De discussie omtrent elektrisch rijden is behoorlijk emotioneel geladen. Vaak wordt aangehaald dat elektrisch rijden ‘ook niet milieuvriendelijk is’. Nu is dat niet onwaar, maar het is niet het hele verhaal. Het is alsnog minder schadelijk voor het milieu. Wat de reden ook is dat je niet elektrisch wilt rijden, er is een alternatief: waterstof. Er zijn nog niet veel waterstofauto’s, laat staan betaalbare occasions. Gelukkig staat deze Toyota Mirai te koop bij Domeinen.
Het is een apart geval, de Toyota Mirai. De Mirai is namelijk een technologisch meesterwerk. Het vreemde is dat het ontwerp dat niet direct uitstraalt. Alsof Vincent Bijlo met een fles Absinth achter de kiezen aan de slag is gegaan met magic markers, toiletpapier en een hele wilde fantasie. Zonder gekheid: het ontwerp is gedicteerd door wetenschap: de Mirai moest zo aerodynamisch mogelijk zijn.
Uit dezelfde fabriek als de Lexus LFA
Een bijzonder weetje waarmee je absoluut geen indruk gaat maken op de andere sekse: deze Toyota Mirai is gebouwd in dezelfde fabriek als de legendarische Lexus LFA. Hoe bijzonder is dat? De Motomachi-fabriek is wat kleiner en perfect voor dit soort specialistische voertuigen. Deze generatie is er gebouwd van eind 2014 tot en met 2020.
Dit exemplaar werd voor het eerst geregistreerd op 30 juni 2018, het is dus een vrij laat exemplaar. In de afgelopen zes jaar is er niet heel erg veel mee gereden. De teller staat namelijk pas op 24.612 kilometer. Er zijn genoeg automobilisten die dat in een jaar afleggen. Het is natuurlijk heel erg milieuvriendelijk om niet al te veel te rijden. Helemaal niet autorijden blijft natuurlijk de duurzaamste optie
De Toyota Mirai bij Domeinen is eigendom geweest van een diplomaat
De auto in kwestie is een oud-diplomatenauto. Dat roept misschien wel meer vragen op dan dat het beantwoordt. Is dit de auto van Pete Hoekstra geweest, of misschien een andere diplomaat? En waarom wordt er een diplomatenauto verkocht via domeinen? Over het algemeen worden auto’s van diplomaten niet in beslag genomen, zoals dat wel met heel erg foute Golfjes gebeurt.
Omdat het een diplomatenvoertuig is geweest, stond deze op een CD-plaat (niet te verwarren met een Compact Disc). Voor het eerst gaat deze Toyota Mirai op Nederlands kenteken staan. Daar moet je een bouwjaarverklaring en een CVO opvragen bij de importeur (Louwman in dit geval). Met die twee documenten kun je een afspraak maken voor de eerste registratie bij het RDW.
hans peperkamp(techneut)ut) heeft op 28 november 2024 geschreven:
Het zou een mooie oplossing zijn,als de eerste en tweede kamer fractie leden,zich meer bezig hielden met gaan rijden met hun aangeboden dienst-auto te gaan rijden met waterstof-aangedreven dienst-auto’s.Als voorbeeld inzake het terugdringen van de co2 uitstoot.Maar de verlossers van de laadpalen,zijn de otto 4 slag kleppenmotor door waterstof-injectie,en dat is een optie voor de middel-inkomen!.via: youtube.nl (tik in) Toyota hydrogen car en Image of a hydrogen engineering.Geeft weer de ontwikkeling van Toyota/Kawasaki/Honda/Yamaha,zoals al wereld-wijd bekent is,in de samenwerking voor waterstof-aandrijvingen.Via:(bronvermelding)waterstofmagazine.nl de info inzake het wereld waterstofontwikkelingen.