Al enige tijd houdt Toyota de wereld een sappige biologische worst voor in de vorm van een waterstofauto die onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen in één klap de nek gaat omdraaien. In theorie dan. Eerst was er de FCV Concept, toen een semi-productieversie in de vorm van de Fuel Cell Sedan. Nu is het tijd om de droom tastbaar te maken.

Op de autoshow van Los Angeles presenteert Toyota deze week de Mirai. In 2015 gaat hij in productie, maar aan zijn onderliggende concept wordt al sinds 1992 gewerkt. Zijn sterke punten: je komt er even ver mee als met een doorsnee benzine-auto, je tankt 'm binnen vijf minuten vol en hij stoot nooit iets anders uit dan waterdamp. Minpunten? Die zijn er eigenlijk niet, buiten z'n nogal afschrikwekkende uiterlijk en de momenteel nog beperkte beschikbaarheid van waterstoftankstations.

Als je wilt, kun je de Mirai gebruiken als generator om je huishouden een week lang van stroom te voorzien. Ga je liever rijden, dan kun je er comfortabel met vier mensen in plaatsnemen om vervolgens zo'n 480 kilometer ver te komen op de inhoud van een tank waterstof. De Mirai heeft miljoenen testkilometers afgelegd onder de zwaarste omstandigheden en heeft 's werelds toonaangevende crashtests doorstaan. Dat niet alleen: volgens topman Akio Toyoda is het ook een plezierige auto om te rijden. 'Ik ben niet alleen president bij Toyota, maar ook testrijder. De Mirai is door zijn lage zwaartepunt en zeer dynamische rijeigenschappen fun to drive', zegt hij.

Toyota noemt de Mirai 'een keerpunt in de automotive industrie'; wij vinden dat dat nogal afhangt van hoe ze 'm in de markt gaan zetten. Er zijn immers al waterstofauto's beschikbaar (geweest), zoals de BMW Hydrogen 7 met verbrandingsmotor, Honda's FCX Clarity – die James May ooit testte en in 2016 een opvolger krijgt – en momenteel de Hyundai ix35 FCEV. Bij die auto's ging het echter om een zeer beperkte oplage en dure leaseconstructies. Als de Mirai de eerste betaalbare en wijds beschikbare waterstofauto wordt – Toyota geeft hierover nog altijd geen details vrij – dan is 'keerpunt' een understatement te noemen.

Reacties

Meer van TopGear