specificaties van de Toyota GR Yaris
Het vermogen komt van een 1,6-liter driecilinder, die zijn vermogen via een handbak over alle wielen verdeelt. Jazeker, dit kleine heethoofdje heeft vierwielaandrijving. Dat zagen we in dit segment niet meer sinds de peperdure Audi A1 Quattro. De driecilinder produceert een uiterst gezonde 261 pk en 360 Nm. Daarmee is dit bij ons beste weten met enige afstand de krachtigste driecilinder ter wereld. De motor is verder naar achteren geplaatst voor een betere gewichtsverdeling. De topsnelheid is 230 km/u.
Het merk gebruikte voor de Toyota GR Yaris even dure als lichte materialen, zoals koolstofvezel en aluminium, waardoor het gewicht niet boven de 1.280 kilo uitkomt. Toyota verbouwde zelfs de daklijn zodat ie 91 millimeter lager werd. De grotere wielkasten zijn ruim genoeg om 18-inch velgspul kwijt te kunnen. Normaal gaat 60 procent van het vermogen naar de voorwielen en in de sportstand gooit het 4×4-systeem 70 procent van het vermogen naar de achterwielen voor meer speelplezier. In de Track-modus is het 50/50.
Prijzen zijn helaas nog niet bekend, maar hou er maar rekening mee dat dit de duurste B-segmenter gaat worden. En waarschijnlijk de leukste. Benieuwd naar onze eerste rij-indruk van de Toyota GR Yaris? Klink dan even op de link.
Eén reactie op “Toyota GR Yaris is de heetste hatchback”
Laat een antwoord achter aan Atje Nagellak Reactie annuleren
Meer van TopGear


Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Dit is de bijzondere reden waarom Japanse auto’s juist wel betrouwbaar zijn

We zijn benieuwd hoeveel meer vermogen deze stickers opleveren

Is de vernieuwde Toyota GR Yaris zijn astronomische prijs waard? (review)

Deze auto wordt naast de Toyota RAV4 het meest gestolen in Nederland

Toyota houdt vast aan waterstof, komt nu ook met rallyauto met verbrandingsmotor

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Door dit trucje kan de grootste autofabrikant zonder boete krachtige benzinemotoren blijven produceren

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Toyota houdt vast aan waterstof, komt nu ook met rallyauto met verbrandingsmotor

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Dit is de bijzondere reden waarom Japanse auto’s juist wel betrouwbaar zijn

Is de vernieuwde Toyota GR Yaris zijn astronomische prijs waard? (review)

Bekende tuner geeft motor van Toyota GR Yaris F1-techniek en verkoopt hem als kratmotor

Alle leuke dingen worden onbetaalbaar: Prijs Toyota GR Yaris met 50% gestegen

Dit zijn de goedkoopste auto’s van Nederland (die minder dan 20.000 euro kosten)

Alle modellen die jij wilt heeft Ford geschrapt, en daar hebben ze nu spijt van

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Alsnog lelijk